سیاسی

آمریکا: خواستار احیای برجام است

نشریه آمریکایی فاش کرد نشانه‌های متعددی وجود دارد که آمریکا همچنان به احیای برجام علاقه‌مند است.

به گزارش روند بازار به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، نشانه‌های متعددی وجود دارد که دولت جو بایدن همچنان به احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) علاقه‌مند است. این توافق بود که در سال ۲۰۱۵ بین تهران و پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به اضافه آلمان (۱+۵) امضا شد، تا زمانی که دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا خروج واشنگتن از برجام را در ماه می ۲۰۱۸ اعلام کرد.

نشنال اینترست در گزارشی نوشت: با بازگشت به نقش متعارف‌تر آمریکا در امور جهانی در دوران بایدن، امید‌های محتاطانه‌ای وجود داشت که آمریکا، قدرت‌های ۱+۵ و ایران ممکن است توافق را از سر بگیرند. چنین گمانه‌زنی‌هایی به صورت دوره‌ای ظاهر می‌شوند، از جمله موجی خوش‌بینانه در ژانویه ۲۰۲۲. اما این انتظارات زودهنگام بودند.

با این وجود، برخی از تحلیلگران برجسته آمریکایی همچنان چشم‌انداز‌هایی را برای دستیابی به موفقیت دیپلماتیک مطرح می‌کنند، حتی اگر اوضاع همچنان پرتنش باشد. خوش‌بین‌ها اکنون از توافقنامه مبادله زندانیان میان واشنگتن و تهران در سپتامبر ۲۰۲۳ استناد می‌کنند. آن‌ها این توافق را به‌عنوان تحولی که ممکن است پیشرفت قابل‌توجهی در مذاکرات مربوط به توافق هسته‌ای را تسهیل کند.

پژوهشگر موسسه لیبرتارین در این گزارش نوشت که آمریکا باید کینه همیشگی و فزاینده علیه تهران را کنار بگذارد. از سرگیری برجام شروع خوبی خواهد بود، اما هم واشنگتن و هم تهران باید اقدام هایی را برای برقراری مجدد روابط عادی و همه جانبه دیپلماتیک و اقتصادی انجام دهند. این به معنای احیای روابط دیپلماتیک و انجام مذاکرات گسترده برای پایان دادن به رژیم تحریم هاست. رئیس جمهور آمریکا می تواند روابط دیپلماتیک رسمی را بدون اقدام کنگره احیا کرده و اختیارات محدود و یکجانبه ای برای لغو برخی از تحریم ها را دارد. اما لغو گسترده‌تر تحریم‌ ها نیازمند تایید کنگره است.

او در ادامه ادعا کرد که در مقابل تهران نیز باید امتیازات بسیاری بدهد این اقدامات باید شامل عدم فروش پهپاد و موشک٬ فاصله گرفتن از طالبان و دیگر گروه هاست. 

این پژوهشگر تایید کرد که نشانه‌های انعطاف‌پذیری از سوی واشنگتن ناچیز است. در واقع، برخی اقدامات اخیر آمریکا حاکی از انتقام جویی کامل است. واکنش دولت بایدن به توافقنامه صلح اخیر بین ایران و عربستان سعودی، که روابط دیپلماتیک دوجانبه را احیا کرد و راه را برای پذیرش مجدد سوریه در اتحادیه عرب هموار کرد، نمونه‌ای از این انتقام جویی است.

به نوشته این رسانه، تا زمانی که سیاست آمریکا تغییر نکند، ممکن است روابط دو کشور در نهایت به یک عدم رابطه خطرناک ختم شود. تهران هنوز سلاح هسته ای نساخته و بازگشت به برجام احتمالاً این احتمال را برای چند سال از بین خواهد برد. با این حال، اگر واشنگتن سیاست خود را تغییر ندهد و روابط عادی با ایران را در همه جهات دنبال نکند، خطر وقوع سناریویی همانند کره شمالی افزایش خواهد یافت.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا