کسب و کار

سومین دوره آموزش عیب یابی در تولید زیره کفش و اپراتوری دستگاه پی یو برگزار شد

در آخرین روز مهرماه سال جاری سومین دوره آموزش عیب یابی در تولید زیره کفش و اپراتوری دستگاه های پی یو با همت کارگروه آموزش مجله اخبار صنعت چرم و کفش به صورت مجازی برگزار شد.

روند بازار – کارگروه آموزش اخبار صنعت چرم و کفش در آخرین روز از مهر ماه ۱۴۰۰ سومین لایو اینستاگرامی- آموزشی عیب‌یابی در تولید زیره و اپراتوری دستگاه پی‌یو با تدریس مهندس رمضان حسن‌پور، استاد پی‌یو و مهندس بهروز فرزام، مدیر عامل کارخانه ام‌گروپ را برگزار کرد. این دوره با حمایت مالی شرکت اکسیر فرایند شیمی الوان به طور کاملا رایگان برگزار شد.
آموزش مهارت محور برای فعالان صنعتی، آرزوی همیشگی دانشگاه‌ها و صنایع بوده است. هرچند همواره موسسات دولتی، خصولتی و خصوصی در این بخش فعالیت‌های ثابت یا کوتاه مدتی داشته‌اند اما این آموزش ها همچنان ناچیز است.
از این رو مجموعه اخبار صنعت چرم و کفش از زمستان ۱۳۹۸، یعنی هم زمان با بروز و شیوع بیماری کرونا در ایران و جهان، تلاش کرده تا فرصت‌های آموزشی برای صنف و صنعت چرم و کفش فراهم آورد. در آخرین دوره آموزشی که به صورت لایو آموزشی ۶ ساعته در محیط اینستاگرام برگزار شد به موضوع تولید زیره و اپراتوری دستگاه پی‌یو پرداختیم.
شرکت‌کنندگان در این دوره تکمیلی باید، آموزش‌های دو دوره‌های قبل را مرور می‌کردند تا بتوانند بهترین بهره را از دوره تکمیلی ببرند.
از مهمترین حاشیه‌های این آموزش این بود که پاسخگویی اساتید این دوره به افراد ثبت نامی، از حدود یک ماه پیش آغاز شد و در آخرین بخش از لایو اینستاگرامی که به پرسش و پاسخ اختصاص یافته بود، به سوالات باقی مانده پاسخ داده شد. ضمن این که با ارائه جزوه آموزشی به هنرجویان، مرور مطالب برای ایشان تسهیل شد. هنرجویان همچنین می‌توانند برای مدتی از لایو ذخیره شده به صورت رایگان استفاده کنند و این ویدئوها را در اختیار همکاران خود بگذارند.
در این دوره همچون ادوار گذشته از تمام کشور حضور یافتند. مدیران و کارفرمایان، اپراتورها و حتی کارشناسان فروش یا دانشجویان و علاقمندان از جمله افراد شرکت کننده بودند.
از آنجایی که این لایو آموزشی در روز جمعه و در تعطیلات برگزار شد، لذا کارفرمایان تمایل بیشتری نسبت به این آموزش نشان دادند. از این رو برخی از کارفرمایان نسبت به ثبت نام بیش از ۵ نفر از کارکنان خود اقدام کردند.
افشین شادی‌مهر، مدیر مسئول اخبار صنعت چرم و کفش در این باره می گوید: سال ها به فکر ایجاد فرصتی آموزشی در صنعت چرم و کفش بودم. می بینیم که چطور همکاران و دوستانمان به دلیل ضعف در مهارت و اطلاعات هزینه های سنگینی را به دوش می کشند. به این واسطه به دنبال اساتیدی بودیم که بتوانند این آموزش ها را کاهش دهند.
وی افزود: بهروز فرزام از نوابغ ماشین ساز در حوزه زیره پی یو است. از او خواسته ایم که دانش خود را در اختیار اهالی این صنعت بگذارد. او جوانی با استعداد است و ما به جوانان خوش فکر در این صنعت بسیار نیازمندیم. رمضان حسن پور هم از اساتید خوش نام در شیمی پی یو است. او معتقد است که هرچه دور ریز پی یو را کاهش دهیم به محیط زیست کمک کرده ایم چرا که این مواد برگشت پذیر نیستند. بنابراین او نیز به تیم ما بپوسته است تا با هم مهارت های صنعتمان را افزایش دهیم.
شادی‌مهر تاکید کرد: خوشحالیم که امروز از کارفرمایان تا اپراتور ها همگی مشتاق به یادگیری این مهارت شده اند. این دوره تعداد افراد بیشتری ثبت نام کردند. البته به دلیل حادثه ای که برای یکی از عزیزانمان پیش آمد مجبور به تاخیر در برگزاری شدیم اما امروز حال آن عزیز بهتر است. همین تاخیر موجب شد تا افراد بیشتری در این دوره ثبت نام کنند.
وی ابراز امیدواری کرد: با برگزاری این چنین آموزش‌هایی صنعتی پویا، توسعه‌گر، مقتدر و پر افتخار داشته باشیم و در میان سایر صنایع کشور و نیز در میان صنعتگران کفش دنیا، بدرخشیم.

مژده پورزکی، کارشناس امور فرهنگی اصناف و مسئول کارگروه آموزش اخبار صنعت چرم و کفش نیز در این باره می‌گوید: یکی از دست آوردهای آموزش‌های گذشته، فرهنگ همکاری بین تولیدکنندگان است. فرهنگ ایجاد شده در این دوره‌های آموزشی آنچنان است که رقبا به هم کمک می‌کنند و از یکدیگر برای شرکت در این آموزش‌ها دعوت می‌کنند.
وی افزود: پیش از این برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی و نشست‌های رسمی و صمیمی تنها فضای ممکن برای ارتقای فرهنگ همکاری بود. اما حالا، محیط‌های آموزشی (آنلاین یا حضوری) نیز به محیطی برای تبادل اطلاعات و تجربیات تبدیل شده است. هرچند ما تاکید داریم که هنرجویان پاسخ سوالات خود را از اساتید کارآموزده بگیرند تا ریسک کار پایین بیاید.

سومین لایو اینستاگرامی- آموزشی عیب‌یابی در تولید زیره و اپراتوری دستگاه پی‌یو

خبرنگار: بهروز مجیدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا