کسب و کار

آموزش کامل معامله در فارکس

معامله در فارکس جز  یکی از شغل های محبوب در بین جوانان امروزی است، که قشر عظیمی از مردم ایران را در سال‌های اخیر به سمت خود کشانده است. اما معامله کردن در فارکس نیاز به موارد مختلفی دارد که باید پیش از شروع، آنها را یاد بگیرید. همچنین اینکه بدانید کدام بروکر را انتخاب کنید، چطور یک استراتژی بنویسید و چگونه مدیریت مالی معاملات را داشته باشید بسیار مهم است. ما در این مطلب سعی داریم به طور خلاصه بخش‌های مهمی که نیاز است شما به عنوان یک تریدر مبتدی آنها را بدانید را به شما آموزش دهیم.

برای معامله در فارکس از کجا شروع می‌شود؟

به عنوان یک معامله‌گر تازه کار باید بدانید که قبل از ورود به فارکس پیش نیازهایی لازم است. ابتدا اینکه شما بروکر خود را چطور انتخاب کنید. انتخاب یک بروکر درست که همه فاکتورها و استانداردهای لازم را داشته باشد، بخصوص برای ما ایرانیان بسیار مهم است که کارگزاری از پشتیبانی ۲۴ ساعته برخوردار باشد. اگر شما بعنوان یک تریدر مبتدی اهمیت انتخاب کارگزاری را ندانید و کارگزاری غلطی را انتخاب کنید در تمام جنبه‌های معامله‌گری‌تان به مشکل خواهید خورد. فاکتورهایی که باید برای انتخاب کارگزاری در نظر بگیرید به شرح زیر است:

  • معتبر بودن کارگزاری
  • پشتیبانی فارسی زبان
  • حساب‌های متنوع و اسپرد، کمیسیون منطقی
  • ارائه جفت ارزهای متنوع
  • واریز و برداشت ریالی

کارگزاری دلتا اف ایکس تمامی موارد بالا را به معامله گران بخصوص ایرانی ارائه می‌دهد و شما به راحتی می‌توانید در این بروکر معتبر حساب معاملاتی خود را باز کنید.

آموزش برای شروع معامله کردن در فارکس

آموزش نقش بسیار مهمی در معامله‌گری فارکس دارد. این بازار تا حد زیادی دارای ریسک است و شما نمی‌توانید بدون دانش کافی در بخش‌های مختلف وارد فارکس شوید. آموزش تکنیکی و آموزش مدیریت مالی مهم‌ترین آن است.

شما به لحاظ تکنیکال و فاندامنتال باید با مبانی بازار کاملاً آشنا شوید و سپس به ساخت یک استراتژی شخصی با توجه به شرایط خودتان بپردازید. دقت کنید که سعی نکنید استراتژی دیگران را کپی کنید شما می‌توانید از همه یاد بگیرید اما در نهایت، ساخت یک استراتژی به وضعیت مالی، نوع شخصیت و توانایی خودتان بستگی دارد. سپس استراتژی خود را باید به طور کامل برای چند ماه متوالی روی یک اکانت دمو تست کنید تا روی آن مسلط شوید.

مدیریت مالی هم در فارکس بسیار مهم است. بیشتر تریدرها درصد موفقیتی بین ۳۰ الی ۴۰ دارند اما چیزی که آنها را سودده می‌کند، مدیریت مالی صحیح است. بازار فارکس به شدت به مسائل روانی بستگی دارد، شما باید بجز تحلیل‌های تکنیکال و مدیریت مالی، حتماً روی بحث‌های روان‌شناسی خودتان نیز کار کنید.

انتخاب اهرم و حساب معاملاتی صحیح

انتخاب اهرم و حساب معاملاتی مناسب با توجه به نوع استراتژی‌تان نیز بسیار مهم است. اکثر بروکرها حساب‌های مختلفی را ارائه می‌دهند مانند حساب‌های مخصوص اسکالپ، مخصوص سوینگ، نانو، فیکس اسپرد و…

هنگامی که می‌خواهید اولین حساب ریل خود را انتخاب کنید باید به انتخاب اهرم معاملاتی خود دقت کنید. اهرم یک تیغ دو لبه است که می‌تواند به سرعت حساب شما را کال کند. سعی کنید اهرم معاملاتی شما یک عدد منطقی مانند ۱:۲۰۰ نهایتاً باشد. شاید اینکه اهرم بالایی بگذارید جذاب باشد اما به همان میزان می‌تواند برایتان خطر آفرین باشید.

ترید کردن چگونه است؟

شما پس از آموزش دیدن و بازکردن حساب معاملاتی باید وارد ترید کردن شوید. برای این کار در ابتدا باید پلتفرم معاملاتی خود را انتخاب کنید، معمولاً تریدرها از متاتریدر ۴ و ۵ استفاده می‌کنند. متاتریدر ۴ در این سال‌ها به شدت بین معامله گران محبوب شده است زیرا کدهای باز آن باعث می‌شود که شما به راحتی بتوانید به توسعه اندیکاتور، اکسپرت‌های معاملاتی و … بپردازید. هرچند پلتفرم‌های معاملاتی مانند سی تریدر نیز وجود دارد که در نسخه موبایل و دسکتاپ در دسترس است.

نحوه ترید کردن در فارکس

ترید کردن و باز کردن معامله به آسانی یک کلیک است. هر جفت ارزی را که انتخاب کنید، روی متاتریدر شما دو گزینه دیده می‌شود. یکی گزینه BUY و دیگری گزینه SELL. انتخاب هر گزینه به عنوان انجام معامله با محوریت ارز پایه است. در جفت ارزی مانند EUR/USD ارز پایه EUR است. اگر شما Buy بزنید یعنی ارز پایه که EUR است را در برابر USD خریده‌اید. و اگر Sell بزنید یعنی EUR را فروخته و گویی USD را خریده‌اید. همان‌طور که می‌دانید در فارکس خرید و فروش جفت ارزها در برابر یکدیگر انجام می‌شود و قیمت آنها بر اساس ارزش آنها در برابر همدیگر است.

بعد از بازکردن یک معامله حالا همه چیز به میزان حرکت بازار بستگی دارد. هر حرکت در بازار با پیپ سنجیده می‌شود، به تغییرات آخرین اعداد اعشاری قیمت، پیپ می‌گویند و میزان سود شما را این موضوع تعیین می‌کند که بازار چند پیپ حرکت کرده است.

انواع دستورات خرید و فروش در فارکس

همان‌طور که توضیح دادیم شما با زدن گزینه BUY و SELL می‌توانید فوری وارد یک معامله شوید به این سبک ورود به معامله MARKET ORDER گفته می‌شود که با زدن گزینه، آن معامله درجا باز می‌شود. بیشتر معامله گرانی که به سبک اسکلپ کار می‌کنند به این شیوه وارد بازار می‌شوند. اما نحوه دیگری نیز ورود به معامله وجود دارد که به آن PENDING ORDER می‌گویند. یعنی شما سفارش خود را در یک قیمت مشخصی می‌گذارید و منتظر می‌مانید تا بازار به قیمت شما برسد و سفارشتان باز شود. این PENDING ORDER به ۴ روش مختلف انجام می‌شود. به تصویر زیر نگاه کنید:

BUY STOP: در این مدل شما سفارش خود را بالاتر از قیمت حال بازار می‌گذارید و منتظر می‌مانید که قیمت به آن برسد و آن را رد کند تا سفارش شما فعال شود

BUY LIMIT: وقتی قیمت در بالاست و شما منتظر هستید که قیمت پایین بیاید و دوباره به بالا برگردد، باید از سفارش Buy Limit استفاده کنید.

SELL STOP:  شما فکر می‌کنید که قیمت از بالا در حال ریزش است، در مسیر، زیر قیمت بازار یک سفارش Sell Stop قرار می‌دهید تا با رسیدن بازار به آن و پایین‌تر رفتن سفارش فروش شما باز شود.

SELL LIMIT: در این نوع سفارش شما منتظر ریزش بازار هستید اما ابتدا حدستان این است که بازار بالاتر می‌آید برای همین در بالاتر از قیمت فعلی یک سفارش می‌گذارید تا قیمت به آن برخورد کند و بریزد. به این نوع سفارش Sell Limit می‌گویند.

تیک پروفیت (Take-Profit) و استاپلاس (Stop-Loss)

وقتی شما یک معامله را باز می‌کنید باید دو حد برای آن بگذارید. تک پروفیت عددی است که شما مشخص می‌کنید قیمت با رسیدن به آن با ذخیره سود معامله، کل یا بخشی از ترید را برای شما ببندد. در استاپلاس هم همین مسئله وجود دارد. استاپلاس عددی است که تعیین می‌کنید تا بازار با رسیدن به آن شما را با بخشی ضرر از معامله خارج کند. اهمیت تک پروفیت و استاپلاس در یک معامله بسیار زیاد است. اینکه شما از قبل بدانید کی و کجای بازار با چه میزان سود و ضرر از معامله خارج شوید بسیار حیاتی است و اصل مهمی از مدیریت مالی یک معامله است.

نتیجه

دیدن آموزش کامل معامله در فارکس مسئله‌ای است که باید قبل از وارد کردن پول در فارکس آن را رعایت کنید. آموزش کامل معامله در فارکس در چند نکته مهم خلاصه می‌شود، آموزش دیدن در بخش‌های مختلف مانند تکنیکال، فاندامنتال، روان‌شناسی بازار و مدیریت مالی از جمله مهم‌ترین آن‌هاست. همچنین شما در زمان ترید کردن باید بدانید که از کدام اوردر برای سفارش خود استفاده کنید و در نهایت تعیین تک پروفیت و استاپلاس نقش حیاتی در حفظ سرمایه شما دارد. موفق باشید! منبع: آموزش کامل نحوه ورود به فارکس در ایران – دلتا کالج

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا