اقتصادی

آیا بیت کوین جای طلا را می گیرد؟

طی چند سال اخیر طرفداران بیت‌کوین ادعا می‌کنند این ارز به زودی جای طلا را می‌گیرد. آیا بیت‌کوین جای طلا را می‌گیرد؟

به گزارش روند بازار، «بیت‌کوین بر طلا غلبه می‌کند.» «بیت‌کوین طلای دوم است.»

شاید اکثر فعالان بازار این دو جمله را در فضای بازار رمزارزها شنیده باشند.

طی هزار سال گذشته طلا به عنوان یک دارایی با ارزش افزوده شناخته شده است. از فراعنه مصر گرفته تا میلیاردرهای امروزی همه طلا را به عنوان یک نوع دارایی تثبیت شده می‌دانند.

با این حال می‌توان استدلال کرد که نوع نگاه‌ها تغییر کرده و بیت‌کوین باب میل این نسل است.

اگرچه علاقه‌مندان به فضای رمزارزها عقیده دارند بیت‌کوین جای طلا را می‌گیرد اما از طرفی طلا هم طرفداران خود را دارد.

یکی از طرفداران طلا در توئیتی نوشت: بیت‌کوین نمی‌تواند مقیاس‌بندی کند، در این مورد هرچه فکر کنید به دیوار برخورد می‌کنید. علاوه بر این بیت‌کوین، ارزش و فناوری ثابت ندارد.

ویلی‌وو، تحلیلگر مشهور ارزهای دیجیتال به این استدلال پاسخ داد و نوشت: طلا زمانی پول رایج دنیا بود. اما در عصر صنعتی ما به سراغ کاغذها به عنوان پول رفتیم. جهان به طور ناگهانی تصمیم به تغییر پول نگرفت.

ویلی‌وو قبلا هم گفته بود: «بیت‌کوین سریع‌تر از آنچه شما فکر می‌کنید به طلا تلنگر می‌زند. این ارز در حال جذب سرمایه از طلا است و احتمالا طلا با جذب پول از طرف بیت‌کوین به شدت سقوط کند»

پیرو همان دعوای مشهور طلا و بیت‌کوین یکی از طرفداران دیگر ارزهای دیجیتال به اسم دن‌دهلد گفت: «بیت‌کوین مزایای بیشتری نسبت به طلا دارد. قابل کنترل، حمل و تقسیم است.»

چند روز پیش گزارشی در رسانه‌های خارجی منتشر شد که می‌تواند زوایای دیگری از دعوای طلا و بیت‌کوین را نشان دهد.

یافته‌های این گزارش نشان می‌دهد با توجه به الگوهای تاریخی هر وقت بیت‌کوین با استقبال همراه می‌شود انس جهانی طلا کاهش پیدا می‌کند. مثلا در سال ۲۰۱۵ همزمان با رسیدن بیت‌کوین به اوج قیمتی، انس جهانی طلا به پایین‌ترین حد خود رسید. در سال ۲۰۱۷ هم رشد قیمت بیت‌کوین با کاهش قیمت طلا همراه بود.

همچنین در ادامه این گزارش آمده است: بسیاری از نقاط هم وجود دارد که بیت‌کوین و طلا با هم دیگر رشد کردند.

منبع
تجارت نیوز

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا