اقتصادی

آیفون ۱۵ وارد می‌ شود؟ / گوشی‌های ارزان تر از ۱۵ میلیون تومان

کارشناسان و فعالان بازار موبایل معتقدند با توجه به کشش تقاضا، گوشی‌های آیفون ۱۵ نیز با وجود ممنوعیت رجیستری، همانند سری ۱۴ به زودی به بازار کشور وارد می‌شوند و خریداران خود را خواهند داشت.

به گزارش روند بازار به نقل از همشهری، یک هفته از معرفی جهانی آیفون ۱۵ گذشته و بازار موبایل کشور همانطور که پیش‌بینی می‌شد واکنشی نسبت به این موضوع نشان نداد. سری جدید گوشی‌های برند اپل سه‌شنبه هفته گذشته در شرایطی رونمایی شد که مدل قبلی گوشی‌های این شرکت آمریکایی اجازه واردات قانونی به کشور را نیافت و با مصوبه ای که دولت اسفند سال گذشته در زمینه ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ و مدل‌های بعد از آن ابلاغ کرد، امیدی به واردات قانونی آیفون ۱۵ نیز وجود ندارد، اما علاقه‌مندان آیفون منتظرند این گوشی نوظهور هم با پیمودن مسیر آیفون ۱۴ آیفون به زودی از مغازه‌های موبایل‌فروشی کشور سر درآورد.

بازار واکنشی نداشت

رئیس اتحادیه فروشندگان دستگاه‌های صوتی، تصویری و موبایل در گفت‌گو با همشهری در این باره گفت: معرفی آیفون ۱۵ به هیچ عنوان تاثیری بر بازار موبایل ایران نداشت چون با توجه به ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ و قانون ابلاغی در زمینه واردات مدل‌های بعد از آن، فروشنده و مصرف‌کننده انتظاری برای واردات این مدل جدید ندارد.

محمدرضا رمضان افزود: سال گذشته برای آیفون ۱۳ مدل‌های مختلف به بازار می‌آمد اما مردم منتظر آیفون ۱۴ بودند و بازار نوسان زیادی داشت اما با ممنوعیت واردات و رجیستری این نوع گوشی و صلاحدید دولت برای تداوم این ممنوعیت، برای مردم جاافتاد که در بازار ایران منتظر مدل‌های جدید آیفون نباشند.

به گفته وی، با وجود ممنوعیت واردات، تقاضا برای آیفون ۱۴ همچنان وجود دارد و خرید و فروش این گوشی‌ها ادامه دارد اما در فاکتور فروش قید می‌شود که این گوشی فاقد امکان رجیستری است و هیچ گونه خدماتی به آن ارائه نمی‌شود.

رمضان قیمت کنونی مدل‌های مختلف آیفون ۱۴ را بین ۵۷ تا ۶۷ میلیون تومان عنوان کرد و افزود: شرکت اپل مدتی بعد از معرفی گوشی جدید، مدل‌های قدیمی را از دور خارج می کند در نتیجه، با ادامه ممنوعیت مدل‌های جدید آیفون، متاسفانه آنچه امروز به بازار ایران وارد می‌شود گوشی‌های ریپک و ریفرش جمع‌آوری شده از بازارهای دنیاست اما قیمت همین گوشی‌ها که بعضا مشکلاتی هم برای خریداران ایجاد کرده، بسیار بالاتر از مدل‌های جدید است.

کاهش تقاضای خرید موبایل

رئیس اتحادیه فروشندگان موبایل تهران درباره وضعیت کنونی بازار موبایل گفت: بازار در رکود کامل قرار دارد و تقاضا به شدت کاهش یافته است، به طوری‌که در گذشته از هر ۱۰ نفری که گوشی‌هایشان دچار مشکل می‌شد ۸ نفر گوشی‌جدید می‌خریدند و ۲ نفر تعمیر می‌کردند اما الان این آمار برعکس شده و بیشتر مردم به تعمیر و استفاده بیشتر از گوشی‌های قدیمی‌خود روی آورده‌اند.

وی با اشاره به کوچک‌تر شدن بازار گوشی تلفن همراه در کشور گفت: قبلا با مردم برای خرید مدل‌های جدید گوشی به بازار هجوم می‌آوردند اما امروز با افزایش شدید قیمت‌ و کاهش قدرت خرید، اولویت‌های مردم تغییر کرده تا جایی که بر اساس آخرین آمار، مصرف موبایل از حدود ۲ میلیون دستگاه در ماه، به زیر ۱.۵ میلیون دستگاه کاهش یافته است.

همه منتظر تثبیت قیمت آیفون ۱۵

همانطور که ممنوعیت واردات تجاری و مسافری آیفون ۱۴ نتوانست جلوی ورود این گوشی به بازار کشور را بگیرد، آیفون‌بازها منتظرند آیفون ۱۵ را هم تا چند هفته آینده در بازار کشور ببنند.

میثم غنی‌زاده، فروشنده و بازرس اتحادیه فروشندگان موبایل کرج درباره واکنش بازار موبایل به رونمایی از آیفون ۱۵ به همشهری گفت: با توجه به این‌که همه می‌دانند این گوشی رجیستر نمی‌شود، معرفی آن هم واکنشی در بازار ایجاد نکرد و مردم فقط منتظرند با ورود این گوشی به بازار قیمت آن تثبیت شود تا بتوانند آن را خریداری کنند.

آیفون ۱۴ و ۱۵ متقاضی دارد

غنی زاده با اشاره به تداوم تقاضا برای خرید آیفون ۱۴ با وجود ممنوعیت‌های قانونی آن، ادامه داد: این گوشی در حال حاضر کالای قاچاق محسوب می‌شود و اگر پشت ویترین مغازه‌ای دیده شود، بدون هیچگونه سوالی ضبط می‌شود اما از آنجایی که این گوشی در تهران و کرج آنتن دارد و مردم می‌توانند با قیمت ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان یک گوشی باکیفیت داشته باشند، طبیعتا آیفون ۱۴ را می‌خرند.

وی با اشاره به این‌که درباره آیفون ۱۵ هم همین اتفاق خواهد افتاد، افزود: شاید این گوشی در ابتدای ورود به کشور قیمت بالایی داشته باشد اما بعد از مدتی افت قیمت خواهد داشت و حتی اگر رجیستر هم نشود باز بازار خود را بدون رجیستر خواهد داشت.

غنی‌زاده قیمت کنونی آیفون ۱۳ پرومکس را ۱۲۰ تومان اعلام کرد که حدود دوبرابر قیمت آیفون ۱۴ است.

وی، بازار دیگر گوشی‌ها را در چند ماه گذشته متعادل و بدون تغییر عنوان کرد و افزود: قیمت‌های بازار با وجود ثبات در چند ماه گذشته، هنوز برای بخش زیادی از مصرف‌کنندگان بسیار بالاست و پایین‌رده ترین گوشی سامسونگ در بازار، امروز کمتر از ۷ میلیون تومان نیست.

آیفون ۱۵ وارد می‌ شود؟ | گوشی‌های ارزان تر از ۱۵ میلیون تومان را بشناسید

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا