کسب و کار

آینده شغلی رشته کامپیوتر چه خواهد بود؟

اگر بخواهیم به یکی از پرطرفدار ترین رشته های مهندسی در اقصی نقاط جهان اشاره کنیم، بی شک به رشته مهندسی کامپیوتر و اگر به دنبال درخشان ترین آینده ها در صنعت بگردیم، مطمئنا به آینده شغلی رشته کامپیوتر خواهیم رسید. این رشته در کشور های توسعه یافته ای همانند فنلاند، آلمان، بلژیک، فرانسه، اسپانیا و … در شاخه هایی همانند هوش مصنوعی، سخت افزار و نرم افزار طرفدار های بسیاری دارد. حرکت دنیا به سوی تمرکز بر شاخه های فناوری رایانه ای، توجهات زیادی را بر روی آینده شغلی رشته کامپیوتر جلب کرده است. از این رو، این رشته و شاخه های مرتبط با آن، همگی به عنوان مظهر فناوری شناخته می شوند و همگی آینده های شغلی تضمین شده ای در مارکت جهانی دارند.

 اگر هر دو شاخه مهندسی نرم افزار و سخت افزار را که زیرمجموعه های اصلی رشته کامپیوتر هستند بررسی کنیم، میبینیم که آینده شغلی هر دو شاخه، بسیار روشن و نسبتا هموار است. با اینکه سایر شاخه ها نیز میتوانند در صنایع مختلف بکار گرفته شوند، بازهم در نهایت شاخه هایی که متعلق به صنایع رایانه، گسترش وبسایت و پردازش اطلاعات هستند، به عنوان رشته هایی با آینده شغلی بهتر در زمینه کامپیوتر محسوب می شوند.

اگر بتوانید نرم افزار یا وب سایتی خوب و با کیفیت تولید کنید، آینده شغلی درخشانی در مارکت کامپیوتر منتظرتان خواهد بود. البته تضمین چنین آینده ای در این رشته پرطرفدار و بازار کار رقابت سازش، نیازمند ساعت ها کار و تلاش بی وقفه است.  مهندسان IT و برنامه نویسان، آینده ای تضمین شده در این رشته دارند و طبق مقالات معتبر بیان کننده آمار که در پلتفرم های بزرگ و جامعی مانند ISI  و گوگل اسکولار، دچار معضل بیکاری در آینده های دور و نزدیک نخواهند شد.

رپورتاژ آینده شغلی رشته کامپیوتر چه خواهد بود؟

آینده شغلی رشته کامپیوتر در شاخه نرم افزار

آینده شغلی رشته کامپیوتر، در این شاخه به نسبت دیگر شاخه های اصلی و فرعی بیشتر است. زیرا نیاز به پرادکت های آنلاین و آفلاین در دنیا روز افزون است و هرچه محصول بهتری با استفاده از زبان های برنامه نویسی مختلف تولید شود، آینده شغلی روشن تری برای فعالان زمینه کامپیوتر رقم خواهد خورد. در گرایش مهندسی نرم افزار، ترکیبی مختلف از سایر رشته های مهندسی مانند مهندسی برق, مهندسی الکترونیک و غیره در کنار مباحث اصلی و تخصصی مهندسی نرم افزار, طراحی الگوریتم, هوش مصنوعی, برنامه نویسی کامپیوتر و … وجود دارد که به متخصصان این گرایش،  قابلیت های لازم برای طراحی, اجرا و مستند سازی نرم افزار های مهندسی را می دهد. از آنجایی که مدارک آکادمیک، برخلاف آینده شغلی سایر شاخه های فنی مهندسی، تضمین کننده آینده شغلی شما در این رشته نیستند و بیشتر مهارتتان، نقش تعیین کننده دارد، افرادی که خارج از محیط آکادمیک، به مطالعه مقالات مختلف نوشته شده در زمینه های نرم افزاری  می پردازند و اطلاعات خود را به روز نگه میدارند، آینده شغلی بهتری را برای خود در بازار کار رشته کامپیوتر رقم میزنند. زیرا این افراد به نیازهای جدید و به روز دنیا آگاه اند و توانایی تولید محصولات بیشتری به نسبت افرادی دارند که تنها به آموزه های دانشگاهی اکتفا میکنند. دانش منسوخ شده در بازارکار و آینده شغلی رشته کامپیوتر، به خصوص در شاخه نرم افزار، جایی ندارد.

آینده شغلی رشته کامپیوتر در شاخه سخت افزار

در تمام کشور های توسعه یافته از جمله هلند و فنلاند، رشته سخت افزار از اهمیت بالایی برخوردار است. مهندس سخت افزار در رشته کامپیوتر به تحقیق، طراحی، توسعه، تعمیر و آزمایش تجهیزات کامپیوتری مانند چیپ ها، صفحه مدارها، مانیتور ها یا روترها می پردازد. فردی که در زمینه سخت افزار تخصص دارد،  متناسب بودن اجزای سخت افزار با آخرین پیشرفت های نرم افزاری و فناوری های معرفی شده در مارکت های به روز را کنترل می کند و در جهت ارتقای قدرت و قابلیت سخت افزارها تلاش می کند. بنابراین او اغلب با توسعه دهندگان و طراحان نرم افزار در ارتباط است و آینده های شغلی این دو شاخه، به نحوی به هم گره خورده اند. اما آینده شغلی و زمینه های فعالیت این شاخه، تنها محدود به موارد ذکر شده نیست و شما میتوانید به عنوان فروشنده مستقل قطعات سخت افزاری نیز، آینده شغلی روشنی داشته باشید. در ایران اما این آینده شغلی، کمی محدودتر است و توانایی همکاری با شرکت های بزرگ و جهانی، از درون ایران، ممکن نیست. تعمیرات خانگی سیستم ها و خرید و فروش قطعات، بهترین مشاغلی هستند که آینده شغلی شما را در رشته کامپیوتر و همچنین در ایران تضمین میکنند. درست است که این آینده شغلی، هدف نهایی بسیاری از فارغ التحصیلان نیست، اما می تواند رزومه ای باشد برای تامین آینده شغلی بهتر در بازارهای جهانی.

رپورتاژ آینده شغلی رشته کامپیوتر چه خواهد بود؟

آینده شغلی رشته کامپیوتر در زمینه IT

مهندسی IT امروزه در مشاغل کوچک تا شرکت های بزرگ نقش حیرت انگیز و مهمی را ایفا می کند. مهندسی آی تی در زمینه ارتباطات ، مدیریت داده ها ، سیستم های مدیریت اطلاعات و مدیریت ارتباط با مشتری، فناوری اطلاعات نقش ایفا می کند. IT همچنین برای حل بسیاری از مشکلات اجتماعی و تجاری، مفاهیم مختلفی از قبیل خرید آنلاین، بازاریابی دیجیتال، شبکه های اجتماعی، ارتباطات دیجیتال، رایانش ابری، موبایل و داده های بزرگ را باز کرده است.

آینده شغلی این شاخه از رشته کامپیوتر، بسیار مورد بحث است و اغلب استثنائات جغرافیایی را شامل نمی شود زیرا مارکت محدود به فناوری ندارد. از جمله مشاغلی طبق آمار، آینده شغلی تضمین شده ای دارند و زیرمجموعه رشته IT هستند، می توان به برنامه نویس کامپیوتر، مدیر پایگاه داده، طراح پایگاه داده، ERP، مدیر شبکه، معمار شبکه، مهندس شبکه، مدیر پروژه، متخصص تضمین کیفیت، مهندس نرم افزار، مدیر سیستم اشاره کرد. مدرک آکادمیک کامپیوتر و IT، در این شاخه، از اهمیت نسبتا بالایی برخوردار است و تا حدودی آینده شغلی افراد را تضمین میکند. بازارکار و آینده شغلی بهتر در این رشته، متعلق به افرادی است که رزومه ای قوی دارند و دامنه توانایی هایشان محدود به یک یا دو مورد نیست. اگرچه آینده شغلی شما در این شاخه از کامپیوتر، تا حدود زیادی به تلاش خودتان بستگی دارد، اما از مطالعه مقالات، ثبت مقالات و بررسی محصولات مختلف، نباید غافل شد. این حرفه دارای فرصت های شغلی بسیاری است، فرد تنها باید علاوه بر دروس تئوری نظیر حل مسئله، آمار، جبر و فیزیک، مهارت های عملی خود را نیز افزایش دهد.

به طور کلی این شغل از لحاظ آینده شغلی کامپیوتر و درآمد بسیار خوب است و امکان داشتن چند شغل و چند درآمد به صورت همزمان نیز فراهم است. همچنین رابطه ای نزدیک با شاخه مهندسی نرم افزار داشته که این موضوع، می تواند آینده شغلی شما را در هر دو شاخه کامپیوتر تضمین کند که در نوع خود فوق العاده سودمند است.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا