کسب و کار

اب انبار تاریخی باسیلیکا کجاست ؟

از اثار تاریخی و قدیمی در استانبول می توانیم به اب انبار تاریخی باسیلیکا اشاره کنیم که این اثر متعلق به دوران امپراطوری بیزانس است این اب انبار در یک محوطه زیر زمینی واقع شده است که ستون های ان از جنس مرمر می باشند ، پیشنهاد می کنیم اگر می خواهید به استانبول سفر کنید در ابتدا بلیط هواپیما چارتر خود را از تهیه کنید و سری به این اب انبار تاریخی بزنید در ادامه با ما همراه باشید تا به تفصیل این اب انبار بپردازیم.

معرفی اب انبار باسیلیکا

مردمان ترکیه نام این اب انبار را باتان سیسترن گذاشته اند و به همین نام می خوانند ، معماری زیبا و جالب این اب انبار باعث شده تا گردشگرانی که به ترکیه (استانبول ) سفر می کنند سری به این اب انبار بزنند.

همانطور که گفتیم این اب انبار در زیرزمین واقع شده است بنابراین برای وارد شدن به انجا باید ۵۲ پله را به پایین بروید ، طول اب انبار ۱۴۰ متر و عرض ان ۷۰ متر می باشد ، ستون های این اب انبار تعدادشان ۳۳۶ ستون است که همانطور که قبلا گفتیم جنس ان ها از مرمر است و ارتفاع هر کدام از این ستون ها به ۹ متر می رسد فاصله این ستون ها از یک دیگر ۵ متر می باشد که سر جمع ۱۲ ستون را تشکیل می دهند ، بعضی از این ستون ها با شکل های مختلفی تزئین شده است که کف اب انبار با اجر فرش شده می باشد.

وسایل استفاده شده برای کف این انبار به گونه ای بوده است که اب به داخل زمین رسوخ نکند همچنین دیواره های این اب انبار از جنس اجر می باشد و ضخامت ان ها به ۵ متر میرسد.

تزئینات اب انبار باسیلیکا

تعاد بی شماری از ستون های اب انبار باسیلیکا با سر ستون های شیار دار ، مورب ، استوانه ای تزئین شده است همچنین تنها دو ستون است که در این اب انبار مدوسا می باشد.

داستان سرستون های مدوسا

طبق داستان های اساطیری روم و یونان باستان ، مدوسا دختری فوق العاده زیبا بوده است که عاشق پسر زئوس شده بود از انجایی که اتنا او را رقیب خود می دانست مدوسا را تبدیل به هیولایی کرد که موهای ان شبیه به مار است پس از ان هر شخصی به چشم های مدوسا  نگاه می کرد تبدیل به هیولا می شد طبق همین داستان رومیان و یونانیان باستان سر مدوسا را بر دسته شمشیرهای خود طراحی می کرده اند تا به نوعی از سلاح جنگی مراقبت کند طبق همین عقیده سر ستون مدوسا را در اب انبار باسیلیکا قرار داده اند عده ای از باستان شناسان معتقد هستند که سر ستون های مدوسا از ابتدا متعلق به اب انبار نبوده است و در طی گذر زمان برای استحکام بیشتر از مکانی به مکانی دیگر منتقل شده است ، با وجود تمام این اتفاقات و عقیده ها بد نیست سری به این اب انبار بزنید و از ان دیدن کنید.

نکاتی در مورد بازدید از اب انبار باسیلیکا

هزینه بلیط برای کودکان زیر ۸ سال رایگان می باشد.

اگر به همراه خود کسی را داشته باشید که بتواند به زبان ترکی صحبت کند و یا خودتان بتوانید صحبت کنید از شما هزینه بازدید اندازه گردشگران ترکیه ای را می گیرند.

بلیط ورودی این مجموعه ممکن است با توجه به فصل متغیر باشد و همیشه یکسان نباشد.

اب انبار باسیلیکا

مکان های دیدنی نزدیک اب انبار باسیلیکا

بعد از بازدید این مکان می توانید به مکان های دیگری چون : فواره یا چشمه آلمانی‌ها: ۲۰۰ متر،

مدرسه جعفر آقا: ۲۳۰ متر، موزه فرش: ۴۰۰ متر، مسجد ایاصوفیه: ۷۰۰ متر، مسجد سلطان احمد، کاخ توپکاپی  سر بزنید و ان ها را نیز مشاهده کنید.

ایا صوفیه

ایاصوفیه از مکان هایی در ترکیه است که جزو جاذبه های گردشگری محسوب می شود این مسجد در منطقه سلطان احمد روبه روی مسجد ابی واقع شده است و با قبه ها و مناره های بلندی که دارد همه نگاه ها را به خودش جلب می کند ایاصوفیه چیزی حدود ۱۵۰۰ سال پیش به عنوان کلیسای بزرگ امپراطوری بیزانس (روم شرقی ) احداث شده است اما ۹۰۰ سال بعد با فتح استانبول توسط نیروهای عثمانی به دستور پادشاه عثمانی به مسجد تبدیل شد.

همچنین ایا صوفیه در فهرست اثار یونسکو قرار گرفته است و از مهم ترین مکان های مهم برای مسیحیان و مسلمانان است ایا صوفیه که یک مکان مهم تاریخی است با روی کار امدن اتاتورک در ترکیه و اعلام رسمیت کشور جمهوری ترکیه تبدیل به موزه ایا صوفیه شد و بعد از ان در سال ۲۰۲۰ توسط رییس جمهوری ترکیه دوباره به عنوان مسجد طبقه بندی شد.

آدرس ایا صوفیه : استانبول، محله اروپایی سلطان احمد، میدان ایا صوفیه

مسجد سلطان احمد

مسجد سلطان احمد جزو ان دسته از مسجدهایی است که معماری فوق العاده زیبا دارد و به دلیل رنگ ابی که در ان به کار رفته است بسیار مشهور می باشد، به این مسجد فوق العاده زیبا (مسجد ابی ) می گویند، این مسجد دیدنی های زیادی دارد که تماشای هرکدام از انها شما را به فکر فرو می برد که چگونه این بنای زیبای احداث شده است از دیدنی های مسجد ابی می توانیم به : . مناره‌های آبی، شبستان مسجد، ورودی‌ها، پنجره‌های رنگی و سقف باشکوه، کاشی‌کاری و شیشه‌های رنگی، لوسترها، محراب، کف مسجد، خوشنویسی‌ها، غرفه پادشاهی، مدرسه ابتدایی از دیدنیهای مسجد آبی اشاره کنیم همچنین جالب است بدانید مسجد سلطان احمد با ۶ مناره در ترکیه ساخته شده است و جزو زیباترین مسجد های جهان به شمار می رود مسجد سلطان احمد قدمت ان به بیش از ۴۰۰ سال می رسد که بنای ساختمان ان دست نخورده باقی مانده است هدف از ساخت مسجد ابی این بوده است که نمادی از قدرت و امپراطوری عثمانی باشد و تمام جهان متوجه بشوند که معماران عثمانی و مسلمان می توانند رقیبای سختی برای اجداد مسیحی باشند ، معمار این مسجد موفق به ساخت گنبد هایی بزرگ تر از گنبد عمارت ایا صوفیه نشد و به همین خاطر تلاش کرد تا با تنظیم دقیق موقعیت گنبدها ، شبه گنبد ها ، مناره ها جلوه ای فوق العاده بسازد.

آدرس مسجد سلطان احمد : استانبول، منطقه فاتح، محله سلطان احمد، خیابان آت میدانی، پلاک ۷۰

کاخ توپکاپی

این کاخ جزو بزرگ ترین و قدیمی ترین کاخ های جهان است که در قرن ۱۵ میلادی محل اقامت اصلی سلطان و مقر حکومت امپراطوری عثمانی بوده است این کاخ همزمان با شکل گیری ترکیه و پایان دولت عثمانی با دستور حکومتی در تاریخ سوم اوریل ۱۹۲۴ در فهرست اثار ملی ترکیه قرار گرفت ، کاخ توپکاپی شامل سه معماری مستقل از جمله سه بخش بیرونی ، درونی، حرم سرا می باشد اساس کلی این بنا مجموعه رعایت انزوا و حریم سلطنتی بوده است ، امروزه فقط می توانید در این بنا چهار حیاط مجموعه کاخ توپکاپی و حرم سرا را ببینید که باقی مانده از دوران عثمانی است.

ادرس کاخ توپکاپی : استانبول، محله اروپایی سلطان احمد

هتل های نزدیک به اب انبار باسیلیکا

از هتل های نزدیک این مجموعه که می توانید در انجا اقامت کنید می توانیم به هتل نِنا: ۵۰۰ متر،هتل مینا: ۶۵۰ متر،هتل تریا استانبول: ۸۰۰ متر،هتل گلدن کراون: ۱ کیلومتر اشاره کنیم.

هتل نزدیک به اب انبار باسیلیکا

رستوران های نزدیک به اب انبار باسیلیکا

بعد از گشت و گذار در مکان های تفریحی و اب انبار باسیلیکا مطمئنا دلتان می خواهد خستگی خود را رفع کنید ، پیشنهاد می کنیم سری به رستوران های رستوران کوفتجسی سلیم اوستا: ۱۹۰ متر، رستوران مادو: ۲۵۰ متر، رستوران مک دونالد: ۴۰۰ متر، رستوران چیدم پاستانیسی: ۴۰۰ متر، رستوران بسو بیسترو: ۴۵۰ متر بزنید.

مسیر دسترسی به اب انبار باسیلیکا

اگر می خواهید به اب انبار باسیلیکا بروید ابتدا خودتان را باید به استانبول برسانید و سپس به نزدیکی مسجد ایاصوفیه بروید ، فاصله این اب انبار تا مسجد ایا صوفیه تنها ۱۵۰ متر است.

ساعت بازدید از اب انبار باسیلیکا

شما می توانید همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۵ و نیم بعد از ظهر به اب انبار باسیلیکا بروید و از ان بازدید کنید.

هزینه بلیط اب انبار باسیلیکا

هزینه بازدید این مکان برای هر نفر ۲۰ لیر می باشد.

ادرس اب انبار باسیلیکا

استانبول، محله اروپایی سلطان احمد، منطقه فاتح

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا