اقتصادی

سه چهارم درآمد ایرانیان را اجاره مسکن می‌بلعد

مسکن از ابتدای سال جاری نوسان قیمت را به طور غیر متعارف تجربه کرد و حالا در خرداد ماه وارد بازار معاملاتی شده که تنها برای یک عده خاص و بسیار محدود است چراکه مردم با توجه به درآمدهایشان توان پرداخت پول خرید خانه را ندارند.

به گزارش روند بازار، برخی از فعالان بازار مسکن دلیل گرانی و کاهش معاملات مسکن در سال جاری را کمبود ساخت و ساز می‌دانند، اما از سوی دیگر برخی از کارشناسان بر نبود زیر ساخت لازم جهت بهره برداری از موقعیت‌های مناسب خانه سازی در کشور تاکید دارند.

از سال گذشته تاکنون، بازار معاملات مسکن در رکود بی سابقه‌ای بسر می‌برد، اما با این وضعیت شاهد افزایش قیمت خانه در تمام شهر‌های کشور هستیم.

متقاضیان مسکن در این روز‌ها بیش از گذشته نگران افزایش قیمت هستند و از ترس بی خانگی ناچار به پذیرفتن قیمت‌های غیر واقعی در بازار مسکن می‌شوند. همین موضوع تورم در بازار را بیش از گذشته رقم خواهد زد.

ساخت و ساز، بازار مسکن را آرام می‌کند؟

در فضایی که آمار ساخت و ساز‌ها نمی‌تواند بازار مسکن را به سمت ثبات قیمت ببرد، اواخر سال گذشته بود که یک مقام مدیریت شهری تهران گفته چینی‌ها را می‌آوریم در تهران خانه بسازند، چون خودمان تکنولوژی صنعتی سازی مسکن را نداریم.

این مقام شهرداری بر این باور است که چینی‌ها با روش‌های جدید ظرف مدت یک تا دو سال در پایتخت خانه سازی می‌کنند و گفته می‌شود که این خانه‌ها بیشتر در مناطق جنوبی شهر خواهد بود و قرار است چینی‌ها ۲۰۰‌ هزار واحد مسکونی را به جای پنج سال ظرف دو سال بسازند. برای این کار بخشی از زمین‌ها از سوی شهرداری تهران تامین می‌شود.

این روایت هنوز در ابهام است و هیچ اقدامی رسانه‌ای نشده است اما انبوه سازان و فعالان بازار ساخت و ساز از این اقدام بی اطلاع هستند. در هر حال وضعیت بازار مسکن شاید در سکوت بسر ببرد، اما حال و روز خوشی ندارد و نوسان قیمت به گونه‌ای خودسرانه شده و هر سازنده و فروشنده‌ای با توجه به سلیقه و دلخواه، قیمت ملک خود را تعیین می‌کند! سوال اینجاست که با مشارکت چینی‌ها در ساخت، چقدر بازار مسکن به آرامش می‌رسد؟

اعتماد سازندگان به دولت کم شده

حسن محتشم، عضو هیئت رئیسه انجمن انبوه سازان در خصوص وضعیت بازار مسکن به اقتصاد ۲۴ گفت: سال هاست که موضوع عقد قرارداد ساخت با بخش داخلی با نرخ دستوری یکی از دلایل عدم همکاری دولت با بخش خصوصی شده است.

به گفته محتشم قیمت غیرواقعی برای ساخت پروژه‌های مسکن توسط بخش داخلی از یک سو و نبود اعتماد بین سازنده و دولت از سوی دیگر یکی از دلایل اصلی رکود در ساخت شده است.

وی تصریح کرد: موضوع عدم تسهیلات دهی بانک‌ها به ساخت و ساز انبوه سازان نیز از دیگر چالش‌هایی است که چند سالی است صنعت ساخت و ساز کشور را درگیر کرده است.

عضو هیئت رئیسه انجمن انبوه سازان گفت: حالا با این شرایط ایجاد شده در بخش صنعت ساخت و ساز دولت می‌خواهد درآمد‌های ناشی از فروش نفت را به پیمانکار خارجی بدهد در حالی که کشور در حال حاضر نیازی به پیمانکار ندارد بلکه نیاز به فراهم شدن شرایط ساخت دارد.

دولت از یک سو به نبود زمین کافی اشاره دارد و از سوی دیگر قصد در اختیار قراردادن زمین به خارجی‌ها برای ساخت دارد! محتشم ادامه داد:‌اگر زمین به اندازه نیاز ساخت و ساز مسکن برای متقاضیان هست پس بهتر است دولت با ایجاد شرایط مالی برای سازندگان داخلی، از برون سپاری خارج و به دست خود سازندگان داخلی، بازار را به سمت تعادل هدایت کند.

مردم با گرانی مسکن چه کنند؟!

به گزارش اقتصاد ۲۴، در حالی که دولت و سازندگان همچنان درگیر پذیرفتن و عدم واگذاری ساخت و ساز مسکن به یکدیگر هستند، مردم به دنبال سرپناهی مناسب و در شأنشان هستند. مسکنی که بیش از سه چهارم درآمدشان را فقط اجاره مسکن می‌بلعد و هیچ دولتی زیر بار کاهش این همه حجم هزینه از سبد خانوار‌ها نمی‌رود!

در هر صورت بازار ساخت و ساز تابع تقاضاست و تقاضای مسکن هم تابع درآمد متقاضیان است. اگر این زنجیره که هر روز پیچیده‌تر می‌شود به ثبات و آرامش نرسد وضعیت مردم چه می‌شود؟!

منبع
اقتصاد24

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا