اجتماعی

اجرای خاموش و پرابهام طرح صیانت/ «پلتفرم جاروبرقی نیست که وارد کنیم!»

دبیر اتحادیه کسب و کارهای مجازی معتقد است که طرح صیانت در نهایت منجر به خروج بیشتر استعدادهای جوان از کشور و ناامیدی کسب‌وکارهای داخلی خواهد شد.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، طرح صیانت از فضای مجازی یکی از طرح‌هایی است که به عقیده کارشناسان می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری را به کسب‌ و کارها و کاربران وارد کند.

طرح صیانت که مسئولان اجرای آن را برای ایجاد اینترنت امن ضروری می‌دانند، طرحی است که با واکنش گسترده کاربران، مسئولان و حتی برخی نمایندگان مجلس روبرو شده و واکنش‌هایی عمدتا منفی به همراه داشته است.

این در حالی است که برخی از افراد و صاحبان کسب‌و کارهای آنلاین عقیده دیگری دارند. آن‌ها می‌گویند که طرح صیانت در نهایت به کسب و کارها لطمه‌ای وارد نمی‌کند و به مرور زمان مشکلات این طرح حل می‌شود.

پلتفرم داخلی نیاز به اعتماد مردم دارد

رضا الفت نسب، دبیر رئیس اتحادیه کسب‌ و کارهای مجازی در گفتگو با تجارت‌نیوز در این باره گفت: « زمانی که به بررسی طرز تفکری که امروز دنبال طرح صیانت است، می‌پردازیم، متوجه می‌شیم که این تفکر به‌دنبال ایحاد یکسری خط کشی‌ و محدودسازی است.

او ادامه داد: «این تفکر یک فضایی را میخواهد برای خودش خط کشی و در این فضا تعیین کند چه پلتفرم‌هایی در کشور فعالیت کنند یا نکنند.»

الفت نسب با اشاره به اینکه اعلام کردند با اجرای طرح صیانت یا پلتفرم داخلی میسازیم یا از چین می‌خریم؛ توضیح داد:«من معتقدم پلتفرم جاروبرقی نیست که در چین کار کند در ایران هم به درستی کار کند. پلتفرم مبتنی بر کاربر است، کاربر باید به این پلتفرم اعتماد کند و این یک مساله‌ای است که باید در رابطه با آن فرهنگسازی شود.»

دبیر اتحادیه کسب و کارهای مجازی ادامه داد: «چند سال فرهنگ‌سازی نیاز است تا مردم به پلتفرم‌های داخلی اعتماد کند. به عنوان مثال مردم به دیجی‌کالا و اسنپ اعتماد دارند. حتی اگر اوبر وارد ایران شود به نظر من باز هم اسنپ مشتریان خود را حفظ می‌کند.»

تعویض طرح صیانت بخش خصوصی را به شک انداخت!

طرح صیانت، نخستین بار روز ششم تیر۱۴۰۰ با عنوان «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» مطرح شد. پس از آن عنوان این طرح در کنار برخی تغییرات محتوایی به طرح «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» تغییر یافت.

حالا دبیر اتحادیه کسب وکارهای مجازی معتقد است که با تغییرات چند باره این طرح، تردیدهایی برای کسب و کارهای آنلاین به وجود آورد. چرا که اگر این طرح به درستی طراحی شده‌بود یا به ضرر کسب و کارها نبود، پس چرا با انتقادات تغییر کرد؟

او در این باره توضیح داد:« طرح صیانت برای چند بار تعویض شد، چون دارای ایرادات فراوانی بود. تجمیع اینها باعث شد که بخش خصوصی به این طرح اعتماد نکند.»

الفت‌نسب بیان کرد:« خانواده‌ها قطعا می‌خواهند محتوای سالم و مناسبی در اختیار خودشان و فرزندانشان قرار بگیرد. چرا که آن‌ها برای محتوا در حال حاضر هزینه می‌کنند. اما با محدودسازی تنها مشکلات افزایش می‌یابد.»

قوانین نباید به ضرر کسب‌و کارها باشد

این کارشناس حوزه کسب و کارهای مجازی به قوانینی که در طرح صیانت وجود دارد اشاره کرد و گفت:«کسب و کارهای بزرگ چرا پیام‌رسان راه نمی‌اندازند؟ چون قوانین درستی طراحی نشده است؛ اول باید قوانین به درستی تعیین شود و ضرر تولید کننده نباشد. به عنوان مثال باید تخفیف‌های خوبی به آن‌ها داده شود یا اگر کاربری دچار خطا شد پلتفرم جریمه نشود بلکه جریمه متوجه شخص خطا کننده‌باشد.»

او در ادامه افزود:« برای بخش خصوصی باید هزینه کرد. چرا که بدون هزینه‌ و حمایت‌های مناسب این امکان وجود ندارد تا پلتفرم‌ها رشد کنند و مردم نیز بتوانند به آن اعتماد کنند. از سوی دیگر هم‌ نیروهایی متخصص خوبی در کشور وجود دارند که قدر و ارزش آن‌ها در داخل درک نمی شود؛ اما پیشنهادهای بسیار خوبی از خارج کشور دارند. همچنین باید مراقب پدیده مهاجرت از خانه نیز باشیم. چرا که با وجود طرح‌های گوناگون محدودسازی‌ها و فیلترینگ افراد ترجیح می‌دهند مهاجرت را از خانه شروع کنند و برای شرکت‌های خارجی به‌جای شرکت‌های داخلی کار کنند.»

الفت نسب در پایان با ذکر مثال‌هایی از اجرای خاموش طرح صیانت ابراز نگرانی و دلیل برخی از اختلالات پلتفرهم‌های خارجی را ناشی از همین محدودیت‌ها ارزیابی کرد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا