اقتصادی

احتمال افزایش شاخص بورس تا سقف ۲.۱ میلیون واحدی

یک تحلیلگر بازار سرمایه با بیان اینکه گزارشهای سه ماهه سوم شرکت‌ها بسیار بهتر از سه‌ماهه دوم است، گفت: روند رو به رشد بورس غیرمنطقی نیست و پیش‌بینی می‌شود شاخص تا دو میلیون واحد رشد کند.

بیشتر بخوانید: شمارش معکوس برای تغییر جهت بورس

روند بازار – وحید کشمیری پور در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به روند رو به رشد شاخص کل بورس ظرف روزهای گذشته گفت: روند رو به رشد شاخص کل بورس منطقی است و این رشد شاخص، به دلیل تثبیت قیمت دلار در محدوده ۲۵ تا ۲۷ هزار تومانی از یک سو و رشد قیمت‌های جهانی از سوی دیگر است؛ ضمن اینکه این امیدواری وجود دارد که با برطرف شدن بیماری کرونا در سطح جهان، تقاضا برای فلزات، نفت و سایر کالاها افزایش یابد.

تحلیلگر بازار سرمایه افزود: همچنین این ذهنیت وجود دارد که رشد تقاضا در ماههای آینده، باعث سودآوری در صنایع مختلف خواهد شد و بر این اساس به نظر می‌رسد که رشد شاخص غیرمنطقی نیست و کم کم شاید بتوان امیدوار بود که شاخص کل، سقف قبلی یعنی دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی را نیز طی ماههای آتی رد کند.

وی در خصوص الزامات تحقق رشد شاخص تا سقف‌های قبلی و بالاتر از آن تصریح کرد: ماندگاری قیمت دلار در محدوده‌های کنونی و عدم افت شدید آن یکی از عواملی است که افزایش شاخص را تضمین می‌کند؛ به نحوی که قیمت دلار در محدوده بالای ۲۰ هزار تومانی برای رشد بورس کفایت می‌کند. از سوی دیگر، نرخ سود بانکی نیز نباید افزایش یابد؛ آنگاه شرایط بهتر برای بورس پیش خواهد رفت و بازار را جذاب‌تر خواهد کرد.

به گفته کشمیری‌پور، موضوع دیگری که رسیدن شاخص به رقم‌های بالاتر را تضمین می‌کند، انتظاری است که از قیمت‌های جهانی وجود دارد و برآورد می‌شود که قیمتها به شدت رو به رشد باشند؛ چراکه با برطرف شدن بیماری کرونا، تقاضا در سطح جهانی برای کالاها افزایش می‌یابد و در کشور ما نیز موضوع به همین صورت پیش خواهد رفت؛ پس بسیاری از شرکتها در شرایط کنونی، با منطقی شدن نسبت پی به ای در بازار، رشد را تجربه می‌کنند.

وی اظهار داشت: رشد بازار فلزات نیز تا حدی تأثیر خود را بر روی شاخص بر جای گذاشته است و تا حدی هم شرکتهای فلزی ایران در بورس رشد کرده‌اند و از شاخص یک میلیون و ۲۰۰ تا یک میلیون و ۵۳۰ رشد کرده‌اند که تأثیر آن نمایان شده است؛ این در حالی است که بعد از اعلام گزارش‌های نه ماهه بورس رشد مناسبی خواهد کرد؛ چراکه گزارش‌های نه ماهه بسیاری از شرکتها از جمله شرکتهای فلزی بسیار مطلوب است و سودی که در سه ماهه سوم، شرکتهای فلزی، معدنی، پالایشی‌ها و پتروشیمی‌ها ثبت کرده اند، بسیار مناسب و چندین برابر سود سه ماهه اول است.

به گفته این تحلیلگر بازار سرمایه، این امر نشان می‌دهد که روند رو به رشد شرکتها در سه ماهه سوم سودآوری مناسبی را در سال آتی (۱۴۰۰) برای بورس و شرکتها رقم خواهد زد و اگر به موازات آن، قیمت‌های جهانی نفت و فلزات هم رشد یابد، قطعاً شاخص کل بورس رشد مضاعفی را تجربه خواهد کرد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا