اجتماعی

احتمال افزایش مبتلایان به سرخک در کشور

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی می‌گوید: با مهاجرت فوق‌العاده که اخیرا از افغانستان به کشور صورت گرفت، احتمالا آمار مبتلایان به سرخک بیشتر می‌شود، زیرا مهاجران افغانستانی همچنان غیرقانونی در حال ورود به کشور هستند.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، در روزهای اخیر شناسایی مبتلایان به بیماری سرخک در کشور برخی را نگران کرده است. گفته می‌شود منشا ورود این بیماری از مرزهای شرقی کشور است. اما این بیماری در وضعیت کنونی و در دوره‌ای که برخی از متخصصان برای پیک هفتم کرونا هشدار داده‌اند، چقدر خطرناک است؟

سرخک چطور به کشور وارد شد؟


علیرضا مرندی، رئیس فرهنگستان علوم پزشکی می‌گوید: در دوره وزارت مسعود پزشکیان، واکسن سرخک و سرخچه یک دور به همه افراد زیر ۱۵ سال تزریق شد. بنابراین حدود ۳۳ میلیون دز واکسن سرخک و سرخچه تزریق شد.

او ادامه می‌دهد: در سال‌های اخیر که در افغانستان جنگ بود، مهاجران از این کشور کم کم به ایران می‌آمدند. افرادی که واکسینه نبودند، سریع شناسایی می‌شدند و واکسیناسیون آنها انجام می‌شد. اما اکنون فقر اقتصادی فراگیری در افغانستان را شاهد هستیم. کشورها هم طالبان را به رسمیت نمی‌شناسند. بنابراین وضع اقتصادی افغنستان اسفبار شد و برخی از این کشور فراری شدند.

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی می‌گوید: برخی از مهاجران نیز از راه رسمی و غیررسمی وارد ایران شدند. واکسیناسیون در این کشور به دلیل جنگ، سال‌هاست که به درستی انجام نمی‌شود. از سوی دیگر پاکستان نیز از نظر واکسیناسیون وضعیت خوبی ندارد. تردد از این دو کشور به ایران بسیار زیاد است. به ویژه از افغانستان که مهاجران غیرقانونی بیشتر است و بنابراین مبتلایان به سرخک نیز در میان آنها فراوان است.

احتمال ابتلا به سرخک در واکسینه‌شده‌ها


مرندی می‌گوید: هیچ واکسنی افراد را ۱۰۰ درصد ایمن نمی‌کند. معمولا ۵ درصد از افراد مصون نمی‌شوند. بنابراین آن ۵ درصد افرادی که در برابر واکسن مصون نیستند اگر در برابر مهاجران مبتلا به سرخک قرار بگیرند، مبتلا می‌شوند.

او می‌گوید: با مهاجرت فوق‌العاده که اخیرا از افغانستان به کشور وارد شد احتمالا آمار مبتلایان به سرخک بیشتر می‌شود، زیرا مهاجران افغانستانی همچنان غیرقانونی در حال ورود به کشور هستند. ما هم نمی‌توانیم از ورود آنها جلوگیری کنیم زیرا که کشورشان در وضعیت مناسبی قرار ندارد. اما اینکه غیرقانونی وارد می‌شوند امکان شناسایی مبتلایان به سرخک را برای ما سخت می‌کند.

مرندی با هشدار درباره افزایش موارد ابتلا در کشور می‌گوید: سرخک می‌تواند کشنده باشد. اگر فرد مبتلا به سرخک بیماری دیگری را نیز بگیرد، بیشتر در معرض خطر است. وزارت بهداشت باید در شناسایی مبتلایان به این بیماری دقت زیادی داشته باشد. حتی اگر تعداد مبتلایان زیاد شد، ممکن است واکسن اضافه نیز تزریق شود.

علائم سرخک چیست؟


رئیس فرهنگستان علوم پزشکی درباره علائم سرخک می‌گوید: سرخک معمولا تب شدید، آبریزش بینی، سرفه و پس از چند روز دانه‌های سفید رنگ در دهان و دانه‌های قرمز رنگی روی تمام بدن ایجاد می‌کند. شناسایی این دانه‌های قرمز در دهان نیاز به دقت زیاد دارد.

آنطور که مرندی می‌گوید: علائم این بیماری در روزهای اول شبیه به علائم کروناست البته با تب بالا. بنابراین پزشکان باید دقت لازم را در شناسایی این بیماری داشته باشند.

پیشگیری از شیوع کشور


رئیس فرهنگستان علوم پزشکی می‌گوید: برای جلوگیری از شیوع این بیماری باید، در بدو ورود مهاجران تب و سایر علائم دیگر آنها بررسی شود. باید پیش از اینکه افراد به استان‌های مختلف بروند، سلامتی آنها بررسی و در صورت لازم قرنطینه شوند.

او می‌گوید: از آنجایی که وضعیت واکسیناسیون سرخک در کشور خوب بوده، احتمالا خطر شیوع آن در کشور نباشد. اما ابتلای افراد در تعداد کم نیز باید جلوگیری شود زیرا که جان همه مردم مهم است.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا