سیاسی

احیای برجام ظرف مدت یک هفته تا ده روز

جلیل رحیمی جهان‌آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به جماران گفت: در این مملکت سیاست، اقتصاد و فرهنگ به هم وابسته است و چه شعار بدهیم و چه ندهیم، چه بخواهیم و چه نخواهیم، امروز سرنوشت کشورها و سیاست خارجی و داخلی آنها با هم پیوند خورده است. ما نمی‌توانیم بگوییم اقتصاد را اداره می‌کنیم، اما منهای ارتباط با جهان!


به گزارش روند بازار به نقل از جماران: پس از چندین سال بالاخره برجام در آستانه احیاء شدن قرار گرفته و احتمالا باید در روزهای آتی منتظر خبری خوش از توافق باشیم تا دوباره خون در رگ‌های اقتصاد کشورمان به جریان بیافتد. در این‌باره جلیل رحیمی جهان آبادی به خبرنگار جماران گفت:

امروز کلیات نظرات طرفین در گفت و گوها، در مورد تکنولوژی‌های اتمی، درصد غنی سازی، فروش نفت، نحوه بازگشت پول و… تأمین شده است و تقریبا توافق صورت گرفته و فکرمی کنم طول مدت یک هفته تا ۱۰ روز نشست طرفین وزرای خارجه برگزار می‌شود.

احیای برجام ظرف مدت یک هفته تا ده روز اتفاق میافتد

وی در خصوص لابی رژیم صهیونیستی در به سرانجام نرسیدن برجام گفت: رژیم صهیونیستی از روابط ما با هر کشوری استقبال نمی کند و تلاش دارد روابط ما با تمام کشورهای دنیا تیره باشد و مذاکرات به نتیجه نرسد و این امر طبیعی است، ولی بعید میدانم تلاش‌هایش در این مرحله به نتیجه برسد.

رحیمی جهان آبادی در بیان دلایل این عدم توفیق افزود: اول اینکه آمریکایی‌ها تحت تأثیر این القائات از برجام خارج شدند و قدر مسلم حساب و کتاب می‌کنند تا ببینند نتیجه این خروج برایشان چه در بر داشته است. این اقدام حاصل چندانی نیز برای آمریکایی‌ها نداشته است. ایران قبلا درصد غنی سازی ۶۷/۳ را دارا بود، اما امروز به ۶۰ درصد رسید. آن زمان سانتریفیوژهای نسل قدیم ما کار می کرد، اما امروز نسل ۶ است و میزان انباشت مواد اورانیوم غنی شده بیش از زمان برجام است. همه ی این‌ها نتیجه کارشکنی رژیم صهیونیستی است و آمریکایی‌ها اگر عاقل باشند و همین حساب و کتاب سرانگشتی را انجام بدهند دیگر به حرف اسرائیل گوش نمی‌دهند تا فرصت توافق با ایران را از دست ندهند. مضاف بر اینکه آمریکا به هر شیوه‌ای که بخواهد متوسل شده دیگر راه و مسیری برایش باقی نمانده تا بخواهد در مسیر جدیدی با ایران وارد شود و چالشی نظامی شکل دهد. بعید میدانم اسرائیل بخواهد در این مقطع کاری انجام دهد، لذا احتمالا احیای برجام ظرف مدت یک هفته تا ده روز اتفاق میافتد.

امروز سیاست خارجی و داخلی با هم پیوند خورده است

جهان آبادی از گره خوردن برجام به معیشت مردم افزود: در این مملکت سیاست، اقتصاد و فرهنگ به هم وابسته است و چه شعار بدهیم و چه ندهیم، چه بخواهیم و چه نخواهیم، امروز سرنوشت کشورها و سیاست خارجی و داخلی آنها با هم پیوند خورده است. ما نمی‌توانیم بگوییم اقتصاد را اداره می‌کنیم، اما منهای ارتباط با جهان!

وی افزود: حال که دولت سیاستی را در پیش گرفته که مذاکرات برجام را از حالت متن بودن خارج کند و آن را به حاشیه ببرد و به موضوع روز جامعه تبدیل نکند، تلاش می کند اما آثارش در اقتصاد باقی است و امروز می‌بینیم با اولین سیگنال‌های مثبتی که از برجام به گوش رسیده آثارش را در اقتصاد نشان داده شد. اما در دراز مدت باز شرایط به قبل برمی‌گردد، زیرا صرفا یکی از موضوعات ما بحث مذاکرات اتمی و برجامی بود و موضوع دیگر بحث اقتصاد بیمار دولتی است و حتی اگر این پول ها به اقتصاد ما برگردد اما اصلاحات عمیق انجام نشود، آثارش به سرعت خود را نشان نخواهد داد.

اطلاع رسانی در مذاکرات اتمی اصلا خوب نبود

وی تصریح کرد: اطلاع رسانی در مذاکرات اتمی اصلا خوب نبود؛ دولت و دستگاه سیاست خارجی یک تحلیلی دارند که ما اگر می‌خواستیم در حین مذاکره اطلاع رسانی کنیم فشار روی تیم مذاکره کننده و همچنین سوءاستفاده طرف مقابل از بعضی از مطالب مطرح شده بیشتر می شد و روند مذاکرات را دچار اخلال می کرد. اما می شد در کنار رعایت این مسائل و نگرانی‌ها هم مجلس و هم مردم را بیشتر در جریان مذاکرات قرار داد؛ کما اینکه نمایندگان امنیت ملی سیاست خارجی چون نشست‌های مختلفی با دکتر باقری و امیرعبداللهیان داشتند و تقریبا در جریان بخش عمده‌ای از مسائل هستیم. در جلسه آخر هم که با شورای عالی امنیت ملی داشتیم ریز توافق و نظرهای طرفین باخبر شدیم، اما شاید بیان رسانه‌ای شاید به مصلحت نبوده و هم در فضای مذاکرات اخلال ایجاد کند.

اصولگرایان برجامی را پاره کردند که امروز خودشان در احیاء آن تلاش می‌کنند

عضو کمیسیون امنیت ملی از رفتار متقابل اصلاح طلبان در مقابل تندروی و آتش زدن برجام از سوی تندروها و برخی اصولگراها گفت: اصلاح طلبان این کار را نمی‌کنند ، چون تفاوت دارند و دیدشان نسبت به منافع ملی عاقلانه‌تر است. ما معتقدیم باید گره کار مردم و مشکلات نظام حل شود؛ حال هر کسی که می‌خواهد این کار را انجام دهد ما از آن حمایت می کنیم، زیرا اگر نظام آسیب ببیند و فاصله مردم بیشتر شود اصلاح طلب و اصولگرا با هم غرق می‌شوند و جایی دیگر در نظام برایشان باقی نیست، اما این گلایه از دوستان اصولگرا وجود دارد که زمانی که دولت در دستان اصلاح طلبان یا نیروی اعتدال بود این دید ملی را نداشتند و برجامی را پاره کردند که امروز خودشان در احیای آن تلاش می‌کنند و موضوعاتی را مورد هجوم قرار دادند که خودشان نتوانستند احیاء کنند.

وی ادامه داد: اما ما همیشه سکوت کردیم؛ ما در فضای مجلس تریبون، رسانه و روزنامه‌های متعددی داریم اما سکوت می کنیم و هیچ وقت دست به تخریب مذاکره کنندگان نمی زنیم، چون دید وسیع‌تری به امنیت ملی منافع ملی و حفظ نظام داریم و به نظرم این توقع از اصلاح طلبان نمی رود که در این مقطع منافع جناحی، حزبی خود را مورد جهت قرار بدهند و به تیم مذاکره کننده حمله کنند. این قرارداد محصول خود اصلاح طلبان است و این مذاکرات همان برجام را احیاء میکنند و امیدواریم اصولگراها نیز متقابلا به درک عاقلانه‌تری برسند و حفظ منافع و امنیت ملی، همگرایی را ترویح کنند.

رحیمی چهان آبادی در پایان یادآور شد: یک اصل در سیاست خارجی آمریکا به نام «تداوم» وجود دارد که بر اساس آن،، هر رییس جمهور و وزیر امور خارجه‌ای که روی کار بیاید بر سر یک سری اصول با هم توافق دارند و کار تیم قبل را تداوم می دهند. ما ایرانی‌ها هم اگر به این نکته برسیم که در هر مقطعی سیاست‌های اصلی خودمان را از جمله حل مشکلات مردم را ادامه دهیم و مانع تراشی مقابل دولت‌ها نکنیم، هم مردم راضی‌تر هستند و هم کشور آسیب کمتری می‌بینند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا