سیاسی

آغاز شمارش معکوس احیای برجام

همزمان با مواضع خوش‌بینانه طرف‌های مذاکرات نسبت به احیای برجام، خبرگزاری رسمی دولت (ایرنا) از «شمارش معکوس برای احیای برجام» خبر داد.

به گزارش روندبازار، مذاکرات رفع تحریم‌ها در چند روز گذشته پیشرفت‌های نسبتا مثبتی» را تجربه کرده و «می‌توان محتاطانه این ادعا‌ را مطرح کرد که با وجود پیچیدگی‌ها و مسیر پر پیچ و خم پیش‌رو، شمارش معکوس برای احیای توافقات سال۹۴» آغاز شده است.

آنگونه که دنیای اقتصاد نوشته، مذاکرات رفع تحریم‌ها در چند روز گذشته «پیشرفت‌های نسبتا مثبتی» را تجربه کرده و همچنان‌که خبرنگار اعزامی «ایرنا» به وین اعلام کرده می‌توان محتاطانه این ادعا را مطرح کرد که با وجود «پیچیدگی‌ها و مسیر پرپیچ و خم پیش‌رو»، «شمارش معکوس تا احیای توافقات سال ۹۴» آغاز شده است. در این رابطه ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از «پیشرفت نسبتا کم» در مذاکرات خبر داد و همزمان ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه گفته که «رسیدن به یک توافق» در پی مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین هنوز «امکان‌پذیر» است.

علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد ایرانی نیز با بیان اینکه گفتگوها در مسیر «خوب و طبیعی» قرار دارد، روند مذاکرات را «مثبت و رو به جلو» توصیف کرد.

از سوی دیگر کانال ۱۱ تلویزیون اسرائیل در گزارشی از فضای مذاکرات خبر داده است که در چند ماه گذشته برای نخستین‌بار است که دیپلمات‌های غربی در رابطه با گفت‌وگوها «کمی خشنودی» از خود بروز داده‌اند و می‌گویند که ایران در این گفتگوها «جدیت» دارد.

در عین حال به دنبال سفر معاون وزیر خارجه کره‌جنوبی به محل مذاکرات و پس از دیدار وی با علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد ایران، وزارت خارجه سئول از احتمال آزادی قریب‌الوقوع دارایی‌های بلوکه‌شده ایران خبر داد. باقری در دیدار با همتای خود از کره‌جنوبی تاکید کرد که «فارغ از نتایج گفت‌وگوها» در وین، دولت کره‌جنوبی «موظف» به آزادسازی پول‌های بلوکه ‌شده ایران است.

اذعان آمریکا به پیشرفت مذاکرات

از سوی دیگر ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری درباره روند مذاکرات مدعی شد که پیشرفت اندکی در مذاکرات صورت گرفته که مستلزم شتاب بیشتر است. پرایس در ادامه ادعاهای خود گفت اگر تهران و واشنگتن برای بازگشت متقابل به برجام به نتیجه نرسند، ایالات‌متحده مسیر دیگری را پیش می‌گیرد. ندپرایس ابراز امیدواری کرد که پیشرفت بیشتری در مذاکرات احیای برجام حاصل شود. او با اشاره به زمان اندک باقی‌مانده، هشدار داد که آمریکا در صورت عدم دستیابی به توافق با ایران، راه دیگری را انتخاب خواهد کرد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پنج‌شنبه ششم ژانویه گفت، بحث بر سر چند هفته است، نه چند ماه.

اختلاف‌نظر هسته‌ای در تل‌آ‌ویو

در رابطه با سخنان مقامات اسرائیلی از یکسو شاهد بودیم که یائیر لاپید، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی روز پنج‌شنبه با اشاره به تماس تلفنی چهارشنبه شب با همتای آمریکایی‌اش گفت که در گفت‌وگو با آنتونی بلینکن درخواست کرده که جامعه بین‌الملل به فشارها بر ایران ادامه دهد و از سوی دیگر ژنرال آهارون حالیوا، فرمانده سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل به سیاستمداران کشورش گفته است که دستیابی به یک توافق هسته‌ای با ایران، برای اسرائیل بهتر از شکست مذاکرات وین است. او مدعی شد با یک توافق بهتر می‌توان برنامه اتمی ایران را رصد کرد.

سئول موظف به آزادسازی پول‌هاست

همچنین باقری در دیدار با مقام کره‌جنوبی تاکید کرد که فارغ از نتایج گفت‌وگوها در وین، دولت کره‌جنوبی موظف به آزادسازی پول‌های بلوکه ‌شده ایران است و تحریم‌های یکجانبه آمریکا نمی‌تواند توجیهی برای عدم پرداخت بدهی‌ها به ایران باشد. به گزارش خبرگزاری فارس، در این جلسه تصریح شد که خودداری غیرقانونی و غیرقابل توجیه کره‌جنوبی از بازپرداخت بدهی‌های خود به ایران، نقطه‌ای تیره در تاریخ روابط دو کشور خواهد بود و سئول باید هرچه سریع‌تر نسبت به آزادسازی منابع ایران اقدام کند. بدهی کره‌جنوبی به ایران در ازای خرید میعانات گازی در دو بانک این کشور، مجموعا به ارزش هفت میلیارد دلار است که از سپتامبر ۲۰۱۸ میلادی (شهریورماه ۱۳۹۷) به بهانه تحریم‌های آمریکا پرداخت نشده است.

دوربین‌های مجتمع تسا نصب شد

همزمان با این تحولات، استفانی لیختن‌اشتاین، خبرنگار غربی مستقر در وین که برای فارن پالیسی و ایندیپندت می‌نویسد، در توییتی اعلام کرد سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به او گفته که این نهاد تا پایان دسامبر ۲۰۲۱ کار نصب دوربین‌های جایگزین دوربین‌هایی که از مجتمع تسا در کرج خارج شده بودند و همچنین سایر فعالیت‌های فنی مرتبط را به انجام رساند. به گزارش خبرگزاری فارس، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عصر روز چهارشنبه ۲۴ آذرماه اعلام کرد که بر اساس توافق صورت گرفته بین ایران و آژانس، دوربین‌های این نهاد در مجتمع تسا کرج طی روزهای آینده نصب می‌شود.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا