سیاسی

آمریکا: احیای مذاکرات به ایران بستگی دارد

“متیو میلر” سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه واشنگتن از دیپلماسی در قبال برنامه هسته ای ایران استقبال می کند، اما توپ احیای مذاکرات هسته ای را همچنان در زمین ایران انداخت و مدعی شد که احیای این مذاکرات به ایران بستگی دارد.

به گزارش روند بازار به نقل از خبرنگار ایرنا، “متیو میلر” (مت میلر) سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی در نشستی خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر توافق تبادل زندانیان میان تهران – واشنگتن به خوبی پیش رود، آیا آمریکا به فکر احیای مذاکرات هسته ای با ایران خواهد بود؟ گفت: فکر می‌کنم آنچه در آینده خواهد بود در نهایت به ایران و تصمیمی که خواهد گرفت، بستگی دارد.

میلر با بیان اینکه آزادی زندانیان و احیای مذاکرات هسته ای “دو مساله جداگانه” هستند، با تکرار ادعاهای واشنگتن گفت: ما بر محدود کردن توانایی هسته ای ایران و فعالیت های بی ثبات کننده این کشور متمرکز و متعهد به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه ادعاهایش افزود: ما همیشه اعلام کرده ایم که از دیپلماسی برای حل این مساله حمایت می کنیم. اما اگر به اقدامات ایران توجه کنید آنها بطور کامل با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری نمی کنند و این نشان می دهد که آنها اقدامات لازم را در این مرحله انجام نمی دهند.

میلر اضافه کرد که واشنگتن به همراه سایر کشورهای عضو شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی بار دیگر از ایران بصراحت می خواهد بطور کامل با آژانس همکاری کند.

به گزارش ایرنا، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه در نشستی با حضور جمعی از استادان رشته‌ علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه‌ها در مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه با تشریح رویکرد کلی دولت سیزدهم در مواجهه با تحریم‌ها مبنی بر تلاش برای بی اثرسازی تحریمها از یک سو، و در عین حال باز نگاه داشتن پنجره مذاکرات برای لغو تحریم‌ها از سوی دیگر اعلام کرد: ما امروز در نقطه توافق موقت قرار نداریم و آنچه اتفاق افتاده، بازپس گیری عزتمندانه دارایی های ملت ایران در دو نوبت، از انگستان و کره جنوبی بوده است.

وزیر خارجه ایران افزود: جمهوری اسلامی ایران آماده است تا با حفظ خطوط قرمز، برای احقاق حقوق حقه ملت ایران و لغو تحریم‌ها بر مبنای سند سپتامبر مذاکره کند، اما به آن اکتفا نکرده و همزمان به صورت جدی بی اثر کردن تحریم‌ها را در دستور کار خود قرار داده است.

به گزارش ایرنا، علی باقری کنی معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران نیز ۲۰ شهریور ماه با حضور در گردهمایی سراسری اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان در اردوگاه شهید باهنر تهران، طی سخنانی به بیان ابعاد و چارچوب‌های سیاست خارجی و دستاوردهای دو ساله دولت در عرصه دیپلماسی پرداخت و گفت: دولت هرگز مسیر دیپلماسی، مذاکره و تلاش برای تامین منافع ملی از طریق دستیابی به یک توافق متوازن را مسدود نکرده است.

وی با اشاره به تجربه طرف‌های مقابل از تحولات سال گذشته و در عین حال پیوستگی استمرار تعامل و گفت‌وگو میان دو طرف، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در صورت واقع‌بینی طرف‌های مقابل و پرهیز آنها از تکرار اشتباهات گذشته، مانعی برای ازسرگیری مذاکرات و نهایی‌سازی توافق نمی‌بیند.

مذاکرات برای ازسرگیری اجرای برجام، بعد از ماه‌ها گفتگوهای فشرده دیپلماتیک به دلیل عوامل مختلفی از جمله تناقض در رفتار، تعلل در تصمیم‌گیری، زیاده‌خواهی و طرح درخواست‌های جدید از سوی آمریکا معطل مانده و دولت بایدن با وجود ادعای دیپلماسی، تاکنون اراده لازم را برای تصمیم‌گیری در زمینه بازگشت به برجام و جبران سیاست شکست خورده دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا علیه ایران نداشته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا از نیویورک، اکنون که بیش از یک سال مانده به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا، دولت دموکرات بایدن که محبوبیتش براساس نظرسنجی‌ها همچنان در حال کاهش است، در جستجوی راههایی برای خروج از بن‌بست‌های خودساخته در عرصه سیاست خارجی واشنگتن است تا شانس پیروزی حزب خود را افرایش دهد.

دولت دموکرات کنونی آمریکا برای خروج از بن‌بست‌ها در عرصه سیاست خارجی، رویکرد “دیپلماسی، فشار و بازدارندگی” را در دستور کار قرار داده تا تنش‌های موجود و احتمالی را در منطقه و در قبال جمهوری اسلامی ایران تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور در نوامبر ۲۰۲۴ به زعم خودش”کنترل” کند.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا ۲۴ مرداد ماه امسال در جمع خبرنگاران، رویکرد کلی واشنگتن را در قبال ایران “دیپلماسی، فشار و بازدارندگی” اعلام کرد اما منابع دیپلماتیک غربی ادعا می‌کنند که کاخ سفید در تلاش است “تاکتیک کنترل تنش‌ها” را تا پیش از انتخابات ۲۰۲۴ به دلیل منافع و نیاز خود هم در قبال ایران و هم منطقه اجرا کند.به گفته آنها، کاخ سفید در این راستا برای تامین منافع و نیازهای حزب دموکرات می کوشد اقدامات و توافقات محدودی داشته باشد تا جایگاه دموکرات ها را در رقابت های انتخاباتی پیش رو در مقابل جمهوری خواهان تحکیم بخشد.

یک دیپلمات غربی که خواست نامش بیان نشود، درباره این رویکرد دولت آمریکا تا پیش از انتخابات ۲۰۲۴ به خبرنگار ایرنا گفت: به نظر می‌رسد دولت بایدن در فرصت یکساله پیش رو، به دنبال ایجاد بحران جدیدی نیست بلکه در پی “کنترل” تنش‌های فعلی با بهره‌مندی از همه ظرفیت‌ها و ابزارهای سیاسی موجود است تا هم به منافع مدنظر دست یابد و هم بخشی از شعارهای انتخاباتی دوره نخست ریاست جمهوری خود را تحقق بخشد.

این دیپلمات غربی در عین حال تصریح کرد: البته دولت آمریکا در این فرصت یکساله به دنبال حل “واقعی” مسائل و حتی “توافق های بزرگ” نیست زیرا عملا امکان آن وجود ندارد بلکه صرفا در پی «اقدامات مقطعی و تاکتیکی» در قالب توافق‌های “محدود” است.

تداوم مداخله جویی مقامات و کنگره آمریکا در آستانه سالگرد ناآرامی های ایران

خبرنگاری از میلر پرسید واکنش وزارت خارجه آمریکا به اظهارات مقامات ایران با توجه به نزدیک شدن سالگرد درگذشت مهسا امینی چیست؟ و با توجه به بحث ها درباره آزادی زندانیان، برای کمک به “معترضان” در ایران انجام می دهید؟

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ مدعی شد: این اظهارنظرها به ویژه در اولین سالگرد اعتراضات سال گذشته، ناخوشایند و توهین آمیز هستند. ما به حمایت از مردم ایران ادامه خواهیم داد.

وی در ادامه ادعاهایش افزود: در اوج اعتراضات سال گذشته وقتی ما دسترسی به اینترنت را بری مردم ایران فراهم می کردیم و دولت ایران اینترنت را مسدود کرده بود، از هر سه ایرانی یک نفر از از ابزارهای ضد سانسور و امنیت دیجیتال مورد حمایت آمریکا استفاده می کرد.

این مقام وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: ما مسوولان مرگ مهسا امینی را مسوولیت پذیر کردیم و به این کار ادامه خواهیم داد و از دولت ایران می خواهم به حقوق و خواسته های شهروندان خود احترام بگذارد.

در پی این اظهارات سخنگوی وزات خارجه آمریکا، مجلس نمایندگان این کشور نیز عصر سه شنبه به وقت محلی در تداوم دخالت در امور داخلی ایرانی طرحی با عنوان “قانون مهسا” (امینی) را با اکثریت ۴۱۰ رای موافق (۲۰۹ عضو جمهوریخواه و ۲۰۱ عضو دموکرات و هم حزبی های جو بایدن رئیس جمهور آمریکا ) در برابر سه رای مخالف تصویب کرد.

مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا برای تبدیل شدن به قانون باید در مجلس سنا تصویب شود و پس از آن برای اجرایی شدن به امضای جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برسد. درصورت امضای رئیس جمهور آمریکا، وی ظرف ۹۰ روز در این باره باید به کنگره آمریکا پاسخ دهد و هر سال نیز درباره دلایل تمدید یا عدم تمدید تحریم های خواسته شده در این طرح به کنگره توضیح دهد.

در مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا از دولت جو بایدن خواسته شده است مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران را به دلیل آنچه «سرکوب اعتراضات مردم ایران و نقض حقوق بشر» خوانده اند و نیز نهادهای زیر مجموعه آنان را تحریم کند.

این در حالی است که به گزارش ایرنا، وزیر اطلاعات از خنثی سازی۴۰۰ بمب و بازداشت۱۹۰ تروریست خبر داد و گفت: در جریان اغتشاشات سال گذشته افراد مخالف و موافقی که تحت هدف قرار گرفتند با اسلحه‌ای به آنان شلیک شد که جزو سلاح‌های سازمانی کشور نبود.

سیداسماعیل خطیب وزیر اطلاعات روز دوشنبه در برنامه بدون توقف درباره جنگ ترکیبی و روش‌های دشمن برای نفوذ گفت: تلاش دشمن به گونه‌ای است که به کمتر از براندازی اکتفا نخواهد کرد و روش‌های متفاوتی را برای تحقق این موضوع به کار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه در اغتشاشات سال گذشته به ندرت دیدیم که نیروی انتظامی کشور از اسلحه استفاده کرده باشد، گفت: در جریان اغتشاشات سال گذشته افراد مخالف و موافقی که تحت هدف قرار گرفتند با اسلحه به آنان شلیک شده بود که این سلاح‌ها جز سلاح سازمانی کشور نبوده است. در واقع براساس سیاست کشور، استفاده از سلاح روش مقابله با اغتشاشات نیست.

خطیب افزود: از آغاز آشوب تمام کشور ها بسیج شدند علیه ایران، هیچ کشور اروپای غربی و موثر نیست که نسبت به ایران موضع گیری نکرده باشد، ولی بعد از راهپیمایی ۲۲ بهمن سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای بزرگ شروع کردند به تماس گرفتن با ما. پیروزی که سال گذشته به دست آمد از حضور مردم بود.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا