اجتماعی

رییس سازمان غذا و دارو: ذخایر دارویی کشور تا پایان سال، چندین برابر می‌شود

رییس سازمان غذا و دارو گفت: ذخایر دارویی کشور در مقایسه با سه ماه گذشته در وضعیت پایداری قرار دارد به طوری که بیش از ۶۰ درصد اقلام دارویی، بیش از ۶ ماه موجودی دارند و تا پایان سال چندین برابر می‌شوند.

به گزارش روند بازار به نقل از ایرنا، دکتر سید حیدر محمدی، روز جمعه در اجلاس معاونان غذا و داروی کشور در یزد، یکی از چالش‌ها در حوزه کمبود دارو را تامین نقدینگی شرکت‌ها عنوان کرد و گفت: با پیگیری‌های انجام شده، بخشی از نقدینگی از طریق تسهیلات بانکی تامین شد و برای تامین مابقی نیز رایزنی‌ها انجام شده است.

وی تصریح کرد: در تلاش هستیم چهار درصد اقلام دارویی که موجودی آن‌ها کمتر از یک ماه است را به سه ماه افزایش دهیم و بخشی از کمبود آنتی بیوتیک خوراکی هم به وسیله واردات جبران شد و در حال حاضر ذخیره خوبی تا پایان سال و فصل بهار سال آینده داریم.

محمدی با اشاره به چهار برابر شدن میزان واردات داروهای بیهوشی گفت: افزایش مراجعه بیماران به مراکز درمانی و افزایش عمل‌های جراحی از دلایل افزایش مصرف این داروهاست و دارو باید به صورت استاندارد توسط پزشکان تجویز شود تا مصرف نیز منطقی باشد.

وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر هیچ نگرانی در تامین دارو نداریم اظهار داشت: پیش بینی می‌کنیم ذخایر دارویی تا پایان سال چندین برابر شود و مردم در تامین دارو آسوده خاطر باشند.

این مسئول، وضعیت داروهای شیمی درمانی و انکولوژی را مناسب عنوان کرد و ادامه داد: اکثر داروها تولید داخل هستند و در هفته آینده نیز از تعداد زیادی از داروهایی که در یک ماه گذشته تولید شده اند رونمایی خواهد شد.

محمدی همچنین از تولید تعدادی داروی بیهوشی برای اولین بار در کشور خبر داد و خاطر نشان کرد: بر این اساس، دغدغه در حوزه کمبود دارویی مرتفع خواهد شد.

همچنین معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان یزد گفت: هم اکنون ۲۷۲ داروخانه در استان یزد فعالیت می‌کنند.

دکتر بهروز حیدری افزود: در یکسال اخیر ۷۲ داروخانه به داروخانه‌های استان اضافه شده و بر این اساس ۲۷۲ داروخانه در استان مشغول به فعالیت هستند.

رییس سازمان غذا و دارو: ذخایر دارویی کشور تا پایان سال، چندین برابر می‌شود

وی با اشاره به اینکه بیش از ۴۳ درصد بیماران استان غیربومی هستند ادامه داد: با این شرایط در برخی داروها به خصوص داروهای خاص دچار مشکل شده ایم و افزایش سهمیه دارو مطابق با میزان خدمات ارائه شده در استان‌های بیمارپذیر را خواستاریم.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی یزد همچنین از فعالیت رسمی ۲۲ شرکت پخش دارو، سه کارخانه داروسازی و ۲۶ واحد تولیدکننده تجهیزات پزشکی در استان یزد خبر داد.

حیدری ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۸۰۰ واحد غذایی در استان یزد مشغول به فعالیت هستند که فعالیت این واحدها توسط همکاران نظارت بر مواد غذایی، بازرسی و رصد می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت ۴ هزار گلخانه در استان یزد اظهار داشت: یزد یکی از استان‌های اصلی صادرکننده محصولات به روسیه محسوب می‌شود و بر این اساس خواستار مساعدت در حوزه تجهیز آزمایشگاه سموم این دانشگاه هستیم.

این اجلاس با حضور ۱۰۰ نفر از معاونان و مدیران از ۲۶ بهمن ماه در یزد آغاز شد و امروز به کار خود پایان داد ؛ در این اجلاس که با برگزاری دوره‌های آموزشی همراه بود، مشکلات دارویی و مسائل مرتبط با آن بررسی شد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا