اقتصادی

اختصاص «دامدار کارت» برای تامین هزینه‌های دامداران روستایی و عشایر

وزیر جهاد کشاورزی گفت: اختصاص دامدار کارت برای تامین هزینه‌های دامداران روستایی و عشایری است و امیدواریم این کارت بخشی از هزینه‌های دامداران را پوشش دهد.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، «سیدجواد ساداتی‌نژاد» در آیین رونمایی از دامدار کارت افزود: یکی از دغدغه‌های دامداران برای تامین علوفه تامین نقدینگی آن بود و یکی از راه‌ها این بود که شرکت پشتیبانی امور دام برای تامین علوفه به طور امانی اقدام به تامین نهاده دامی و علوفه می‌کرد اما برخی دامداران علاقه‌مند بودند که از طریق نقدینگی علوفه تهیه کنند که برای این منظور «دامدار کارت» را تعبیه کردیم.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: مبلغ در نظر گرفته شده برای هر دام سبک ۳۰۰ هزار تومان و برای هر دام سنگین ۷۰۰ هزار تومان است.

ساداتی نژاد ابراز امیدواری کرد: بتوانیم این تسهیلات را افزایش دهیم و بخشی از هزینه‌های دامداران به خصوص عشایر و روستاییان را پوشش دهیم.

وی همچنین در جمع خبرنگاران افزود: یکی از دغدغه‌های دامداران ما در بخش روستایی و عشایری موضوع تامین نقدینگی برای علوفه بوده و در سفرهای استانی هم این موضوع بسیار پررنگ است.

وزیر جهاد کشاورزی اظهارداشت: بخشی از حمایت ما در قالب «دامدار کارت» است که از طریق بانک کشاورزی تسهیلات ارزان قیمت به دامداران ارائه می شود و در گام اول «دامدار کارت» که امروز رونمایی شد، از فردا در اختیار دامداران روستایی و عشایری قرار خواهد گرفت.

وی با بیان این که دامداران روستایی و عشایری هم تولید می کنند و هم پایداری اشتغال را در روستا رقم می زنند، افزود: وزارت جهاد کشاورزی در این دو بخش تلاش خواهد کرد و «دامدار کارت» از این پس به عنوان بستری برای ارائه تسهیلات یارانه‌ای به دامداران روستایی و عشایری استفاده خواهد شد.

وزیر جهاد کشاورزی ابراز امیدواری کرد: با حمایت‌های فنی و اعتباری و یارانه ای که انجام می شود بتوانیم حداکثر تخفیف سود تسهیلات را روی این کارت برای دامداران لحاظ کنیم.

وی خاطرنشان کرد: دامداران توسط سازمان‌های جهاد کشاوری استان‌ها و شهرستان‌ها شناسایی شده اند و کددار هستند و از طریق این سازمان‌ها به بانک کشاورزی معرفی خواهند شد تا «دامدار کارت» را تهیه کنند.

ساداتی نژاد با بیان این که برخی اقدامات وزارت جهاد کشاورزی کوتاه مدت و برخی دیگر بلند مدت است، گفت: ارائه تسهیلات در این فصل سال از اقدامات کوتاه مدت ما محسوب می شود که با واگذاری امانی علوفه توسط شرکت پشتیبانی امور دام به دامداران و عشایر این کار انجام شد و اقدام دراز مدت که در ماه‌های آینده تاثیر آن را خواهید دید مربوط به ارزان سازی خوراک دام است تا بتوانیم با جایگزین‌های بومی، خوراک دام را با قیمت ارزان تر در اختیار دامداران قرار دهیم.

اختصاص «دامدار کارت» با نرخ ترجیحی ۱۲درصد
«روح الله خدارحمی» مدیرعامل بانک کشاورزی گفت: هدف از معرفی این کارت این است که در این مقطع از سال به نقدینگی دامداران کمک کنیم تا بتوانند برای دام داشتی علوفه تهیه کنند.

وی افزود: بانک کشاورزی با همکاری بانک مرکزی توانسته اعتباری را برای کمک به نقدینگی دامداران در نظر بگیرد و این اعتبار با نرخ ترجیحی ۱۲ درصد در قالب کارت خرید نهاده دامی در اختیار دامداران قرار خواهد گرفت که برای تهیه علوفه، ذرت، کنجاله و جو تعبیه شده است.

خدارحمی تصریح کرد: سال گذشته با «کشاورز کارت» ۸۵۰ میلیارد تومان اعتبار با نرخ ترجیحی در اختیار کشاورزان و زارعین قرار گرفت و امسال این طرح به دامداران اختصاص یافته است و اعتبار آن با دستور وزیر جهاد کشاورزی قابل افزایش است.

وی افزود: دامداران بر اساس دام داشتی توسط سازمانهای جهاد کشاورزی استان‌ها به شعب بانک کشاورزی معرفی می شوند.

«دامدار کارت» متناسب با نیاز دامداران
«حسین دماوندی‌نژاد» معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: معاونت امور دام با کمک سازمان امور عشایر ایران و تشکل‌های دامداران دام سنتی در طرح مشارکتی را با بانک کشاورزی به مرحله اجرا در آورده که مبتنی بر نیاز دامداران به خصوص دامداران روستایی و عشایری است.

وی افزود: در این طرح، بانک کشاورزی با معرفی یک کارت برای خدمات به دامداران و عشایر با قابلیت تکرار، در مرحله اول مبلغ ۲ هزار میلیارد تومان خدمات بانکی را به دامداران ارائه می کند که این طرح ادامه پیدا خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، پیش از این دامداران و تولید کنندگان دام، نهاده‌های مورد نیاز خود از جمله کنجاله سویا، جو و ذرت را از سامانه بازارگاه با قمیت‌های مصوب تامین می کردند.

براساس اقدام وزارت جهاد کشاورزی جامعه دامداران روستایی می‌توانند متناسب با نوع دام خود کارت‌های تسهیلات با مبلغ ۱۰، ۲۰ و ۵۰ میلیون تومانی دریافت کنند.

دامدار کارت با کارمزد یک درصد و با مهلت استفاده یک ساله است تا بخشی از نیاز دامداران مرتفع شود.

منبع: ایرنا

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا