اقتصادیدانش و فناوری

اختلال عمدی در سامانه معاملات بورس به راحتی قابل ره‌گیری است

مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران گفت:‌ اختلال عمدی در سامانه معاملات بورس تهران به هیچ‌وجه وجود ندارد و به راحتی قابل شناسایی و پیگیری است.

اختلال عمدی در سامانه معاملات بورس به راحتی قابل ره‌گیری است

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، برخی مخاطبان سامانه «فارس من» با ثبت موضوع «آیا اختلالات سامانه بورس عمدی است»، خواستار پیگیری این موضوع از مسئولان مربوطه شدند.

خبرنگار فارس این موضوع را پیگیری کرده و در این زمینه، روح‌الله دهقان در گفت‌وگو  با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اعلام کرد:‌ اختلال جزء ذات سامانه‌های فناوری اطلاعات است و احتمال اختلال به هر دلیلی وجود دارد. همان گونه که سامانه فارس من هم ممکن است، یک زمان دچار اختلال شود، اما این اختلال به چه دلیلی است و آیا قابل پیگیری و رفع است و به راحتی می‌توان از طریق لاگ‌های سیستم‌ها آن را رصد کرد، چون همه عملیات سامانه ثبت می‌شود. 

وی افزود: سامانه معاملات بورس تهران بسیار پیچیده است که در واقع ماژول‌های زیادی در کنار هم قرار گرفته تا موجودیت سامانه معاملات بورس فراهم شود.

دهقان در پاسخ به این پرسش که چه تعداد ماژول در کنار هم قرار گرفته تا سامانه معاملات بورس تشکیل شود، گفت: تعداد زیادی هستند که در سامانه معاملات بورس ۱۲ ماژول کنار هم قرار دارد تا سامانه به صورت یکپارچه موجودیت پیدا کند. 

وی گفت: به عنوان مثال زیرساخت آنلاین کارگزاری‌ها و شبکه ارتباطی این زیرساخت‌ها فراهم شده و در کنار یکدیگر قرار گرفته و مرتبط شده‌اند. بنابراین احتمال اختلال در هر یک از این سامانه‌ها وجود دارد. به ویژه اینکه با رشد شدید بازار و معاملات بورس، فشار مضاعفی به سامانه معاملات وارد می‌شود و اگر همه اینها را کنار هم بگذاریم، احتمال فشار به سامانه معاملات بیشتر می‌شود.

مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران در پاسخ به اینکه آیا احتمال اختلال عمدی در سامانه وجود دارد، بیان داشت: ایجاد اختلال در سامانه به صورت عمدی کار سختی است، چه از بیرون و چه از داخل نمی‌توان اختلال ایجاد کرد، چون سامانه معاملات روی یک شبکه ایزوله و جداگانه قرار گرفته است که هیچ کس از بیرون به آن دسترسی ندارد و امکان هک و نفوذ وجود ندارد، چون سامانه روی بستر اینترنت کار نمی‌کند.

دهقان اظهار داشت: البته درگاه‌های کارگزاری‌ها از طریق یکسری پروتکل استاندارد به سامانه معاملات بورس وصل می‌شود که این درگاه‌ها اجازه نفوذ را نمی‌دهند و فقط ۱۰۸ کارگزاری شناخته شده امکان دسترسی به سامانه را دارند و خود کارگزاری‌ها از طریق اینترنت به مشتریان خود خدمات می‌دهند.

وی افزود: از طریق دستکاری داخلی به خاطر اینکه ثبت وقایع صورت می‌گیرد، بنابراین امکان دستکاری عمدی در سامانه وجود ندارد، به خاطر اینکه به راحتی قابل تشخیص و پیگیری است.

مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران گفت:‌ در اتفاقات چند وقت اخیر که برای سامانه بورس روی داده و از اواسط سال ۹۸ با توجه به رشد معاملات بورس کندی‌هایی در سامانه روی داد و در اواخر اسفندماه سال گذشته در بازار مشاهده شد، به خاطر فشار بیش از حد به سامانه بوده است.

دهقان در پاسخ به این پرسش که آیا منافع سهامداران و معامله‌گران در این اختلال‌ها حفظ می‌شود، عنوان کرد: تنها در حالتی ممکن است منافع عده‌ای به خطر بیفتد که عدم تقارن اطلاعات روی دهد. یعنی اینکه اطلاعاتی در اختیار گروهی باشد که این اطلاعات در دسترس دیگران نباشد، شاید این سبب شود که افرادی جلوتر از بقیه به یک منافعی برسند و دیگران محروم شوند که البته این مسئله بیشتر در فضای کسب و کار و نه در فضای سامانه معاملات روی می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا