اجتماعی

اختیار نحوه قطع اینترنت در روزهای کنکور با وزارت ارتباطات است

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به برگزاری نوبت اول کنکور ۱۴۰۲ در ۲۹ و ۳۰ دی ماه گفت: اختیار نحوه قطع اینترنت در روزهای کنکور با وزارت ارتباطات است.

به گزارش روند بازار به نقل از خبرنگار مهر، دکتر عبدالرسول پورعباس امروز ۱۷ دی ماه در نشست خبری در محل سازمان سنجش افزود: آزمون در پایان دی ماه برگزار می شود.

وی گفت: کنکور سراسری در تیرماه هم برگزار می شود و این آزمون تقریبا حالت آزمایشی دارد و اگر نمره اش خوب شد که چه بهتر و اگر نه هم داوطلبان فرصت دوباره ای دارند.

رئیس سازمان سنجش یادآور شد: آزمون سراسری از اهمیت و حساسیت ویژه ای برخوردار است و با توجه به تاثیر قطعی معدل در ادامه راه فرد تاثیرگذار است.

وی اضافه کرد: سنجش امانت آزمون را حفاظت می کند. از همین رو شورای امنیت کشور برای تمام دستگاه ها موضوع کنکور را تعیین تکلیف کرد که امر آزمون سراسری را امر ملی تلقی شود.

پورعباس با اشاره به قطعی اینترنت در زمان کنکور گفت: آخرین حلقه حفاظت و امنیت کنکور به بحث اینترنت مربوط می شود و در دستور العمل شورای امنیت نیز آمده است قطع سراسری یا نقطه ای. درخواست ما به دبیرخانه شورا امنیت می رود در صورت تصویب ابلاغ می شود. نحوه اجرای این موضوع نیز با وزارت ارتباطات است.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: این موضوع مطالبه داوطلبان است. بین ۸ تا ۹ میلیون درگیر آزمون هستند. سازمان سنجش تمام تلاش خود را کرده تا امنیت را به نقطه کمال برساند اما محدود کردن اینترنت بسته به تصمیم وزارت ارتباطات است. ما می خواهیم عکس یا فایلی ارسال و دریافت نشود. نمی خواهیم به طور مطلق قطع شود. نحوه اجرای این موضوع در اختیار وزارت ارتباطات است.

اتخاذ سه تصمیم مهم برای کنکور

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به اتخاذ سه تصمیم مهم برای کنکور گفت: بر اساس مصوبه وزارت علوم، روسای دانشگاه های معین هر استان به عنوان نماینده تام الاختیار و رئیس ستاد برگزاری آزمون در هر استان تعیین شدند.

وی افزود: همچنین بر اساس مصوبه ۷۶۵ جلسه شورای امنیت کشور تمامی دستگاه های کشور برای کنکور همانند انتخابات تعیین تکلیف شدند. تفاوت موضوع با انتخابات در این است که در انتخابات اوراق خام هستند اما در کنکور اوراق شخصی سازی شده اند و از یک چاپخانه هوشمند سر جلسه آزمون ارسال می شوند.

پورعباس اظهار داشت: موضوع دیگر ارتقاء بخشی آزمون است. اکنون شبکه هایی سازماندهی شده اند که ما برای مقابله با آنها با کمک شرکت های دانش بنیان کاری کردیم که هیچ یک از متخلفان نتواستند پا در دانشگاه بگذارند. با مکانیزم هایی که قبل، حین و بعد از آزمون انجام دادیم، سامانه هایی طراحی کردیم که جلوی ورودی غیر علمی به دانشگاه را بگیریم.

وی افزود: خانواده هایی داشتیم که برای پرداخت پول به این شبکه های تقلب و تبانی زندگی خود را فروخته اند. ما درک می کنیم که سه سال آخر تحصیل دانش آموز تحت تاثیر کنکور است و خانواده ها درگیر موضوع هستند. قول می دهیم امنیت آزمون را حفظ کنیم و خانواده ها نگران نباشند ضمن اینکه مراقبت کنند فریب این شبکه ها را نخورند که ممکن است تا ۱۰ سال محرومیت از آزمون داشته باشند.

دستگاه های تقلب یاب پیشرفته تر شده اند و کیفیت بهتری پیدا کرده اند

رئیس سازمان سنجش یادآور شد: به طور طبیعی دستگاه های تقلب یاب پیشرفته تر شده اند و کیفیت بهتری پیدا کرده اند و ما هم شبکه ها را رصد کرده ایم و اشراف اطلاعاتی داریم و لیست تمامی افرادی که حتی یک تماس اولیه یا ثانویه با آن شبکه ها داشته اند را داریم. حتی اگر پولی رد و بدل نشده باشد. از خانواده ها هم می خواهیم که جلوی این کار را بگیرند برخی مواقع داوطلب علاقه ای ندارد اما خانواده با این شبکه ها ارتباط می گیرند که دلیل آن هم علاقه به تحصیل فرزند در یک رشته خاص است.

رئیس سازمان سنجش تاکید کرد: امنیت آخرین حلقه ای است که برای کنکور در نظر گرفته ایم. موضوع قطعی اینترنت سراسری یا نقطه ای را در نامه ای از سوی وزارت علوم به شورای امنیت کشور تقاضا کرده ایم و این موضوع باید از سوی دبیرخانه شورای امنیت کشور رسیدگی شود. نحوه انجام این کار در اختیار وزارت ارتباطات است. این موضوع مطالبه مردمی است.

نقطه آخر قطعی اینترنت است؛ ما نمی خواهیم عکسی برود و بیاید

وی افزود: ما همه موارد را پیش بینی کرده ایم و نقطه آخر قطعی اینترنت است. ما نمی خواهیم عکسی برود و بیاید. از نظر فنی این موضوع در اختیار وزارت ارتباطات است. نمی خواهیم کسی بتواند عکسی بگیرند چرا که در یک ثانیه آن را ارسال می کنند. افرادی توسط شبکه های متقلب استخدام شده اند که در جلسه کنکور شرکت کنند و این کار را انجام دهند. ما در سال گذشته راه برگشت فایل را مطلقا بستیم.

پورعباس اظهار داشت: ما می دانیم که شبکه اینترنت بسیار حساس است و بسیاری از فعالیت های مردم به آن بستگی دارد اما تقاضای ما سه ساعت برگزاری کنکور و قطعی شبکه اینترنت تلفن همراه است و به موضوع اینترنت ثابت ربطی ندارد. ضمن اینکه مسئله فنی موضوع مهم است.

وی یادآور شد: موضوع قطعی اینترنت در زمان برگزاری کنکور در حاشیه جلسه دولت مطرح شد و گفته ایم که درخواست این است که محدودیت در حوزه شبکه تلفن همراه باشد و تقاضا داریم که از طریق پیام رسان های داخلی و خارجی محدودیت ارسال و دریافت عکس و فایل داشته باشیم. ما موظف بودیم طبق دستورالعمل شورای امنیت کشور تقاضا را ثبت کنیم و امیدواریم برای امنیت بخشی کنکور این موضوع اجرایی شود.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور اضافه کرد: موافقت یا مخالفت دستگاه های اجرایی ملاک عمل نیست بلکه ملاک عمل مصوبه شورای امنیت کشور است که همه موظف به تبعیت از آن هستیم و در صورت عدم تبعیت مرتکب جرم شده ایم.

وی درباره موضوع تقلب در امتحانات نهایی وزارت آموزش و پرورش و تقاضای داوطلبان برای تجدید نظر در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره تاثیر قطعی سوابق تحصیلی گفت: آزمون که حساس می شود شبکه های تقلب هم به همان میزان فعالیت خود را گسترش می دهند. امتحانات نهایی در زمان بیشتری برگزار می شوند و تشریحی هستند و اکنون گرفتن عکس از صفحه هم عادی شده است.

یک هزار دستگاه سیگنال یاب یا آشکار ساز از سوی سازمان سنجش به وزارت آموزش و پرورش داده شد

رئیس سازمان سنجش گفت: برای اینکه پاسخ سوالات به محل آزمون ورود نکند یک هزار دستگاه سیگنال یاب یا آشکار ساز از سوی سازمان سنجش به وزارت آموزش و پرورش داده شد. تعداد زیادی از تقلب ها و دستگاه های تقلب با این آشکارسازها شناسایی شده است.

وی خاطرنشان کرد: چه آزمون های آموزش و پرورش و چه آزمون های سازمان سنجش تا زمانی که کاغذی برگزار می شوند ممکن است دچار خدشه شوند. هر چه طراحی پیچیده تر می شود در مقابل هم تلاش می شود که ضد آن عمل شود. باید به سمت آزمون های هوشمند و الکترونیک حرکت کنیم. هر قانونی را عوض کنیم تا زمانی که زیرساخت ها را عوض نکنیم مشکل حل نمی شود.

به زودی آزمون های الکترونیک را اجرایی می کنیم

پورعباس اضافه کرد: به زودی آزمون های الکترونیک را اجرایی می کنیم تا اگر تست ها را موفقیت آمیز طی کرد آن را اجرایی کنیم. برای استانداردسازی حوزه های آزمونی فقط مراکز استان ها مدنظر نیست بلکه باید در هر شهرستان زیرساخت ها را تامین کنیم که این کار با همکاری آموزش و پرورش و دانشگاه ها در حال انجام است.

وی درباره سوابق تحصیلی رشته های هنر گفت: مجوز گرفته ایم که برای رشته های هنر اگر سوابق تحصیلی ایجاد نشده بود از نمره کنکور استفاده شود.

هر نوع تراکنش مالی میان شبکه های تقلب و داوطلبان تحت اشراف است

رئیس سازمان سنجش درباره طرح موضوع فروش سوالات کنکور با ارز دیجیتال گفت: هر نوع تراکنش مالی میان شبکه های تقلب و داوطلبان تحت اشراف است و چه دیجیتالی و چه مالی تمامی دستگاه های امنیتی و قضایی به این موضوع اشراف دارند. اولین ارتباطی که میان شبکه ها با داوطلب برقرار می شود رصد می شود.

پورعباس اظهار داشت: موضوع تقلب در امتحانات نهایی هم به همین ترتیب در رصد است و شبکه های تقلب میان آموزش و پرورش و سنجش مشترک هستند. حتی برای ترغیب داوطلبان به آنها وعده داده بودند که سوالات امتحانات نهایی را مجانی می دهند و در کنکور جبران می کنند. ورقه های امتحانی به صورت هوشمند بررسی می شود و آنهایی که از تقلب استفاده کرده اند شناسایی شده اند و از نظر شکلی سنجش برای این موضوع به آموزش و پرورش کمک کرده است.

وی افزود: البته این موضوع تجربه اول آموزش و پرورش بوده است و تور یا تله شناسایی برای رصد شبکه های تقلب در اختیار آموزش و پرورش هم قرار گرفت.

رئیس سازمان سنجش درباره کاهش آمار داوطلبان کنکور نسبت به سال گذشته گفت: کاهش آمار به دلیل برگزاری آزمون در دو نوبت است. برخی کشورها تا ۶ نوبت در سال آزمون برگزار می کنند. در این صورت داوطلب با آرامش بیشتری در کنکور شرکت می کنند. اما تنها یک نوبت پذیرش وجود ندارد.

وی درباره آزمون های ترمیم معدل و ایجاد سوابق تحصیلی برای داوطلبان بدون سابقه تحصیلی گفت: آزمون های آموزش و پرورش برای ترمیم معدل و ایجاد سوابق تحصیلی در سه نوبت دی ماه، خردادماه و شهریورماه برگزار می شود و ملاک ما برای ثبت سوابق تحصیلی نمرات خردادماه و ماقبل آن است.

دلیل عدم استفاده از دستگاه های مسدود کننده موبایل در حوزه های امتحانی

پورعباس درباره اینکه چرا سازمان سنجش به جای قطعی اینترنت از گزینه دستگاه های مسدود کننده موبایل در حوزه های امتحانی استفاده نمی کند، گفت: دستگاه های مسدود کننده موبایل سال ها است در حال استفاده هستند و تکنولوژی قدیمی دارند. ولی مشکل این است که نقطه محدودی را می تواند پوشش دهد و ما برای همه حوزه ها به بیش از ۱۰ هزار مسدودکننده نیاز داریم که این تعداد در کشور نداریم. ضمن اینکه داوطلبان گزارش هایی از سردرد در زمان کنکور اعلام کرده اند که یکی از عوارض این دستگاه ها است.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا