اجتماعی

ادارات دولتی کشور، پنج‌شنبه ها تعطیل می شوند

وزیر نیرو درباره تدابیر این وزارتخانه برای حل مشکل قطعی برق گفت: تا پایان مرداد، سازمان‌های دولتی، پنج‌شنبه‌ها مطابق با ترتیباتی تعطیل می‌شوند. رئیس کمیسیون انرژی نیز در مورد تعطیلی پنجشنبه های ادارات دولتی گفت: به دولت پیشنهاد دادیم تا پایان شهریور روز‌های پنجشنبه در سراسر کشور تعطیل شود.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، رضا اردکانیان، در حاشیه جلسه امروز هیات دولت در جمع خبرنگاران ضمن عذرخواهی از مردم به‌خاطر قطعی برق که دچار سختی شدند، گفت: امیدواریم با همکاری که بین وزارت نیرو و همه دستگاه‌ها و مردم صورت می‌گیرد، این دو-سه هفته سخت را به‌خوبی مدیریت کنیم و در حالی که امسال موج گرما در اغلب دنیا زودرس بوده و دما بالاست، می‌توانیم با همکاری این شرایط را پشت سر بگذاریم.

وی افزود: از دیروز صبح که جلسات متعددی در با سازمان‌ها و دستگاه‌های داشتیم، اتفاقات خوبی رخ داده و نتیجه‌اش را مردم در شب گذشته شاهد بودند و دوشنبه‌شب حدود ۶۰۰۰ مگاوات کمبود داشتیم که نمی‌توانستیم چاره کنیم و منجر به خاموشی شد و دیشب حداکثر خاموشی ما بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ مگاوات بود که خیلی زودتر از شب قبل تمام شد و همین مقدار را هم سعی می‌کنیم تا تدبیر داشته باشیم.

وی درباره تعطیلی پنجشنبه‌های ادارات دولتی گفت: تصمیم گرفته شد تا پایان مرداد در سراسر کشور، پنج‌شنبه‌ها برای سازمان‌های دولتی مطابق با ترتیباتی تعطیل اعلام شوند و درباره ساعت کار ادارات نیز به استانداران نیز اختیارات داده شده تا تصمیم بگیرند و اطلاع‌رسانی می‌شود.

وزیر نیرو گفت: هرچقدر این کمبود برق کمتر باشد، امکان برنامه‌ریزی است و حتی اگر در مواردی ناچار به خاموشی باشیم، باید با اطلاع قبلی باشد اما حتی اگر کمبود هم نداشته باشیم در این گرما و فشاری که روی این همه تجهیزات برقی کشور است، حوادثی رخ می‌دهد و مثلا شب گذشته اطلاع دادند که بعد از حوالی مغرب یکی از ترانس‌های ما در تهرانپارس در اثر فشار به مشکل خورده و در حال رفع است و این اتفاقات قابل پیش‌بینی نیست.

اردکانیان تصریح کرد: دستگاه‌های مربوطه درباره رمزارزها هم تلاش می‌کنند و البته مراکز مجاز همه خاموش شدند و در چند هفته‌ گذشته حدود ۲۰۰ مرکز رمزارز غیرمجاز و فعال شناسایی شدند که بیش از ۵۰۰ مگاوات برق استفاده می‌کنند و پیش‌بینی می‌شود که مقدار فعال بیش از این است و برنامه‌ریزی دقیقی انجام گرفته شده و از کسانی که به هر دلیل درگیر این‌کار هستند می‌خواهیم که خودشان برای کمک به مردم این کار را متوقف کنند و الّا طبق قانون برخورد می‌شود.

پیشنهاد تعطیلی پنجشنبه‌ها تا پایان شهریور

فریدون حسنوند، رئیس کمیسیون انرژی نیز در مورد تعطیلی پنجشنبه های ادارات دولتی گفت: به دولت پیشنهاد دادیم تا پایان شهریور روز‌های پنجشنبه در سراسر کشور تعطیل شود.

وی در حاشیه نشست فوق‌العاده بررسی خاموشی‌های مکرر در کمیسیون انرژی و در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه در نشست امروز در دو بخش اقدامات کوتاه و میان‌مدت و بلندمدت به بحث پرداختیم، افزود: امروز ظرفیت‌های مختلفی وجود دارد که برای کمک صنعت برق باید از آن استفاده شود.

وی ادامه داد: برخی از وزارتخانه و سازمان‌ها مانند وزارت نفت و پتروشیمی‌ها که دارای نیروگاه‌های برق هستند باید به طور کامل در اختیار وزارت نیرو قرار بگیرد و به مدار کشور اضافه شود.

حسنوند گفت: برق بخش خصوصی آماده است که با انعقاد قرارداد ظرف هفته آینده وارد مدار شود، همچنین برخی از نیروگاه‌ها که با تأخیر تولید مواجه شده از جمله نیروگاه رامین دیروز ۳۱۶ مگاوات وارد مدار شد و می‌تواند حدود ۳۰۰ مگاوات دیگر به تولید کشور اضافه شود و این موضوع یکی از راه‌های جلوگیری کاهش خاموشی هاست.

وی ادامه داد: در کنار این موضوع وزارتخانه‌ها، تمام نیرو‌های مسلح و بیمارستان‌ها موظف شدند از ژنراتور‌های خود استفاده کند و از برق سراسری کمتر استفاده شود که مشترکین مصرف خانگی با کاهش قطعی روبه‌رو شوند، همچنین دو درصد از مصرف برق کشور در روشنایی و معابر است که از وزارت نیرو خواستیم این روشنایی معابر تقلیل شود.

حسنوند با اشاره به قطعی همزمان آب و برق در برخی شهر‌ها گفت: همچنین در بحث قطع آب که با همزمان با قطعی برق صورت می‌گیرد کمیته مشترک‌ای توسط نهاد‌های مربوط و دیوان محاسبات برای خرید دیزل ژنراتور تشکیل شود.

وی با اشاره به صادرات برق هم گفت: در بخش صادرات نیز توصیه‌هایی شد که اولویت باید برای مصرف داخلی لحاظ شود، در صورتی که واردات برق نیاز باشد بتوانیم آن را تسریع دهیم که همه مجموعه بتواند کمک کنند.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به پیشنهادات امروز این کمیسیون برای جلوگیری از خاموشی‌ها گفت: پیشنهادات این بود در برخی از استان‌های جنوبی کشور به طور متوالی در چند هفته استان‌های بوشهر، هرمزگان خوزستان، بخشی از فارس، سیستان و بلوچستان و ایلام و استان‌های گرمسیری حتما تعطیلی داشته باشد و شهر‌های قرمز را حتما دولت تعطیل اعلام کند و همچنین تمام شهر‌های کشور تا پایان شهریور پنجشنبه‌ها تعطیل اعلام شود تا به کاهش مصرف برق کم کند.

وی افزود: موضوع رمز ارز‌ها که جدی است، تمام مجوز‌ها لغو شود و تمام مشترکان پر مصرفی که بیش از ۳۰ درصد غیر متعارف افزایش مصرف داشتند مشخص است، این‌ها جز رمز ارز‌های غیرقانونی و غیرمجاز هستند و تصمیمی که توسط دادستان کل کشور و فرمانده کل سپاه گرفته شده بسیج به عنوان ضابط در کنار نیرو‌های انتظامی وارد شوند و بامراکز غیرمجاز برخورد کنند.

حسنوند تاکید کرد: همچنین رمز ارز‌های دارای مجوز هم تعطیل شوند، رمز ارز‌هایی توسط وزارت صنعت و نفت مجوز داده شده فاقد مکان استقرار هستند و باید تمام این جداول مشخص شود و توسط شورای تامین برخورد لازم را داشته باشیم.

رئییس کمیسیون انرژی همچنین گفت: برنامه‌های میان مدت و بلندمدت ابلاغ شده که در روز‌های آینده با جلساتی خواهیم داشت به سران قوا تمام پیشنهادات ارجاع خواهد داده شد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا