اقتصادی

نوبت به اصلاح ارز ترجیحی دارو رسید؟

روز جمعه بهرام عین‌الهی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی از دستور رئیس جمهور به سازمان برنامه و بودجه برای اختصاص ۸۰۰۰ میلیارد تومان بابت پوشش بیمه‌ای دارو خبر داد. این دستور تا چه اندازه با برنامه اصلاح ارز ترجیحی دولت ارتباط دارد؟

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، روز جمعه بهرام عین‌الهی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی از دستور رئیس جمهور به سازمان برنامه و بودجه برای اختصاص ۸۰۰۰ میلیارد تومان بابت پوشش بیمه‌ای دارو خبر داد. آیا این دستور با اجرای مراحل بعدی برنامه اصلاح ارز ترجیحی دولت مرتبط است؟

براین اساس قرار است اعتبار مالی مورد نظر از سوی سازمان برنامه و بودجه به بیمه‌ها تخصیص یابد، علاوه بر آن نیز اعتبارات بیمه‌ها به مرور افزایش یابد تا اولا داروهای بیشتری تحت پوشش بیمه قرار بگیرند و ثانیا مبلغ پرداختی از جیب مردم کاهش یابد.

در حالت عادی انتشار این نقل قول خبری مثبت تلقی می‌شود، اما از زمان اجرای برنامه اصلاح ارز ترجیحی، انتشار چنین اخباری علاوه بر داشتن بار مثبت، می‌توانند سیگنال‌هایی از شروع فازهای بعدی این برنامه نیز باشند.

از شامگاه نوزدهم اردیبهشت ماه که رئیس جمهوری شخصا اجرای برنامه موسوم به ارز ترجیحی را اعلان کرد، قرار شد تا ارز ترجیحی دارو، نان و بنزین دست نخورده باقی بماند، به صورت مشخص آن زمان ابراهیم رئیس در خصوص ارز ترجیحی دارو گفت: تا زمان فراهم شدن زیر ساخت‌های بیمه‌ای لازم، روال توزیع ارز ترجیحی دارو به سیاق قبل خواهد بود.

در ادامه شخص رئیس جمهور برای شامگاه چهارم تیرماه در تلویزیون‌ حاضر شد تا یکبار دیگر با شهروندان در خصوص مسائل مختلف از جمله موضوعات اقتصادی صحبت کند.

هرچند او این بار گفت که تا سال آینده از افزایش قیمت برخی کالاها خبری نیست، اما تاکید مجدد شخص رئیسی بر لزوم تحت پوشش بیمه قرار گرفتن دارو و نیز اذعان او به فراهم نبودن زیر ساخت‌های بیمه‌ای، بیانگر تمایل وافر دولت برای تغییر روند کنونی توزیع ارز ترجیحی داروست.

در همین راستاست که می‌توان حرف‌های اخیر وزیر بهداشت را نشانه‌ای از خیز آرام دولت برای اجرای فازهای بعدی برنامه اصلاح ارز ترجیحی دانست.

نگاهی به اعتبارات دارویی بودجه ۱۴۰۱

در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ اعتباری هزار و شصت میلیارد ریالی برای ارز ترجیحی دارو و دیگر اقلام ضروری پیش بینی شده است. اصرار دولت بر توزیع ارز ترجیحی دارو از طریق شرکت‌های بیمه درحالی است که بیمه‌های پایه و تکمیلی درمانی عملکرد مطلوبی ندارند.

پیش از این کیومرث سرمدی واله از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز به تجارت‌نیوز گفت: دولت قول داده بود تا برنامه اصلاح ارزترجیحی را به شرط ثابت نگهداشتن قیمت‌ اقلام ضروری اجرا کند، این شرط موافقت مجلس بود اما در حال حاضر قیمت همه اقلام از جمله دارو افزایش داشته است.

این روزها واژگانی مثل «دارو»، «ارز ترجیحی» و «بیمه» کلمات کلیدی محسوب می‌شوند که حضورهرکدامشان در صحبت‌های مقامات دولتی می‌تواند از وقوع یک تحول احتمالی اقتصادی در زندگی شهروندان خبر دهد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا