دانش و فناوری

اپراتورها در صورت ارسال پیامک تبلیغاتی مجازات می‌شوند؟

مدیر کل نظارت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی می‌گوید:ارسال پیامک‌های تبلیغاتی برای مشترکانی که درخواستی برای دریافت این پیامک‌ها نداشتند، ممنوع است و اپراتورها مجازات می‌شوند.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، ارسال پیامک تبلیغاتی یکی از معضلاتی است که مشترکان اپراتورهای همراه‌اول و ایرانسل با آن روبرو هستند. مشترکان حتی با قطع این پیامک‌ها نیز گویی محکوم به دریافت آن‌ها شده‌اند و هر از چندگاهی با آن روبرو می‌شوند. پیامک‌هایی که مزاحمت آن‌ها برای مردم و منفعتش برای شرکت‌های ارسال‌کننده و اپراتورهای تلفن‌همراه است. اما آیا راهی برای در امان ماندن از شر این مزاحمان است؟

محمد امامی، مدیر کل نظارت بر سرویس‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درباره این موضوع به تجارت‌نیوز می‌گوید: ارسال پیامک‌های تبلیغاتی برای مشترکانی که درخواستی برای دریافت این پیامک‌ها نداشتند، ممنوع است. براساس قوانین، هرگونه ارسال پیامک انبوه، اعم از اطلاع‌رسانی، ارزش‌افزوده و تبلیغاتی بدون دریافت اجازه از مشترک غیرقانونی است.

او ادامه می‌دهد: تخلفاتی که در این زمینه رخ می‌دهد از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی رصد می‌شود. شکایت‌های ارسالی در این زمینه تک به تک بررسی و دلیل آن از اپراتورها سوال می‌شود. اپراتورها نیز موظف هستند تا این موضوع را از شرکت‌هایی که در این زمینه خدمات ارائه می‌دهند پیگیری کنند.

امامی اظهار می‌کند: اگر تخلفی صورت گرفته باشد با اپراتور برخورد می‌شود. عمده این تخلفات از سوی شرکت‌هایی است که ارائه‌دهنده خدمات پیامک انبوه هستند. اما به هر حال اپراتورها چون از رگولاتوری پروانه کسب کرده‌اند باید پاسخگوی این تخلفات باشند و جلوی آن را بگیرند.

او با بیان اینکه تمام سرشماره‌ها و شرکت‌هایی که به ارسال پیامک‌های انبوه اقدام می‌کنند، ملزم به رعایت قوانین هستند می‌گوید: شرکت‌هایی که این سرشماره‌ها را واگذار می‌کنند، مجوز‌های لازم را از وزارت ارشاد دریافت می‌کنند و باید قوانین رگولاتوری را نیز رعایت کنند.

مشترکان بابت ارسال پیامک‌های تبلیغاتی شکایت کنند


او می‌گوید: تمام شکایت‌هایی که در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعاتی کشور وجود دارد مربوط به سامانه ۱۹۵ می‌شود و مشترکانی هم که هرگونه شکایتی از ارسال پیامک‌های تبلیغاتی دارند می‌توانند با مراجعه به این سامانه شکایات خود را ثبت و پیگیری کنند.

امامی توضیح می‌دهد: مشترکان می‌توانند از طریق راه‌های مختلف مثل مراجعه به وب‌سایت ‌یا برقراری تماس با سامانه ۱۹۵ شکایت خود را ثبت کنند. در مدت کوتاهی اپراتورها بازخواست می‌شوند و اپراتور ملزم است تا آن را برطرف و با فرد حقیقی و یا حقوقی متخلف برخورد کند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا