اجتماعی

سویه جدید ویروس کرونا / کرونا به جهان بازمی‌گردد؟

شیوع سویه جدید ویروس کرونا در چندین کشور جهان، باعث ایجاد نگرانی شده و سازمان جهانی بهداشت نیز آن را سویه قابل توجه طبقه‌بندی کرده اما از این سویه چه می‌دانیم؟

به گزارش روند بازار، سازمان جهانی بهداشت اخیراً سویه جدید کروناویروس به نام JN.1 را به‌عنوان «سویه مورد توجه» طبقه‌بندی کرده و گفته شواهد کنونی نشان می‌دهد که خطر این سویه از منظر بهداشت عمومی کم است.

منشأ سویه جدید کرونا چیست؟

سویه جدید کروناویروس، از نوع قبل از خود به نام BA 2.86 به وجود آمده است که یکی از زیرسویه‌های اومیکرون به شمار می‌رود.

چرا سویه‌های جدید کرونا در جهان به وجود می‌آیند؟

تغییرات یا “جهش” اضافی در ماده ژنتیکی بخشی از پروتئین ویروس که آنها را قادر می‌سازد سلول‌ها را آلوده کنند، علت ظهور “سویه” جدیدی از ویروس است.

سویه کرونا برای اولین بار در کدام کشور شناسایی شد؟

این سویه اولین بار در ماه سپتامبر در ایالات متحده شناسایی شد؛ سازمان جهانی بهداشت هفته گذشته گزارش داد که از آن زمان، این سویه در ۴۱ کشور جهان گسترش یافته است.

از سویه جدید کرونا چه می‌دانیم؟

کارشناسان می‌گویند در حالی که این سویه می‌تواند از سیستم ایمنی فرار کند و راحت‌تر از سایر انواع در حال گردش منتقل شود، اما هیچ نشانه‌ای از بیماری‌زایی شدیدتر نشان نداده است.

واکسن‌ها هنوز اثربخش هستند؟

براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، واکسن‌های فعلی همچنان در برابر بیماری‌های شدید و مرگ ناشی از JN.1 و سایر انواع در گردش ویروس کرونا محافظت ایجاد می‌کنند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده (CDC) در اوایل ماه جاری اعلام کرد که این سویه از ویروس کرونا حدود ۱۵ تا ۲۹ درصد موارد در ایالات متحده را تشکیل می‌دهد.

منبع
خبرگزاری تسنیم

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا