دانش و فناوری

استارتاپ‌هایی که از حوادث جلوگیری می‌کنند!

استارتاپ‌هایی در دنیا فعالیت می‌کنند که می‌توانند آسیب‌های ناشی ار حوادث را کاهش دهند یا از بسیاری حوادث غیرقابل پیش‌بینی جلوگیری کنند.

به گزارش‌ روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، به نظر می‌رسد که مدیریت بحران بیش از هر زمان دیگری اهمیت پیدا کرده‌است. چرا که براساس آمارها؛ حوادث غیرطبیعی مانند تصادفات جاده‌ای و طبیعی باعث بروز مشکلات فراوانی شده‌اند. امروزه بخش‌های دولتی و خصوصی در دنیا با ایجاد استارتاپ‌ها راه‌حل‌هایی برای جلوگیری از مشکل ارائه می‌کنند.

استارتاپ‌های بسیاری در سراسر دنیا برای جلوگیری و کاهش حوادث طبیعی و غیرطبیعی به‌وجود آمدند و در حال فعالیت هستند. به نظر می‌رسد که در کشور ما جای خالی این نوع استارتاپ‌ها به‌شدت احساس می‌شود.

کلاه ایمنی هوشمند برای کاهش تصادفات


ترکیبی از هوش مصنوعی و اینترنت اشیا، منجر شده است که برخی از شرکت‌های فناوری و استارتاپ‌ها برای کاهش تصادفات در جاده‌ها، «کلاه ایمنی حسگر اینترنت اشیا» را ارائه کنند.

این استارتاپ‌ها با کمک گرفتن از هوش مصنوعی در کلاه ایمنی و با بهره‌گیری از الگوریتم‌های یادگیری ماشینی، به رانندگان هشدارهای لازم را می‌دهند. هدف این اقدام این است که تصادفات جاده‌ای سالانه در چندین کشور کاهش پیدا کند.

Revsmart: این استارتاپ بر روی توسعه سخت‌افزاری در کلاه‌های حسگر اینترنت اشیا متمرکز است. او می‌تواند رانندگان را به یک دستیار صوتی هوش مصنوعی متصل کند تا ایمنی را افزایش و تصادفات رانندگی را کاهش دهد.

جارویس: جارویس «فعال‌سازی صوتی بدون حواس پرتی» را برای رانندگان راه‌اندازی کرده‌است. این ابزار به آنها کمک می‌کند که حداکثر آگاهی را برای کاهش تصادفات رانندگی حفظ کنند. کلاه ایمنی این استارتاپ از حسگرهای اینترنت اشیا و از بلندگوهای داخلی HD با صدای محیط، میکروفون‌های حذف نویز و دوربین با دستیار صوتی هوش مصنوعی و پیش‌بینی «واقعیت افزوده» تشکیل شد‌ه‌است.

استارتاپ Nauto؛ دوربین دَش‌کمرای


دوربین دش‌کمرا؛ نوعی دوربین مخصوص نصب در بخش مقابل راننده یا داخل و شیشه جلوی اتومبیل است. زمانی که اتومبیل در حال حرکت است، این دوربین به‌طور پیوسته از راه جلوی اتومبیل تصویربرداری می‌کند.

این استارتاپ، تولیدکننده‌ یک دش‌کمرای هوش مصنوعی تحت شبکه، مبتنی بر فناوری ابری است که خطرات تهدیدکننده‌ رانندگان را تشخیص می‌دهد. این استارتاپ برای دریافت بازخورد در آخر سفر، دلایل تصادفات احتمالی را برای رانندگان بررسی می‌کند.

GeoZilla؛ با اوژانس تماس می‌گیر‌د


هنگامی که راننده در یک تصادف آسیب جدی می‌بیند، سرعت خدمات اورژانس اهمیت دارد. با این حال، اگر راننده بیهوش یا ناتوان باشد، ناتوانی در برقراری تماس اضطراری به موقع ممکن است، آسیب را تشدید کند. برای به حداقل رساندن زمان واکنش اضطراری، استارتاپ‌ها راه‌حل‌های تشخیص تصادف را ارائه می‌دهند. آن‌ها می‌توانند با خدمات اضطراری تماس بگیرند یا به مخاطبان نزدیک راننده هشدار دهند.

استارتاپ GeoZilla یک اپلیکیشن دارد که هشدارهای تشخیص تصادف را به مخاطبان اضطراری راننده ارائه می‌دهد.

در هنگام تصادف، این برنامه از حسگرهای حرکتی گوشی هوشمند برای تشخیص تصادف استفاده می‌کند. سپس یک پیام هشدار با داده‌های GPS مربوط به برخورد را ارسال می‌کند.

علاوه بر این، این اپلیکیشن موقعیت‌های خطرآفرین را ثبت و به رانندگان توصیه می‌کند تا بهترین اقدام را برای کاهش خطر و جلوگیری بهتر از تصادفات ارائه دهند.

استارتاپ‌های تشخیص نشت گاز و مواد خطرناک


Rebellion Photonics: این استارتاپ از دوربین‌های ویدیویی تشخیص گاز استفاده می‌کند. این دوربین‌ها براساس فناوری تصویربرداری فراطیفی اختصاصی، برای ضبط ویدیوهای طیف مرئی و مادون قرمز ساخته‌شده‌اند. این فناوری به آن‌ها اجازه می‌دهد بر نشت‌های گازهای مضر و انفجاری را که از فاصله دو مایلی دورتر رخ می‌دهد، نظارت کنند و کمیت ‌آن‌ها را نمایش دهند.

این سیستم‌ها می‌توانند فورا تشخیص دهند که چه گازهایی در حال نشت هستند و چه مقدار نشت می‌کنند. در نهایت به کاربر این امکان را می‌دهد تا وضعیت را ارزیابی کرده و از خطر گازگرفتی یا آتش‌سوزی افراد و کارگران جلوگیری کند.

Distran: استارتاپی است که در زمینه مشابهی کار می‌کند. اما توانسته‌است صدای ناشی از نشت گاز را به تصویری تبدیل کند که می‌توان آن را روی یک ویدیو از صحنه قرار داد.

در حالی که سنسورهای آکوستیک سنتی معمولاً برای این منظور استفاده می‌شوند، در محیط‌های صنعتی معمولی توسط صداهای پس‌زمینه محدود می‌شوند. سنسورها Disran، با فیلتر فضایی صداها، بر این محدودیت غلبه می‌کنند. در نتیجه امکان یافتن نشتی‌ها را از فاصله ایمن فراهم می‌کنند.

استارتاپ‌هایی برای کنترل حوادث طبیعی


در سال های اخیر بلایایی مانند ابر طوفان، سیل، خشکسالی، آتش‌سوزی جنگلی و غیره به یک اتفاق رایج در سطح جهانی تبدیل شده‌است. چرا که براساس آمارها، تنها در سال ۲۰۱۷، ۳۳۵ بلایای طبیعی بیش از ۹۵٫۶ میلیون نفر را تحت تأثیر قرار داد. این بلایا سبب کشته شدن ۹۶۹۷ نفر شد. ۳۳۵ میلیارد دلار خسارت هم به بار آورد.

در اروپا، ۱۰ استارتاپ در حال حاضر در حال مقابله با بلایا هستند که تعدادی از آن‌ها را در ادامه معرفی می‌کنیم.

Tractable: این شرکت راه‌حل‌های هوش مصنوعی را برای حوادث و بازیابی بلایا توسعه می‌دهد. هوش مصنوعی آن آسیب‌ها را بررسی می‌کند و هزینه‌های تعمیر را پیش‌بینی می‌کند.

هوش مصنوعی Tractable را می‌توان بر روی هر نوع دیتا بصری استفاده‌ کرد. همچنین، این فناوری می‌تواند از تصاویر ماهواره، پهپاد یا گوشی‌های هوشمند تغذیه کند. ارزیابی‌های آنی از داده‌های بصری استخراج می‌شوند و حتی می‌توانند با تعمیرکاران ادغام شوند و امکان تعمیرات سریع و دقیق را فراهم کنند.

Drone Hopper: پهپادهای بدون سرنشین را طراحی، تولید و اجرا می‌کند که عمدتا برای مهار کردن آتش سوزی‌های جنگلی، آتش‌نشانی شهری و عملیات کشاورزی استفاده می‌شوند.

این پهپادها سیستم پایداری دارند که در برابر بادهای شدید مقاوم هستند. از سوی دیگر، چون پهپادها بدون سرنشین هستند، جان انسان‌ها در خطر نیست. این پهپادها همچنین امکان عملیات در شب و قابلیت شارژ سریع را دارند.

Tenevia: از «حسگرهای تصویر برای نظارت بر سطح آب» برای کاهش خطر سیل استفاده می‌کند. سیستم فوق دوربین‌های نظارت دیجیتالی را در امتداد رودخانه‌ها به منظور ارزیابی سطح آب، سرعت سطح و جریان، مستقر می‌کند.

برخلاف سیستم‌های نظارت سنتی مانند گیج‌های آب، دوربین‌ها، زیر خط آب نیستند. این به کاربران امکان می‌دهد تا داده‌هایی را در طول رویدادهای سیل جمع‌آوری کنند که در واقع اطلاعات دقیق کمی « در لحظه‌» بیشتری ارائه می‌دهد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا