اقتصادی

استخراج بیت‌کوین با انرژی تجدیدپذیر

هزینه مصرف انرژی در استخراج بیت کوین و تبعات زیست محیطی آن همیشه به عنوان چالش اساسی پیش روی بیت کوین مورد توجه بوده است. از سال ۲۰۲۲ قرار است ۵۷ درصد انرژی مورد استفاده از منابع تجدیدپذیر باشد و این پرونده سیاه از دوش بیت کوین برداشته شود.

به گزارش روندبازار، همان طور که می دانید با ممنوعیت چین، ماینرها از این کشور به ایالات‌متحده نقل‌مکان کردند و هیچ اختلالی هم در شبکه ماینینگ بیت‌کوین ایجاد نشد. با این‌ حال بسیاری از دوست داران محیط‌زیست بر این باورند که استخراج بیت‌کوین می‌تواند باعث اتلاف و مصرف انرژی زیادی شود که درنهایت به ضرر طبیعت است.

در واقع مشکل اصلی بیت کوین که ممکن است منجر به صفر شدن قیمت آن شود همین مساله اتلاف انرژی و مسایل زیست محیطی است. تلاش فعالان این حوزه بر آن است که در سال‌های آتی بیشتر انرژی لازم برای تولید بیت کوین از منابع تجدیدپذیر باشد.

برای درک عمق فاجعه اتلاف انرژی بیت کوین کافی است به آماری که در ادامه ارائه می شود توجه کنید. به گزارش بی بی سی در سال ۲۰۲۱، بیت کوین، هر سال ۱۲۱ تراوات ساعت برق مصرف کرده که بیشتر از مصرف انرژی کل کشور آرژانتین است. یا اتریوم به اندازه کل کشور قطر انرژی مصرف می‌کند.

یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های دوست‌دران محیط زیست این است که با افزایش قیمت ارزهای دیجیتال، کارایی استخراج کمتر شود. در مورد بیت کوین، معماهای ریاضی برای ایجاد بلوک‌ها با افزایش قیمت مشکل‌تر می‌شود اما توان عملیاتی تراکنش ثابت باقی می‌ماند.

این بدان معناست که در طول زمان، شبکه برای پردازش همان تعداد تراکنش، توان محاسباتی و انرژی بیشتری مصرف خواهد کرد. به عبارت دیگر با گذر زمان و افزایش قیمت بیت کوین سختی شبکه افزایش می‌یابد و هر اندازه این سختی بیشتر باشد ماینرها باید انرژی بیشتری صرف تولید یک بیت کوین کنند که نتیجه آن مصرف برق بیشتر و آلودگی صوتی و هوایی بیشتر است. لازم است بدانید که این مشکل برای تمام ارزهایی که بر اساس اثبات کار فعالیت می کنند صادق است.

بنا بر داده‌های شورای استخراج بیت‌کوین از سال جاری میلادی، ۵۷.۵ درصد از انرژی مورداستفاده برای استخراج بیت‌کوین از منابع انرژی پایدار تامین خواهد شد. این کار باعث ایجاد تحولی در صنعت انرژی استخراج بیت‌کوین شده و باعث افزایش منابع انرژی تجدیدپذیر نیز خواهد شد.

استفاده از انرژی خورشیدی در استخراج بیت‌کوین می‌تواند باعث افزایش ظرفیت خورشیدی در پروژه‌های مختلف، توانمندسازی دارندگان صنعت انرژی خورشیدی در خطرهای تجاری موجود، ایجاد گزینه‌ای برای اپراتورهای خورشیدی برای کاهش ریسک پایه و ساخت ریزشبکه خورشیدی انعطاف‌پذیر و مقرون‌به‌صرفه در کشورهای درحال‌توسعه شود.

استخراج بیت‌کوین با انرژی‌های تجدیدپذیر نه‌تنها صدمه‌ای به محیط‌زیست نخواهد زد، بلکه با توانمندسازی و ایجاد بازار مناسب برای دارندگان این صنایع، باعث افزایش میزان تقاضا شده و در درازمدت حفاظت از محیط‌زیست را به دنبال خواهد داشت.

منبع: اقتصادآنلاین

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا