اقتصادی

قطعی اینترنت در قزاقستان و اختلال در استخراج بیت‌کوین

در پی قطعی اینترنت روز جمعه در قزاقزستان استخراج بیت‌کوین در این کشور با مشکل مواجه شد. مقامات و قانون گذاران قزاقستان با پیشرفت این صنعت چندان موافق نیستند و استخراج بیت‌کوین نیز در این کشور با کمک انرژی‌های تجدیدناپذیر انجام میشود.

به گزارش روندبازار به نقل از تجارت‌نیوز، روز پنج ژانویه در شهر آلماتی قزاقستان اعتراضاتی علیه رئیس جمهور و حکومت استبدادی این کشور صورت گرفت که نتیجه آن به آتش کشیده شدن دفتر شهردار، کشته شدن هشت افسر پلیس و زخمی شدن چندین شهروند و افسر پلیس شد. پس از این اتفاق رئیس جمهور قزاقستان، قاسم توقایف، دستور داد که اینترنت این کشور را برای جلوگیری از ارتباط مخالفان قطع کنند.

به گزارش btcmanager قطعی اینترنت تاثیر فاجعه‌ باری بر استخراج بیت‌کوین در قزاقستان که دومین استخراج کننده بزرگ بیت‌کوین جهان است داشته است.

منابع سرشار قزاقستان، استخراج کنندگان بیت‌کوین چینی را جذب کرده و در آگوست سال ۲۰۲۱ این کشور به میزان ۱۸ درصد سرعت استخراج (hashrate) بیت‌کوین را افزایش داد.

روز جمعه اینترنت این کشوربه مدت ۳۶ ساعت قطع شد. این مسئله باعث شد ۱۵ درصد از ماینرهای بیت‌کوین از دسترس خارج شوند زیرا نمی‌توانستند به شبکه بیت‌کوین متصل شوند. چند ساعت پس از این اتفاق نرخ جهانی سرعت استخراج بیت‌کوین ۱۲ درصد کاهش یافت و تصدیقی بر این مسئله شد که قزاقستان چقدر در صنعت استخراج بیت‌کوین تاثیر گذار است. اما این کاهش سرعت تاثیر چندانی بر قیمت بیت‌کوین که به کمتر از ۴۲ هزار دلار رسیده است نداشت.

موانع استخراج بیت‌کوین در قزاقستان

فقط آمریکا در استخراج بیت‌کوین از قزاقستان پیشی دارد. اما رئیس جمهور این کشور همیشه از صنعت رو به رشد استخراج راضی و خوشحال نبوده است. در واقع قانون گذاران در حال وضع قوانینی برای جلوگیری از رشد بیشتر این صنعت هستند. برای مثال قرار است مالیات استخراج کنندگان را در سال ۲۰۲۲ افزایش دهند. علاوه بر این استخراج ارز دیجیتال در قزاقستان بر پایه نیروگاه‌های ذغال سنگ تحت فشار کربنی هستند که تجدید پذیر نیستند.

تحولات سیاسی قزاقستان ممکن است منجر به این شود که استخراج کنندگان به دنبال مراکز دیگری برای انجام کار خود باشند. برای مثال ایالات متحده آمریکا با منابع انرژی ارزان و تجدیدپذیر به مرکز جدیدی برای استخراج کنندگان بیت‌کوین تبدیل شده است و ممکن است جهشی را در کسب و کارهای مربوط به استخراج شاهد باشد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا