اجتماعی

استخوان‌شکن‌ها در ۸ استان

پشه استخوان‌شکن یا دنگی این روزها در حال گرفتن قربانی است. این روند در حال افزایش است.

به گزارش روند بازار، درحالی که شهنام عرشی، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت روز سه‌شنبه ۱۲ تیر خبر داد: «۷ استان کشور در خطر پشه آئدس قرار دارند.» فردای آن روز یعنی ۱۳ تیر، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه تاکنون ۱۲۲ نفر در کشور به تب دنگی مبتلا شده‌اند، اعلام کرد: «تعداد مبتلایان در استان اصفهان سه نفر گزارش شده و اینها افرادی بودند که به خارج کشور مانند امارات و پاکستان یا استان‌های جنوبی کشورمان سفر کردند و بومی نبودند.»

با اعلام او اکنون دیگر ۸ استان در ایران درگیر این بیماری شده‌اند. تب دنگی نام یک بیماری ویروسی است که به آن استخوان‌شکن هم می‌گویند. این بیماری از طریق پشه‌ای به نام آئدس به انسان منتقل می‌شود. این پشه‌ به ببر آسیایی هم مشهور است. بر اساس آخرین خبرها، پشه‌های آلوده در استان‌های بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان به ویژه چابهار شناسایی شدند و بنابراین در استان‌های همجوار مانند فارس، خوزستان و کرمان احتمال وجود پشه آلوده وجود دارد، اما تا کنون پشه آلوده در این سه استان گزارش نشده است. این پشه در گیلان هم شناسایی شده، بنابراین خطر ابتلا به تب دنگی در دو استان شمالی ایران بالا رفته است.

 رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت عنوان کرد: «به نظر این بیماری از امارات وارد کشور شده است.» عرشی احتمال اپیدمی این بیماری را رد نکرده است، با این حال نگرانی اصلی او از زمان فرا رسیدن شهریور و مهر است. چرا که در این دو ماه از گرمای هوا کاسته می‌شود و پشه‌ها در هوای آزاد به راحتی می‌توانند رفت و آمد کنند. گفته می‌شود، انتقال تخم این پشه از طریق تایرهای کهنه ماشین‌ها وجود دارد. این تب از انسان به انسان هم قابل ابتلاست. تب ناگهانی، درد شدید استخوان، درد عضلانی، درد در ناحیه چشم‌ها و ظهور بثورات (دانه‌های پوستی) جلدی از مهم‌ترین نشانه‌های این بیماری است.

یعقوب اندامی، رئیس گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی همدان اما توصیه‌های مهمی درباره راه‌های پیشگیری از نیش این پشه دارد: «در خانه و محل زندگی‌ حتی‌الامکان از زیر گلدانی استفاده نشود، چرا که این محل بهترین جا برای زندگی و تخم‌ریزی این نوع پشه است، از لاستیک و ماده‌های پلاستیکی دوری کنند و آب زیر کولرها را جمع‌آوری کنند‌. مردم هنگام مسافرت مراقب گزش پشه‌ها باشند، لباس‌های آستین بلند بپوشند، از کرم‌های دافع حشرات استفاده شود و اگر دچار علائمی نظیر تب ناگهانی شدند هر چه سریع‌تر به مراکز درمانی مراجعه کنند.»

منبع
دنیای اقتصاد

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا