اقتصادیکسب و کار

استیبل کوین تتر؛ مشهورترین دارایی ثابت بازار ارزهای دیجیتال

استیبل کوین‌ها نوع خاصی از دارایی‌های دیجیتال با قیمت ثابت هستند. این ارزهای دیجیتال در ابتدا به پشتوانه دارایی‌های ارزشمندی مثل طلا و دلار آمریکا توسعه پیدا کردند، اما بعد از مدتی روش‌های جدیدتری مثل استفاده از ارزهای دیجیتال به عنوان پشتوانه یا ثابت نگه داشتن قیمت با استفاده از الگوریتم‌ها و برنامه‌نویسی ایجاد شد. تتر اولین استیبل کوین بازار بود و هنوز هم به عنوان بزرگ‌ترین دارایی دیجیتال پشتوانه‌دار شناخته می‌شود.

تتر در جولای ۲۰۱۴ راه‌اندازی شد و از همان ابتدا هم یک دلار ارزش داشت. البته برای مدتی ارزش آن کمی نوسان پیدا کرد و به ۰.۹ دلار هم رسید، اما در نهایت قیمت به یک دلار رسید و در همان نرخ ثابت باقی ماند. در این مقاله اطلاعات مورد نیاز درباره بزرگ‌ترین استیبل کوین بازار را به دست می‌آورید.

تتر چیست؟

تتر ارز دیجیتالی است که در ابتدا با نام Realcoin شناخته می‌شد، اما بعدها بنیاد Tether Ltd نام آن را تغییر داد. این توکن‌ها ارزشی معادل یک دلار آمریکا دارند و در بازار ارزهای دیجیتال مبادله می‌شوند. می‌توان گفت تتر پلی بین دارایی‌های دیجیتال و فیات است و امکان مبادله آن‌ها را فراهم می‌کند.

تتر در ابتدا روی لایه اومنی بلاکچین بیت کوین راه‌اندازی شد، اما اکنون بسط پیدا کرده و در بلاکچین‌های مختلفی مثل اتریوم، بیت کوین کش، الگوراند و ترون هم عرضه می‌شود. این توکن با نماد USDT‌ شناخته می‌شود. این مجموعه اخیرا استیبل کوین‌های دیگری با پشتوانه یورو و طلا نیز توسعه داده است. EURt استیبل کوین با پشتوانه یورو و XAUT استیبل کوین با پشتوانه طلاست.

تتر اکنون به یکی از بزرگ‌ترین ارزهای دیجیتال دنیا تبدیل شده است و در صرافی‌‌های مختلف مبادله می‌شود. در زمان نگارش این مقاله، در مارس ۲۰۲۲، این ارز دیجیتال با ارزش بازار بیش از ۷۵ میلیارد و ۶۶۱ میلیون دلار، سومین ارز دیجیتال بزرگ بازار است.

چرا قیمت USDT همیشه یک دلار است؟

“ارزش هر تتر معادل یک دلار آمریکاست و در ازای هر توکنی که در بازار گردش دارد، یک دلار به صندوق ذخیره ارز فیات در صرافی بیتفینیکس وارد می‌شود. بنابراین این اطمینان وجود دارد که قیمت تتر کم‌تر یا بیشتر از یک دلار نمی‌شود و حتی اگر نوسان‌های جزئی پیدا کند، باز هم در زمان کوتاهی به قیمت یک دلاری خود برمی‌گردد”.

چرا قیمت USDT همیشه یک دلار است؟

عرضه تتر محدودیتی ندارد و به هر مقداری که در بازار تقاضا وجود داشته باشد، توکن جدید مینت و عرضه می‌شود. وظیفه مینت کردن توکن‌های تتر برعهده تیم آیفنیکس است. توسعه‌دهندگان آیفینیکس بعد از صدور توکن‌های تتر، مقدار دلاری معادل آن‌ را در خزانه صرافی بیتفینیکس که یکی از زیرمجموعه‌های خودشان است، ذخیره می‌کنند.

برخی از کارشناسان بازار ارزهای دیجیتال بر این باورند که خزانه بیتفینیکس به اندازه تترهای در گردش موجودی ندارد و احتمال اینکه قیمت USDT با نوسان مواجه شود، وجود خواهد داشت. حتی اگر حق با این افراد باشد، تتر به عنوان توکن یک دلاری کاربردی در بازار ارزهای دیجیتال پذیرفته شده و جامعه گسترده آن، قدرت تضمین قیمتش را دارند.

کاربردهای تتر

کاربرد تتر تفاوت چندانی با سایر ارزهای دیجیتال ندارد و یک توکن معاملاتی در بازار محسوب می‌شود. آمار نشان می‌دهد ۶۰ درصد از تراکنش‌های جهانی بیت کوین با استفاده از جفت ارز BTC/USDT صورت می‌گیرد. در ادامه به سه کاربرد مهم توکن USDT در بازار ارزهای دیجیتال اشاره می‌کنیم.

  • تبدیل ارزهای فیات و دیجیتال به یکدیگر: هر کشور واحدهای مالی منحصر به خودش را دارد، اما تنها برخی از ارزهای فیات توسط صرافی‌های معتبر بین‌المللی پشتیبانی می‌شوند. بنابراین مردم کشورهایی که واحد پولشان در لیست صرافی نیست، می‌توانند ابتدا دلار آمریکا بخرند و سپس آن را به USDT تبدیل کنند تا دارایی قابل مبادله در صرافی‌های ارز دیجیتال داشته باشند. البته در برخی از کشورها مانند ایران، صرافی‌های داخلی هم وجود دارند که امکان خرید مستقیم تتر و سایر توکن‌ها با ریال ایران را فراهم کرده‌اند.
  • سرمایه‌گذاری: افرادی که به دنبال امن‌ترین سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال هستند، تتر را انتخاب می‌کنند. البته سرمایه‌گذاری روی USDT‌ برای همه افراد مناسب نیست؛ مثلا مردم آمریکا که خودشان با دلار کار می‌کنند، با سرمایه‌گذاری روی توکنی که ارزشی معادل واحد مالی کشورشان دارد، سودی به دست نمی‌آورند. در مقابل مردم ایران با سرمایه‌گذاری روی تتر نه تنها ارزش سرمایه‌شان را حفظ می‌کنند، بلکه سود هم به دست می‌آورند؛ زیرا قیمت دلار به صورت مداوم نسبت به ریال ایران رشد می‌کند.
  • حفظ ارزش سرمایه: چه بازار صعودی باشد، چه نزولی، قیمت USDT یک دلار است. این موضوع به تریدرها کمک می‌کند در روندهای نزولی شدید بازار دارایی‌هایشان را به تتر تبدیل کنند و از افت ارزش سرمایه‌ و سودی که در روندهای صعودی به دست آورده بودند، پیشگیری کنند.

روش‌های دیگری مثل استیکینگ و تأمین نقدینگی صرافی‌های غیرمتمرکز و پلتفرم‌های دیفای هم برای کسب درآمد غیرفعال از تتر وجود دارد.

صرافی داموند بستر خرید و فروش تتر برای کاربران ایرانی را فراهم کرده است. برای خرید این ارز دیجیتال در داموند دیگر نیازی نیست ابتدا ریال را به دلار و سپس دلار را به USDT تبدیل کنید.

بهترین روش خرید USDT با ریال ایران

تتر یکی از توکن‌هایی است که می‌توان آن را با ریال ایران خرید. در اغلب موارد زمانی که کاربران ایرانی می‌خواهند توکنی که در صرافی‌های بزرگ عرضه شده را بخرند، ابتدا ریال خود را به تتر تبدیل می‌کنند و سپس توکن مورد نظرشان را با تتر می‌خرند.

صرافی داموند بستر خرید و فروش تتر برای کاربران ایرانی را فراهم کرده است. برای خرید این ارز دیجیتال در داموند دیگر نیازی نیست ابتدا ریال را به دلار و سپس دلار را به USDT تبدیل کنید. تعداد تراکنش‌های کم‌تر به معنی پرداخت کارمزد کم‌تر است. داموند امکان خرید تتر را به اندازه یک تراکنش بانکی ساده کرده است.

چطور تتر را ذخیره کنیم؟

همانطور که گفتیم این ارز دیجیتال بر بستر بلاکچین‌های مختلفی توسعه کرده است؛ بنابراین امکان ذخیره آن در ولت‌های مختلف سرد و گرم یا سخت افزاری و نرم افزاری وجود دارد. بهترین ولت برای نگهداری تترهای کاربران ایرانی، ولت داموند است. این کیف پول دیجیتال به بهترین پروتکل‌های امنیتی مجهز شده و نیاز کاربران ایرانی را برآورده می‌کند. همچنین از آنجایی که نیاز به vpn و vps برای کار با آن وجود ندارد، کاربران با مشکلات ناشی از IPهای فیک هم روبرو نمی‌شوند.

ولت‌های خارجی بسیاری هم وجود دارند که از تتر پشتیبانی می‌کنند؛ در ادامه به لیستی از بهترین کیف پول‌های دیجیتال برای نگهداری این ارز دیجیتال اشاره می‌‌کنیم.

  • تتر ولت
  • مای اتر ولت
  • متامسک
  • تراست ولت
  • ولت سخت‌افزاری لجر
  • اومنی ولت
  • ولت کوینمی
  • بایننس ولت
صرافی داموند خرید و فروش تتر با ریال ایران را ارائه می‌دهد تا کاربران ایرانی هم بتوانند با واحد مالی ایران این ارز دیجیتال را خریداری کنند.

کلام آخر

در این مقاله درباره بزرگ‌ترین استیبل کوین بازار صحبت کردیم و اطلاعات کلیدی و کاربردی درباره آن ارائه دادیم. صرافی داموند خرید و فروش تتر با ریال ایران را ارائه می‌دهد تا کاربران ایرانی هم بتوانند با واحد مالی ایران این ارز دیجیتال را خریداری کنند. البته علاوه بر تتر، توکن‌های مختلف دیگری هم در لیست داموند ارائه شده است. در کنار آن مجله ارز دیجیتال داموند به اصطلاحات و اطلاعات تخصصی بازار ارزهای دیجیتال می‌پردازد. کارشناسان مجله داموند این اطلاعات را به زبان ساده در اختیار شما قرار می‌دهند تا برای همه افراد با هر سطح دانشی درباره بازار ارزهای دیجیتال قابل فهم باشد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا