کسب و کار

اصطلاحات بازرگانی و گمرکی

افرادی که قصد دارند تا در حوزه بازرگانی و گمرکی فعالیت کنند، به عنوان یکی از مهم ترین موضوعات لازم است تا دانش خود را در رابطه با اصطلاحات بازرگانی و گمرکی افزایش دهند تا از این طریق بتوانند به بهترین شکل ممکن این فرآیندها را انجام دهند.

در همین راستا در این مطلب قصد داریم تا شما را با اصطلاحات بازرگانی و گمرکی که در هنگام انجام فرآیندهای مثل حمل و نقل دریایی و یا سایر شیوه های ترانزیتی ممکن است با آن مواجه شوید، آشنا کرده و در رابطه با هر یک از این اصطلاحات، اطلاعات جامع و کاملی را به شما ارائه دهیم.

فوب

یکی از اصطلاحات بازرگانی و گمرکی که ممکن است با آن مواجه شوید، فوب است. به منظور بررسی معنا و مفهوم این اصطلاح باید گفت که فوب به فرآیند تحویل کالا روی عرشه گفته می شود و فارغ از انواع کشتی ها، در حمل و نقل های دریایی می توانید شاهد چنین شیوه ترانزیتی کالاها باشید. امروز فوب در اقصی نقاط دنیا انجام گرفته و به منظور ترانزیت کالاها بر روی کشتی ها شاهد استفاده از این روش و تکنیک هستیم.

بارنامه

بارنامه ها به دسته ای از سندها گفته می شود که بر اساس آن یک کالا به مقصد گیرنده ارسال شده و به دست صاحب آن می رسد. بارنامه ها از طرف موسسات فعال در حوزه حمل و نقل صادر شده و در آن اطلاعات مختلف کالا ذکر می شود. از مهم ترین اطلاعاتی که در بارنامه وجود دارد، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مشخصات ظاهری کالا 
  • تعداد بسته ها
  • شماره و علامت آن ها
  • وزن 
  • شرح کالا
  • بنادر بارگیری و تخلیه
  • نام کشتی حامل
  • نام حمل کننده کالا
  • نام گیرنده کالا
  • هزینه حمل پرداخت شده 

اطلاعات موجود در بارنامه ها باعث شفافیت فرآیند ترانزیت کالا شده و همچنین وجود بارنامه باعث می شود تا فرد گیرنده در صورت وجود مشکل در ارسال کالا بتواند شکایت خود را به صورت رسمی به ثبت رسانده و آن را پیگیری کند.

اهمیت بارنامه به قدری است که امروزه برای انجام فعالیت های بازرگانی و تجاری لازم است تا ثبت و انتشار بارنامه به صورت دقیق انجام شود تا فرایند ترانزیت کالاها به صورتی طی شود.

اصطلاحات بازرگانی و گمرکی

اظهارنامه کالا

یکی از اصطلاحات رایج در صنایع بازرگانی و گمرکی، اظهارنامه کالا است. به منظور بررسی این اصطلاح باید گفت که اظهارنامه ها اسنادی هستند که برای دریافت برگه ترخیص و همچنین خروج کالاها از گمرک باید آن را دریافت کرده و به مراجع مربوطه ارائه دهید. در اظهارنامه ها مشخصات کالا و وارد کننده آن ذکر می شود و در واقع گمرکات می توانند از این طریق اطلاعات کاملی در رابطه با کالاهای انتقال داده شده به دست بیاورند.

 اظهارنامه کالا نیز یکی از مهم ترین اسنادی است که برای ترخیص کالا از گمرک باید آن را به مراجع مربوطه ارائه دهید و در صورت بروز مشکل کل فرایند ترخیص کالاهای شما با چالش مواجه خواهد شد.

کابوتاژ 

یکی دیگر از اصطلاحات مهم گمرکی کابوتاژ است. کابوتاژ در واقع به فرآیندی گفته می شود که حمل کالا از بندر یک کشور به بندر کشور دیگر و یا انتقال از یک گمرک به گمرک دیگر رخ می دهد و فرایند حمل و نقل و ترانزیت به واسطه راه هایی کشورهای همسایه صورت می گیرد. 

در واقع برای طی کردن مراحل تشریفات گمرکی نیاز به کابوتاژ است و برای دریافت کابوتاژ باید دو نوع اظهار نامه تکمیل شود. دریافت کابوتاژ به شما کمک می کند تا فرایند حمل و نقل کالاها را با سرعت بسیار زیادی انجام داده و در حین عبور کالا از یک کشور به کشور دیگر نیازی به طی کردن مراحل مختلف در کشورهای همسایه نداشته باشید.

دموراژ 

افرادی که از طریق حمل و نقل دریایی اقدام به ترانزیت کالاهای خود می کنند، برای انجام این کار نیاز دارند تا کانتینرهایی را اجاره کرده و از این کانتینرها برای نگهداری کالا استفاده کنند. در این بین یکی از چالش های مهمی که بسیاری از افراد ممکن است با آن رو به رو شود بحث دیر کرد برای بازگرداندن کانتینرهای اجاره شده است.

در چنین شرایطی شرکت هایی که در حوزه ارائه کانتینر فعالیت دارند، جریمه ای را برای شما در نظر می گیرند که به این جریمه دموراژ گفته می شود. در واقع می توان گفت دموراژ جریمه دیر کرد عودت کانتینر است.

دیسپچ

گاهی شرکت هایی که در حوزه حمل و نقل و ترانزیت کالا فعالیت دارند، زودتر از زمان تعیین شده کالا را به مقصد رسانده و فرآیند تخلیه آن انجام می دهند. در چنین حالتی اگر بر طبق قرارداد از پیش تعیین شده ،حمل و نقل کالا با سرعت بیشتری انجام شده باشد، به منظور ترخیص آن باید پاداش و جایزه ای به چارتر پرداخت شود. طول مدتی که کالا باید حمل و نقل و ترانزیت است و همچنین مبلغی که برای دیسپچ باید پرداخت شود، بر طریق قرارداد قابل محاسبه است و بر اساس آن باید هزینه ای را به شرکت های چارتر پرداخت کنید.

دامپینگ

یکی اصطلاحات بازرگانی و گمرکی دامپینگ است. معنای این اصطلاح یعنی کالایی ارزان تر از قیمت تمام شده به کشورهای دیگر فروخته شده و صادر شود. این اصطلاح در بازار جهانی به معنای بازار شکنی یا قیمت شکنی است و کشورها برای این که به اقتصادشان کمک کرده و جلوی ضرر اقتصادی شان را بگیرند، همواره تمام تلاش خود را می کنند تا دامپینگ را به بهترین شکل ممکن مهار کرده و در صورتی که امکان مهار آن وجود ندارد، اقدامات مختلفی را برای کنترل اثرات جانبی آن انجام دهند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا