اجتماعی

اصلاح یارانه داروها به زودی عملیاتی می‌شود

به گفته سخنگوی دولت با انتقال ارز ترجیحی دارو به بیمه‌ها، پرداخت از جیب مردم برای دارو هیچ تغییری نمی‌کند.

به گزارش روند بازار، سخنگوی دولت گفت: زیرساخت‌ها برای اصلاح یارانه دارو آماده است و این طرح به‌زودی عملیاتی می‌شود.

صداوسیما گزارش داد، کمبود دارو در کشور برخی از بیماران را با مشکل مواجه کرده است. برخی از مردم می‌گویند برای پیدا کردن داروی موردنیاز خود دچار مشکل شده‌اند.

از سال ۹۷ که تخصیص ارز ترجیحی دارو شروع شد، روند کمبود‌های دارویی افزایش پیدا کرد و در سال ۹۹ به ۱۱۳ قلم دارو رسید. این در حالی است که در سال ۹۷، این عدد ۴۲ بود.

به اذعان مسئولان و کارشناسان حوزه سلامت یکی از علل این کمبود اختصاص ارز ترجیحی به دارو است.

حسین شمالی، سرپرست معاونت برنامه‌ریزی اداره کل دارو سازمان غذا و دارو گفت: در این سال‌ها با توجه به اختلاف نرخ ارز، قاچاق معکوس زیاد شده بود. یعنی ارزی که برای واردات دارو اختصاص می‌یافت تا به دست مصرف‌کننده برسد، از زنجیره خارج و به کشور‌های همسایه قاچاق می‌شد.

اختصاص ارز ترجیحی دارو به واردکنندگان و ثابت نگه داشتن قیمت دارو علی‌رغم تورم، دست تولیدکنندگان داخلی را هم از تولید دارو کوتاه‌تر کرده است.

بخشایش، مدیرعامل یک شرکت تولید‌کننده دارو می‌گوید: زمانی که تولید یک دارو زیان‌ده باشد، تولیدکننده آن را تولید نمی‌کند و یا عرضه آن را کم می‌کند و این موضوع باعث کمبود دارو در بازار می‌شود.

اما قانون بودجه ۱۴۰۱ مصوبه‌ای دارد که راه‌حل این مشکلات است. انتقال ارز ترجیحی دارو به بیمه‌ها که هم قاچاق معکوس را کم می‌کند و هم در پرداختی مردم برای دارو از جیب تغییری ایجاد نمی‌کند و هم مسیر تولیدکنندگان برای تولید را هموار می‌کند.

در حوزه دارو افزایش قیمتی در پرداخت مردم نداریم

بهرام دارایی رئیس سازمان غذا و دارو در این باره گفت: یارانه‌ای که به ابتدای زنجیره داده می‌شود را به انتهای زنجیره یعنی گیرنده اصلی خدمت داده می‌شود.

محمدمهدی ناصحی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت هم گفت: با این قانون هم نوسان قیمت‌ها کنترل می‌شود و هم به سمتی می‌رویم که دارو را در جلو درب منازل به مردم تحویل دهیم.

امروز هم سخنگوی دولت بر افزایش پوشش بیمه‌ای و تغییر نکردن پرداخت از جیب مردم با انتقال ارز ترجیحی دارو به بیمه‌ها تاکید کرد.

بهادری جهرمی گفت: در حوزه دارو مشابه بحث نان هیچ گونه افزایش قیمتی در پرداخت از جیب اتفاق نخواهد افتاد و در کنار آن توسعه و همگانی شدن بیمه و توسعه دارو‌های تحت پوشش بیمه را خواهیم داشت و اتباع هم با ثبت‌نام در یک سامانه در چارچوب بیمه موجود از خدمات بیمه‌ای بهره‌مند خواهند شد.

تدابیری هم برای تسریع و تسهیل نسخه الکترونیک داشتیم.

آقای بهادری جهرمی گفت: انتقال ارز ترجیحی دارو به‌زودی عملیاتی می‌شود.
‌‎

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا