اقتصادی

اطلاعات مفیدی برای سرمایه‌گذاری در صنعت برق ایران

روند بازار بورس– سرمایه گذاری در صنعت برق ایران در سال ۹۹ با وجود تحریم های بین المللی، ۲ برابر افزایش یافته است. شرکت سرمایه گذاری نیروگاهی ایران در نشانی: sanainvest.com اطلاعات مفیدی برای سرمایه‌گذاری در صنعت برق ایران قرار داده است.

سالانه ۴۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در صنعت برق ایران انجام می شود و ایران در سال ۲۰۱۸ میلادی، بالاترین یارانه انرژی را در میان کشورهای جهان پرداخت کرده است. قطعی مکرر برق در تهران و استان ها در سال های اخیر مبین این واقعیت است که باید برای پایداری تولید برق در کشور و صادرات پر سود آن، سرمایه گذاری را افزایش داد.

با این حال، ایران در مصرف گاز و برق، یکی از پر مصرف ترین کشورهای جهان است. نیاز به برق سال به سال بیشتر می شود و سرمایه گذاری در این عرصه، با حمایت ها و کمک های دولتی، ارزشمند است. یکی از پر سود ترین حوزه ها برای سرمایه گذاری در ایران، حوزه انرژی خورشیدی و صنعت برق است. گفته شده که سود صادرات برق در ایران، ۵ برابر فروش داخلی است.

یکی از راه های سرمایه گذاری در صنعت برق کشور ، مشارکت در فعالیت نیروگاه های سهامی عام ایران است. هم چنین hخرید اوراق سلف موازی نیروی برق حرارتی از طریق نماد سحرا است. ۲۴ میلیون و ۲۰۷ هزار برگه قابل خرید و فروش است. اوراق سلق موازی برق ماهتاب گستر در نماد سماه نیز از دیگر فرصت های پیشرو علاقمندان به سرمایه گذاری در توسعه صنعت برق ایران است.

تابلو اواق سلف موازی برق ماهتاب گستر

در ادامه نگاهی داریم به تابلو ۸ سهم فعال در صنعت برق کشور. انتخاب های خوب برای افرادی که خواهان سرمایه گذاری در صنعت برق ایران عصر ۱۴۰۰ هستند.

نیروگاه تولید برق ماهتاب کهنوج با نماد بکهنوج یکی از گزینه های خوب برای علاقمندان به سرمایه گذاری در صنعت برق کشور است. بکهنوج در بازار دوم فرابورس بوده و ۱۶ میلیارد قطعه سهم است و هر سهم در ۲۳ دی ۹۹ به ۲۳۴ تومان رسید. سهامدار ۶۶ درصد سهام بکهنوج نیز غول نیروگاه سازی کشور یعنی شرکت آرین ماهتاب گستر است.

تابلو بکهنوج در ۲۳ دی ۹۹

شرکت تولید برق عسلویه مپنا با نماد بمپنا در بازار دوم فرابورس با P/E حدود ۴۷ در دی ۹۹ از گزینه های سهامداری برای علاقمندان به سرمایه گذاری در صنعت برق ایران است. ۷۲۸ میلیون سهم است و هر سهم بمپنا در ۲۳ دی ۹۹ به ۹۸۰۰ تومان رسید. ۸۷ درصد سهامش متعلق به مپنا است که غول نیروگاه سازی کشور است.

تابلو بمپنا

شرکت برق و انرژی پیوند گستر پارس با نماد بپیوند از دیگر گزینه های خوب برای سرمایه گذاران صنعت برق ایران است. بپیوند در ۲۳ دی ۹۹ به ۱۸۶۶ تومان رسید. بپیوند کلا ۳ میلیارد سهم است. میزان P/E آن نیز ۶۳ است. شرکت نفت بهران و شرکت صنایع برق و انرژی صبا و شرکت تولید نیروی مرکزی صبا از سهامداران عمده بپیوند هستند. بپیوند بیش از ۵۰ درصد افت داشته است و سهامداری میان مدت آن توصیه می شود.سهام نیروگاهی

تابلو بپیوند در ۲۳ دی ۹۹

نیروگاه جهرم با نماد بجهرم از دیگر فرصت های سرمایه گذاری در صنعت برق ایران است. در بازار دوم فرابورس در گروه عرضه برق، گاز و بخار و آب گرم قرار داشته و قیمت هر سهمش در ۲۳ دی ۹۹ به ۳۵۲ تومان رسید. میزان P/E بجهرم به ۱۱۳ رسیده است. کلا ۲۴ میلیارد سهم است. بانک سپه و بانک تجارت و شرکت گروه مالی ملت، بیش از ۷۸ درصد سهام این نیروگاه تولید برق جهرم را در اختیار دارند. افت خوبی داشته و فرصت خوبی برای سهامداری بلند مدتی است.

تابلو بجهرم ۲۳ دی ۹۹

نیروگاه دماوند به نماد دماوند از دیگر فرصت های سرمایه گذاری در صنعت برق ایران است. شرکت تولید نیروی برق دماوند دارای ۲ میلیارد و ۷۶۰ میلیون سهم بوده و قیمت هر سهمش در ۲۳ دی ۹۹ به ۵۴۶۱ تومان رسید. میزان P/E دماوند نیز ۸۲ می باشد. ۵۰ درصد افت قیمتی را در سال ۹۹ تجربه کرده است و بانک دی، شرکت آتیه سازان دی و صندوق سرمایه گذاری ارزش آفرینان دی از سهامداران عمده این نیروگاه برق کشور هستند.

تابلو معاملاتی سهم نیروگاه دماوند در ۲۳ دی ۹۹

شرکت توسعه مسیر برق گیلان با نماد بگیلان در بازار دوم فرابورس است. ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون سهم است. هر سهم بگیلان در ۲۳ دی ۹۹ به ۲۰۹۹ تومان رسید. از ۳۹۱۳ تومان به این قیمت کاهش یافته و قیمت خوبی برای سهامدار صبور بلند مدتی است. میزان P/E نیز ۴۶ است. وغدیر از سهامداران عمده آن است و شرکت سرمایه گذاری برق و انرژی غدیر نیز سهامدار ۵۱ درصدی بگیلان است. مدیریت انرژی امید تابان هور و شرکت سرمایه گذاری اهداف از دیگر سهامداران عمده بگیلان است.

تابلو معاملاتی بگیلان در ۲۳ دی ۹۹

نیروگاه زاگرس کوثر از خوب صنعت نیروگاهی کشور است. ۶ میلیارد سهم است و قیمتش از ۳۰۰۰ تومان به ۹۲۵ تومان در ۲۳ دی ۹۹ رسید. میزان پی به ایی بزاگرس به ۸۱ رسیده است. ۱۰۰ درصد هم افزایش سرمایه داشته است. سازمان اقتصادی کوثر صاحب ۸۷ درصد سهام بزاگرس است.

تابلو بزگراس در ۲۳ دی ۹۹

شرکت تولیدی نیروی برق آبادان با نماد آبادا از عرضه اولیه های سال ۹۹، ۲۳ دی ۹۹ به قیمت ۱۶۵۱ رسید. بازه سالانه آن ۳۴۹۱ تومان بود. ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون سهم است و P/E آبادا به ۵۵ رسیده است. شرکت مهندسی ری نیرو و شرکت گروه اقتصاد مفید و صندوق سرمایه گذاری تدبیرگران فردا سهامدار عمده آبادا هستند.

تابلو آبادا ۲۳ دی ۹۹

اگر ایده ای برای سرمایه گذاری در صنعت برق ایران دارید از طریق بخش کامنت به اشتراک بگذارید.

منبع: روزیاتو

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا