اقتصادی

اعلام دلایل نوسان شدید قیمت سکه و طلا

سکه و طلا در چند روز اخیر نوسانات قیمتی را تجربه کرده و از آرامش دو هفته اخیر فاصله گرفته‌اند.

به گزارش پایگاه خبری روند بازار به نقل از خبرآنلاین،‌ نوسانات قیمت سکه در نوزدهمین روز آذرماه چنان شدید بود که سکه در مرز کانال ۱۳ میلیون تومان قرار گرفت و باز تا نرخ ۱۲ میلیون و ۷۳۰ هزار تومان برگشت قیمتی داشت.

بیشتر بخوانید: روند بازار سکه و دلار تا یلدا

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره نوسانات شدید نرخ سکه و طلا گفت: دلیل عمده این مساله ، وضعیت بازار ارز و نرخ دلار است، هنگامی که قیمتها در بازار ارزش دچار افزایش و نوسان می شود، اثر مستقیم بر بازار سکه و طلا برجا می گذارد.

ابراهیم محمدولی گفت: بازار ارز در یکی دو روز اخیر دچار نوسانات افزایشی شده است.

افزایش قیمت سکه و طلا ، تحت تاثیر نرخ ارز، نوسان انس جهانی و تقاضاهای بی رویه و عجولانه اتفاق افتاده است

طلافروشی-قیمت-طلا

وی ادامه داد: در کنار این مساله باید به نرخ اونس جهانی نیز اشاره کرد که به عنوان یکی ازعوامل مهم در نوسان قیمت سکه و طلای داخلی اثرگذار است. در۲ روز گذشته انس جهانی روند افزایشی را طی کرده و بر نرخ سکه و طلا تاثیر داشته است.بی تردید با توجه به کاهش قیمت اونس بازار داخلی تاثیر می‌گیرد.

وی بیان کرد: از موضوع تقاضاهای بی رویه و عجولانه در بحث طلاهای خام و سکه نباید غافل شد زیرا این مورد نیز بر قیمت‌ها تاثیرگذار بوده است.

وی خاطر نشان کرد: باید به موضوع بیماری کرونا به عنوان یک عامل مهم و موثر در اقتصاد کل دنیا نیز اشاره کرد که خوشبختانه به تدریج واکسن‌های این بیماری در حال تهیه است و می توان امید داشت که این مشکل حل شود و ثبات به اقتصاد و بازارهای مختلف بازگردد.

خرید و فروش مصنوعات طلا به زیر ۲۰ درصد رسید

محمدولی درباره وضعیت خرید و فروش و معاملات بازار سکه و طلا توضیح داد: معاملات در صنعت طلا و جواهر و به ویژه بخش مصنوعات به شدت کاهش یافته به طوری که  تقاضا در این بازار به زیر ۲۰درصد شرایط پیشین رسیده است.اما تقاضاهای عجولانه و غیرفنی( از دید فعالان صنعت طلا) در زمینه طلاهای آب شده و سکه وجود دارد که سبب اثرگذاری بر روی قیمت سکه و طلا شده است.

وی افزود: در بحث معاملات مصنوعات اتفاقی در بازار رخ نداده البته امیدواریم در ماه‌های پایانی سال ، مردم به سمت خرید مصنوعات طلا تمایل پیدا کرده و داد و ستد در این بخش ایجاد شود.

وضعیت بازار سکه و طلا درآخرین روز کاری هفته  

محمدولی درباره وضعیت بازار سکه و طلا و نوسانات قیمتی در آخرین روز هفته پیش بینی کرد: شاید مانند یک ماه گذشته نوسانات شدید را شاهد نباشیم اما روندی که ایجاد شده ممکن است سبب کمی نوسان شود.وی ادامه داد: شاید نوسانات فردا مانند امروز آزاردهنده نباشد و شاهد نوسانات معمول و معقول باشیم.

وی گفت: با شکل فعلی بازار انتظار تغییرات جزئی قیمت‌ها را داریم.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا قیمت سکه فراتر از ۱۳ میلیون خواهد رفت یا خیر، بیان کرد: امیدواریم این اتفاق نیفتد و از این مرز بالاتر نرود و حداکثر با ۵۰ تا ۱۰۰ تومان نوسان در این محدوده بماند البته نباید فراموش کرد که وضعیت بازار سکه و طلا بستگی به وضعیت نرخ ارز دارد و اگر نرخ ها در بازار ارز کنترل و مدیریت شود می تواند روی قیمت سکه و طلا هم اثر گذار باشد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا