اقتصادی

نتایج قرعه‌کشی خودرو اعلام شد

قرعه‌کشی اولین دوره فروش خودرو در سامانه انجام و نتایج اولین قرعه‌کشی سامانه یکپارچه فروش خودرو، امروز ۱۰ خرداد اعلام شد.

به گزارش روند بازار، روز گذشته، قرعه کشی اولین طرح فروش خودرو در سامانه یکپارچه انجام شد.

اسامی کسانی که خودرو به آنها تعلق می‌گیرد در اختیار خودروسازان قرار خواهد گرفت و فرایند واریز وجه و تحویل از سوی خودروسازان انجام خواهد شد.

به نقل از دنیای‌اقتصاد، حدود ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر در طرح عادی و ۳۰۰ هزار نفر در طرح حمایت از خانواده شرکت کردند که ۱۴۵ هزار مادر از این تعداد واجد شرایط بودند.

در این قرعه کشی بیش از چهار میلیون درخواست در آن ثبت و ۱۷۷هزار دستگاه محصول مختلف عرضه شده است و شانس هر مادر برای برنده شدن یک به ۶/ ۱ است و پیش بینی شده است که شانس برنده شدن افراد عادی یک به ۴۴ است.

مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت گفت: ۱۷۶هزار و ۹۱۱ خودرو در دور نخست قرعه‌کشی از طریق سامانه متمرکز عرضه شده است.

عبدالله توکلی لاهیجانی همچنین گفت: در این دوره ۴ میلیون و ۱۷۵‌ هزار و ۳۵۲ نفر ثبت‌نام کردند که ۳ میلیون و ۸۸۷‌ هزار و ۳۰۱ نفر در طرح عادی و ۲۹۷‌ هزار نفر در طرح حمایت از خانواده ثبت‌نام کرده‌اند. وی ادامه داد: بعد از استعلام، مشخص شد ۱۴۵‌ هزار نفر از مادران، واجد شرایط بوده‌اند.

این درحالی است که وزارت صمت وعده داده بود که در هر طرح فروش، ۲۰۰ تا ۳۰۰‌ هزار محصول عرضه می‌شود؛ با این حال حدود ۲۳ هزار خودرو کمتر در این طرح عرضه شدند.

طبق اعلام مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت، در طرح موردنظر بیش از چهار میلیون و ۱۷۵‌هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند، که در مقایسه با طرح‌های قبلی، کمتر است. همچنین با در نظر گرفتن عدد ۱۷۷‌ هزاردستگاهی برای عرضه، خودروهای بسیار بیشتری نیز نسبت به گذشته به فروش گذاشته شده‌اند. بنابراین این آمار نشان می‌دهد شانس برنده شدن ثبت‌نام‌کنندگان بسیار بالا رفته است.

در گذشته، چیزی حدود شش‌میلیون نفر برای چند‌هزار دستگاه خودرو (معمولا کمتر از ۲۰‌ هزار دستگاه) ثبت‌نام می‌کردند، بنابراین شانس برنده شدن بسیار پایین و برای این آمار، یک به ۳۰۰ بود. حالا اما با توجه به تقاضای بالغ بر چهار‌میلیون‌نفری و عرضه ۱۷۷‌هزاردستگاهی، شانس برنده شدن در طرح‌های فروش خودرو یک به ۲۳ شده است.

این البته در حالی است که بناست نصف خودروهای عرضه‌شده در قالب فروش یکپارچه اخیر، در قالب طرح جوانی جمعیت، به مادران دارای دو فرزند و بیشتر (که تاریخ تولد فرزند دوم به بعد آنها نوزدهم آبان ۱۴۰۰ به بعد است) اختصاص یابد.

بنابراین برای محاسبه شانس ثبت‌نام‌کنندگان عادی، باید نصف خودروهای عرضه‌شده را ملاک قرار داد. با در نظر گرفتن اینکه تعداد متقاضیان عادی بسیار بیشتر از مادران دارای دو فرزند است، آنها شانس خیلی کمتری برای برنده شدن خواهند داشت. از آن سو اما شانس مادران دارای دو فرزند برای برنده شدن در طرح‌های فروش خودروسازان بسیار بالاتر از افراد عادی است.

با توجه به ثبت تقاضای ۱۴۵‌ هزارنفری در قالب طرح جوانی جمعیت و لحاظ کردن نصف ظرفیت فروش (۸۸‌ هزار و ۵۰۰ دستگاه)، شانس هر مادر شرکت‌کننده برای برنده شدن، یک به ۶/ ۱ است. این در حالی است که با در نظر گرفتن سه میلیون و ۸۰۰‌ هزار تقاضای دیگر، شانس برنده شدن افراد عادی در طرح اخیر فروش، یک به ۴۴ خواهد بود.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا