اجتماعی

افزایش آمار نسخه الکترونیک به بیش از ۹۰ درصد طی یکسال اخیر

آمار نسخه الکترونیک در کشور به ۶۵ درصد رسیده بود؛ اما در همین یک سال گذشته دولت سیزدهم، به بیش از ۹۰ درصد رسیده است.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی خدمات سلامت و درمان را از مسائل دارای اولویت بالا برای همه اقشار مردم توصیف کرد و با اشاره به اینکه امروز مردم دچار مشکلاتی هستند گفت: نباید مردم در حوزه درمان، دچار تکدرخاطر شوند. ۵۰ درصد سلامت مردم کشور به‌عهده سازمان تأمین‌اجتماعی است. البته وضعیت درمان سازمان رو به بهبود است و رویکرد تحولی و جهشی را در این حوزه دنبال می‌کنیم.

به گزارش روند بازار به نقل از ایسنا، میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در جلسه «بررسی چالش‌ها و تبیین اهداف و برنامه‌های بخش درمان» که با حضور ویدئوکنفرانسی مدیران درمان تأمین‌اجتماعی استان‌ها برگزار شد، ضمن تسلیت ایام اربعین حسینی و آرزوی بهره‌مندی از فیوضات این ایام و نیز گرامیداشت هفته دولت؛ اظهار کرد: روز پزشک و روز داروساز را به مجموعه کادر درمان کشور به‌ویژه همکاران شاغل در این حوزه در سازمان که بار بسیار سنگینی را در عرصه سلامت به دوش می‌کشند، تبریک و تهنیت عرض می‌کنم. چنین روزی را باید به کسانی که در مسیر خدمت رسانی به مردم قرار گرفته‌اند تبریک گفت، آن هم خدمتی که در آن مسئله سلامت و حفظ حیات انسان‌ها مطرح است.

وی افزود: خداوند به پزشکان و کادر درمان و داروسازان عنایت کرده و آنها را در این مسیر قرار داده و این نعمتی است که خداوند به آنها عطا کرده است. در واقع خداوند برخی را انتخاب کرده و مثل خودش قرار داده است؛ چرا که طبیب اصلی خداوند است و در روایت داریم که «ان الله عزوجل الطبیب، و لکنک رجل رفیق».

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در ادامه گفت: روایت از امام صادق علیه‌السلام داریم که می‌فرماید اگر به نفست بپردازی چیزهایی به تو می‌دهیم. آن چیزها چیست؟ قدرت تشخیص بیماری. ببین چطور به نفست پرداختی که این مسیر برایت تعیین شده است. ممکن است استثنائاتی باشد اما کلیتش همین است. این‌ها مسئله کمی نیست و پزشکان باید مفتخر باشند که خداوند آنها را در مسیر حیات‌بخشی دیگران قرار داده است.

موسوی، ضمن تشکر از کارکنان تأمین‌اجتماعی بابت خدمت‌رسانی به مردم، تأکید کرد: این مطالب بسیار مهم است و اگر چنانچه درست جا نیفتد، بقیه مسائل هم به سرانجام نمی‌رسد. این نگاه به مسئله درمان باید در کل حوزه سلامت حاکم شود.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در ادامه با اشاره به برخی نکات و مشکلات مطرح شده از سوی مدیران استانی، اظهارکرد: مسئله درمان، مسئله اول سازمان تأمین‌اجتماعی و بلکه از مسائل اولویت اول کل کشور است؛ یعنی چه در بخش درمان سازمان تأمین‌اجتماعی چه در بخش دانشگاهی و وزارت بهداشت و چه در بخش خصوصی، مسئله درمان در اولویت است. در همین سال اول دولت سیزدهم، با اینکه کشور درگیر کرونا بود و روی دولت فشارهای جدی بود، تقویت بخش درمان در اولویت قرار گرفت.

وی افزود: همچنان هم در سال اول دولت حداقل به‌خاطر رویکرد تحولی که مطرح است، دو مطلب در اولویت قرار دارد. بحث نسخه الکترونیکی و همچنین آغاز طرح دارویار و ریالی کردن پرداخت‌ها نشان می‌دهد که اولویت دولت، بحث درمان است.

موسوی همچنین گفت: در ابتدای قبول مسئولیت نیز دو اولویت اعلامی داشتیم که یکی بحث پرداخت حقوق مستمری‌بگیران و دومی همین مسئله درمان بود. همچنان معتقدم که همه خدمات ما یک طرف؛ اما پیشانی خدمات ما حوزه درمان است، چرا که سلامت پنجاه درصد جامعه به سازمان تأمین‌اجتماعی مربوط می‌شود.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی بر حفظ انسجام سازمانی و هم‌افزایی بخش بیمه‌ای و بخش درمانی تأکید کرد و افزود: حوزه‌های استانی سازمان و همچنین ستاد و همه بخش‌های تصمیم‌گیر؛ اگر نگاه دقیق و منسجمی نداشته باشند کارها به خوبی پیش نمی‌رود. نگاه بخشی به حوزه درمان کارساز نیست. همه مشکلات ما با کنترل مصارف و توجه به منابع انسانی و زمینه‌های اصلاح فرآیندی اصلاح نمی‌شود. پیش از هر چیز باید نگاه جامع، دقیق و منسجم بر کل سازمان حاکم باشد. لازم است نگاهمان راهبردی باشد تا بتوانیم مسائل را به‌درستی مدیریت کنیم.

وی افزود: دکترین، اهداف و سیاست‌ها، اسناد بالادستی و ارکان جهت‌گیری سازمان در بخش درمان کاملاً مشخص است؛ اما در اداره کردن مشکلاتی داریم. باید در هدایت و رهبری، برنامه‌ریزی، هماهنگی، سازماندهی، اجرا و پیاده‌سازی و ارزیابی و کنترل که شش مؤلفه مدیریتی است به شکل واقعی و علمی ورود کنیم تا نگاه جامع بر تصمیمات حاکم شود.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با اشاره به اینکه طرح تحول سلامت، به خاطر فقدان نگاه کلان و جامع موفق نبود، تأکید کرد: اگر ما یک نگاه منسجم، جامع و دقیق نداشته باشیم، در مرحله ادعا متوقف می‌شویم و در عمل به نتیجه نمی‌رسیم.

وی در ادامه بر پرهیز از گفتمان توصیفی در درون سازمان تأکید کرد و افزود: باید با شاخص‌های کمی و کیفی با یکدیگر گفتگو کنیم و نظام ارزیابی و تبادل نظر ما باید از گزاره‌های توصیفی خارج شود. بخصوص که به‌نظر نمی‌رسد امروزه اصلاً موضوعی باشد که نتوان آن را شاخص‌پذیر کرد.

موسوی افزود: اگر چه ما توسعه خدمات درمان غیرمستقیم را در دستور کار داریم؛ اما در درمان مستقیم هم برنامه داریم. تغییر در شاخص‌های هر کدام از این دو؛ باید تغییر در شاخص‌های دیگری را به ما نشان دهد. ما هم به درمان مستقیم قائلیم و هم به درمان غیرمستقیم؛ اگر توسعه درمان غیرمستقیم داریم، اثرش را باید در درمان مستقیم هم ببینیم.

به گزارش روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی، مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با اشاره به اینکه خروجی سازمان هر چه که باشد؛ موفقیت ما منوط به رضایت مردم است، تصریح کرد: باید حضور میدانی مدیران را جدی بگیریم تا مشکلات را از نزدیک درک و سپس این مشکلات را حل کنیم.

وی افزود: معاونت درمان سازمان در همین مدت کوتاه، عملکرد خوبی داشته و در این رابطه لازم است از معاون محترم درمان و مدیران مربوطه تشکر کنم. کارهای بزرگی انجام شده است. قبل از دولت سیزدهم، آمار نسخه الکترونیک در کشور به ۶۵ درصد رسیده بود؛ اما در همین یک سال گذشته دولت سیزدهم، به بیش از ۹۰ درصد رسیده است. طرح دارویار هم از اقدامات بزرگ دولت در حوزه سلامت کشور است. باید قدردان تلاش‌ها و اقدامات باشیم و دستاوردها و برنامه‌ها را برای مسئولان، رسانه‌ها و افکارعمومی تبیین کنیم. در حوزه درمان تأمین‌اجتماعی تا پایان امسال ۲۳ درمانگاه افتتاح می‌شود، ۳۳ درمانگاه هم در حال ساخت است و در مجموع یک هزار تخت بیمارستانی در حال تأسیس داریم.

موسوی ضمن تأکید بر ضرورت حفظ و تقویت روحیه تیمی و کار جمعی در سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: اقتضای تحول، کار تیمی و اعتماد به یکدیگر است. حضورهای میدانی و تصمیم‌گیری اقتضائی باید ادامه پیدا کند تا مشکلات درمانی مردم حل شود. لازم است تعاملات با بخش بیمه و مسائل درآمدی را جدی بگیریم و کنترل مصارف را در اولویت‌ بگذاریم.

وی در پایان بر پیاده‌سازی نظام ارجاع برای کنترل مصارف، توجه به انضباط مالی و همراهی حداکثری با طرح‌های کلان کشور تأکید کرد.
در این جلسه پس از گزارش دکتر مهدی اسلامی معاون درمان سازمان از برنامه‌های در حال اجرا در بخش درمان تأمین‌اجتماعی، تعدادی از مدیران درمان تأمین اجتماعی استان‌ها، دیدگاه‌های خود در زمینه مسائل و مشکلات حوزه درمان و راهکارهای توسعه خدمات در این بخش را تشریح کردند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا