اجتماعی

هشدار برای افزایش اختلالات روانی در کشور

انجمن علمی روان درمانی ایران در نامه‌ای به عین اللهی، وزیر بهداشت نسبت به وضعیت سلامت روان جامعه ایران در وضعیت اقتصادی و اجتماعی فعلی هشدار داد.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، انجمن علمی روان درمانی ایران در نامه‌ای به عین اللهی، وزیر بهداشت نسبت به وضعیت سلامت روان جامعه ایران هشدار داد.

افزایش اختلالات روانی در بحران اقتصادی و اجتماعی

در این نامه با اشاره به تاثیر بحران اقتصادی، کاهش درآمدها و افزایش دغدغه‌های مالی بر سلامت روان جامعه، آمده: «کشور ما در شرایطی قرار دارد که در کنار برخی مشکلات اجتماعی، شاخص‌های اقتصادی وضع خوبی را نشان نمی‌دهند. تورم طول کشیده و مزمن، در کنار رکود اقتصادی و بیکاری فزاینده، میزان درآمد و توان اقتصادی فرد و خانوار را به شدت کاهش داده و منجر به تشدید جدی نابرابری اقتصادی در بین گروه‌های مختلف جامعه شده است.

در شرایطی که برای دومین سال پیاپی تمامی سطوح جامعه به ویژه اقشار تهی‌دست و محروم‌مانده، تحت فشار فزاینده استرس ناشی از همه‌گیری کووید۱۹ به زندگی در انزوا و کاهش ارتباطات اجتماعی روی آورده‌اند، یا با از دست دادن شغل و کاهش درآمد مواجه بوده‌اند، مطابق با پژوهش‌های انجام شده در ایران و سایر کشورهای جهان قابل انتظار است که میزان ابتلا به مشکلات و اختلالات روانی بیشتر شود.»

افزایش بیماری‌های اعصاب و روان

پیش‌تر نیز تجارت‌نیوز در گزارشی به تاثیر فقر روی روان برخی افراد پرداخت که آنها را روانه بیمارستان روانی کرده بود. بر اساس این گزارش برخی از بیماران بر اثر مشکلات اقتصادی، مبتلا به اختلالات روانی شدند.

رضا شیرالی، روانپزشک و دبیر کمیته روانپزشکی اجتماعی انجمن روانپزشکان در این مورد به تجارت‌نیوز گفته بود: «در سه سال اخیر شوک‌های اقتصادی زیادی داشتیم که هرچه می‌گذرد نتایج آن را بیشتر می‌بینیم. در این مدت ابتلا به بیماری‌های روان، مراجعه و شکایت مردم از مسائل اقتصادی بیشتر شده است.» او همچنین گفته بود فقر و نابرابری می‌تواند سلامت جسم و روان را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا