اقتصادی

افزایش تولید دارو و شوینده‌ها در کشور

روند بازار به نقل از ایرنا نوشت: بررسی آمارهای منتشر شده وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی است از ابتدای امسال تا پایان مهرماه تولید پودر شوینده با رشد ۳.۴ درصدی در هم‌سنجی با پارسال به ۳۷۱ هزار و ۴۰۰ تن رسید.

کالاهای تولیدی صنایع شوینده، آرایشی و بهداشتی به وفور در کشور تولید شده و هیچ کمبودی در این زمینه وجود ندارد، به طوری که ۲ تا ۲.۵ برابر نیاز و مصرف کشور، ظرفیت تولید در این کالاها وجود دارد.

این در حالی است که در هفت ماهه امسال برخی واحدهای تولیدی علاوه بر تامین نیاز بازار، موفق به صادرات محصولات خود به بازارهای هدف شده‌اند.

رشد تولید داروی انسانی

برپایه آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، شرکت‌های داخلی تا پایان مهرماه امسال ۲۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون عدد داروی انسانی تولید کردند، این آمار در هم‌سنجی با پارسال (تولید ۲۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون عدد دارو) رشد ۳.۷ درصدی داشته است.

در این مدت، لاستیک خودرو با رشد ۲۵.۳ درصدی به ۱۵۲ هزار و ۱۰۰ تن، نئوپان با رشد ۱۴ درصدی به ۴۶۷ هزار و ۳۰۰ مترمکعب، فیبر با افزایش ۱.۳ درصدی به ۹۰۴ هزار و ۶۰۰ مترمکعب و دوده با افزایش ۱۴.۹ درصدی به ۷۹ هزار و ۴۰۰ تن رسید.

الیاف اکریلیک، صدرنشین رشد تولید محصولات صنعتی

برای چندمین ماه متوالی، الیاف اکریلیک بیشترین رشد تولید را در بین محصولات منتخب صنعتی به خود اختصاص داد. مطابق آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت این الیاف در هفت ماهه امسال رشد ۲۴۳.۷ درصدی در هم‌سنجی با پارسال ثبت کرد.

در هفت ماهه امسال دو هزار و ۶۰۰ تن الیاف اکریلیک توسط کارخانجات داخلی تولید شد. این در حالی است که در مدت مشابه پارسال فقط ۸۰۰ تن از این محصول تولید شده بود.

برپایه این گزارش، تولید نخ سیستم پنبه‌ای و ترکیبی الیاف مصنوعی در این مدت با رشد ۲۵ درصدی به ۱۵۴ هزار و ۸۰۰ تن رسید.

نخ فیلامنت پلی‌استر در این مدت با افت ۸.۹ درصدی و الیاف پلی‌استر با کاهش ۱۰ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به ترتیب به ۱۵۷ هزار و ۱۰۰ تن و ۱۲۲ هزار و ۸۰۰ تن رسید.

تولید در بازار چرم و کفش

کاهش تولید چرم و کفش

در هفت ماهه امسال ۲۱ میلیون و ۲۰۰ هزار فوت مربع چرم تولید شد که کاهش ۱۷.۲ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین ۷۴ میلیون و ۱۰۰ هزار زوج انواع پای‌پوش و کفش توسط تولیدکنندگان داخلی تولید شد که حاکی از افت یک صدم درصدی است.

برپایه این گزارش، تولید سموم دفع آفات نباتی در مدت یاد شده با افت ۷.۵ درصدی در هم‌سنجی با پارسال به ۲۰ هزار و ۵۰۰ تن و تولید روغن ساخته شده نباتی با افت ۲۰.۲ درصدی به ۸۲۱ هزار و ۱۰۰ تن رسید.

به گزارش ایرنا، پیشتر معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام ‌کرد: از ابتدای امسال تا پایان مهرماه از بین ۳۴ محصول منتخب صنعتی و معدنی، ۲۱ محصول با رشد تولید مواجه شدند که این محصولات جزو کالاهای اصلی بخش صنعت و معدن هستند.

«سعید زرندی» افزود: در این مدت کاتد مس با ۱۶۹ هزار تن تولید با رشد هشت درصدی، فولاد خام با ۱۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تن با رشد ۸.۷ درصدی، انواع خودروی سواری با حدود ۴۷۹ هزار دستگاه با رشد بیش از ۲۱ درصدی، شمش آلومینیوم با بیش از ۲۳۱ هزار تن با رشد ۵۲ درصدی، سیمان با تولید نزدیک به ۴۲ میلیون تن رشد ۱۴ درصدی و ماشین‌لباس‌شویی با ۵۵۰ هزار دستگاه با رشد ۵۳ درصدی همراه شدند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا