اقتصادی

جزئیات تامین بودجه افزایش حقوق کارمندان

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به مصوبات جدید کمیسیون برنامه و بودجه در خصوص افزایش حقوق ها به تشریح نحوه ی تامین منابع مورد نیاز افزایش حقوق ها پرداخت.


به گزارش روند بازار، محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم با اشاره به مصوبات جدید کمیسیون برنامه و بودجه درباره لایحه متناسب‌سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان لشکری و کشوری، گفت: برای شاغلین تمام دستگاه ها، چه دستگاه هایی که مشمول قانون خدمات کشوری می شوند و چه دستگاه هایی که مشمول نظام پرداخت هماهنگ می شوند، بر اساس سه هزار امتیازی که به این دستگاه ها تعلق می گیرد، مجموعا حدود ۱ میلیون تومان (یک میلیون و پنج هزار تومان) به پایه حقوقشان افزوده می شود. علاوه بر این موضوع برای شاغلین حق عائله مندی و حق اولاد هم به ترتیب ۵۰ و ۱۰۰ درصد افزایش پیدا می کند.

حقوق بازنشستگان ۹۰۰ هزار تومان به طور ثابت برای همه افزوده می شود به علاوه ۵ درصد حقوق شان که آن هم طبق جلسه دیروز مجلس افزون بر ۹۰۰ هزار تومان اضافه می شود. البته حق عائله مندی و حق اولاد هم که برای بازنشستگان افزایش پیدا می کند.

  • ۴ محل تامین بودجه افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت

وی در پاسخ به این سوال که منابع این افزایش حقوقها از کدام محل تامین می شود، گفت: دولت منابع و مصارف امسال را بر اساس ۷۰ درصد تحقق پیش بینی کرده است، و بر اساس ۷۰ درصد منابع، هزینه ها را تعدیل کرده است. یک سری منابع هست که دولت پیش بینی می کند که این منابع بیش از ۷۰ درصد محقق شوند. به عنوان مثال فروش خودرو های مزایده ای که اخیرا انجام شد، یا مورد بعدی حقوق ورودی خودرو های وارداتی که پیش بینی می شود در سقف ۱۰۰ درصد محقق شود، مورد بعدی حقوق معادن است که در طی دو سال گذشته از ۳-۴ هزار میلیارد تومان به حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان رسیده است و در بودجه پیش بینی شده است ( که تا الان تحقق آن هم خوب بوده است)، مورد بعدی هم از صرفه جویی هایی است که دولت در مصارف انجام می دهد و اگر دولت مجبور شود که از منابع عمرانی برای افزایش حقوق ها کم کند، به دنبال این هستیم که با اجازه ای که از رهبری اخذ می کنیم، از محل ۴۰ درصد صندوق توسعه بخش عمرانی را جبران کنیم.

زنگنه افزود: بنابراین می توان گفت بخش عمده ی تامین منابع افزایش حقوق ها از محل منابع مازاد بر ۷۰ درصد است که دولت پیش بینی می کند بتواند آن را محقق کند. لازم به ذکر است که کل تعهد مالی که افزایش حقوق ها برای دولت دارد حدود ۵۰ تا ۵۴ هزار میلیارد تومان است.

گفتنی است، ایثارگران فاقد شغل (ایثارگران مشمول ماده ۴۸ قانون خدمات ایثارگران)، یعنی رزمندگان، جانبازان و ایثارگران از کار افتاده، مقرر شد که ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به آن ها پرداخت شود، همچنین کمک معیشت کمیته امداد و بهزیستی هم ۳۰ درصد افزایش پیدا می کند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا