فرهنگی

سن بازنشستگی معلمان افزایش یافت!/ مصوبه مجلس شامل چه کسانی می‌شود؟

وزارت آموزش‌وپرورش مجاز شد بازنشستگی معلمان دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر را در صورت رضایت معلمان تا سن ۶۵ سالگی به تعویق بیاندازد.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، بر اساس نشست علنی امروز مجلس، سن بازنشستگی برخی از معلمان افزایش پیدا می‌کند. اما دو نکته درباره افزایش سن بازنشستگی معلمان وجود دارد؛ اول اینکه افزایش سن بازنشستگی به درخواست معلمان انجام می‌شود. دوم اینکه این تتغییر شامل حال معلمانی می‌شود که دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر باشند.

سن بازنشستگی چقدر است؟

پیش از این سازمان تامین اجتماعی شرایط سن بازنشستگی را اینطور اعلام کرده بود:

بر اساس مقررات ماده ۷۶ سابقه لازم ۲۰ سال سن آقایان ۶۰ سال و سن خانم‌ها ۵۵ سال.
تبصره ۱ ماده ۷۶ سابقه لازم ۳۰ سال سن آقایان ۵۰ سال و سن خانم‌ها ۴۵ سال.
تبصره ۳ ماده ۷۶ سابقه لازم ۳۵ سال بدون شرط سنی.
حالا وزارت آموزش‌وپرورش مجاز است سن بازنشستگی معلمان را تا ۶۵ سال به تعویق اندازد. البته هنوز جزئیات این خبر منتشر نشده است.

پیش‌تر و در سال ۹۹ مدیر آموزش‌و‌پرورش ناحیه ۴ کرج از سابقه فعالیت معلمان برای بازنشستگی گفته بود: «کارکنان دارای مدرک تحصیلی فوق لیسانس و بالا تر با ارائه در خواست کتبی و تأیید دستگاه می‌توانند با سنوات خدمت کمتر از ۳۵ سال سابقه بازنشسته شوند. در صورتی که نخواهند می‌توانند تا ۳۵ سال به خدمت ادامه دهند.» (تابناک البرز)

او برای فعالیت معلمان در سال ۹۹ گفته بود: «ادامه خدمت همکاران افراد دارای مدرک لیسانس و پایین‌تر شاغل در ادارات بعد از ۳۰ سال سابقه مجوزی ندارد.»

ماجرای افزایش سن بازنشستگی

افزایش سن بازنشستگی پیش از این هم خبرساز بود. قرار بود در لایحه بودجه ۱۴۰۱ سن و سال‌های خدمت برای بازنشستگی دو سال افزایش پیدا کند. همچنین مبنای دریافت مستمری به جای دستمزد ۲ سال آخر، سه سال آخر باشد.

رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ درباره سن بازنشستگی بهمن ماه در این مورد گفت: کمیسیون تلفیق با افزایش سن بازنشستگی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ موافقت نکرد. همچنین محاسبه حقوق بازنشستگی در تمام صندوق ها براساس حقوق ۳ سال آخر خواهد بود.

در همین مورد رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس درباره سن بازنشستگی گفت: «در حال حاضر سن بازنشستگی برای لیسانس‌ها ۳۰ سال و برای فوق لیسانس‌ها ۳۵ سال است.»

ولی اسماعیلی به خبرگزاری مهر گفته بود: دولت در لایحه بودجه برای این افراد ۳۲ سال و ۳۷ سال در نظر گرفته بود تا کمکی به صندوق‌ها بازنشستگی شود اما این راه حل اصلی نیست.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا