اقتصادیعکس و فیلم

قیمت سیگار در سال ۱۴۰۳ چقدر افزایش یافت؟ / اینفوگرافیک

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد قیمت برخی از انواع سیگار نسبت به سال گذشته، افزایش چشمگیری پیدا کرده است. جزئیات میزان تغییرات و قیمت سیگار در سال ۱۴۰۳ در اینفوگرافیک پایین آمده است.

به گزارش روند بازار، بررسی بازارهای مختلف کالا حاکی از آن است که قیمت سیگار در سال ۱۴۰۳ بیش از هر کالای دیگری به استقبال تورم رفته است.

بررسی نرخ سیگار در خرده‌فروشی‌های سطح شهر نشان می‌دهد با شروع سال جاری هر پاکت کمل آبی با رشد ۱۰۵ درصدی قیمت، به ۳۵ هزار تومان رسیده است تا از انواع وینستون جدید هم گران‌تر شود.
مونتانا که به‌عنوان سیگاری اقتصادی، کم‌ضرر و اخیرا پرطرفدار شناخته می‌شود، با تغییر سال، ۵۴ درصد گران شد تا اکنون در محدوده ۲۰ هزار تومان قیمت بخورد.

در اینفوگرافیک پایین به پنج سیگاری که بیشترین افزایش قیمت را داشته‌اند اشاره شده است. البته این محصولات در نقاط مختلف شهر و از دکه‌ای به دکه دیگر قیمت متفاوتی دارند. در این‌جا به میانگینی از قیمت سیگار در سال ۱۴۰۳ اشاره شده است.

قیمت سیگار در سال ۱۴۰۳ چقدر افزایش یافت؟ / اینفوگرافیک

چرا قیمت سیگار در سال ۱۴۰۳ افزایش یافت؟

شاید ریشه افزایش قیمت سیگار در سال ۱۴۰۳ به مصوبه مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۲۹ مهر ۱۴۰۲ بازگردد که با مالیات ۱۵ تا ۵۰ درصدی بر محصولات دخانی نظیر سیگار و تنباکو از شروع سال ۱۴۰۳ و در طول اجرای برنامه هفتم توسعه موافقت کرد.

بنابراین، مالیات هر نخ سیگار تولید داخل با نشان ایرانی ۱۵ درصد، سیگار تولید داخل با نشان بین‌المللی ۲۵ درصد و سیگار وارداتی با هر نشان ۵۰ درصد افزایش یافت.

علاوه بر این، مالیات هر بسته تنباکو ۵۰ گرمی تولید داخل، ۲۰ درصد و مالیات هر بسته تنباکو ۵۰ گرمی وارداتی آماده مصرف ۵۵ درصد افزایش یافته است.

البته باید توجه داشت که بسیاری از کارشناسان سلامت نسبت به مصرف سیگار هشدار می‌دهند و استفاده از آن را به هیچ وجه توصیه نمی‌کنند. طبیعتا هدف از انتشار این گزارش هم حمایت از مصرف سیگار نیست؛ اما طبیعتا این نوع از افزایش قیمت یک کالا که ضریب نفوذ بالایی هم دارد معیشت بسیاری از مردم را هدف قرار می‌دهد.

گرچه ممکن است هدف دولت و مجلس از اجرای چنین مصوبه‌ای کاهش مصرف دخانیات باشد، اما بارها تجربه کرده که در چنین شرایطی مردم به سمت استفاده از محصولاتی می‌روند که ارزان‌ترند و بالطبع کیفیت پایین‌تری دارند.

منبع
تجارت نیوز

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا