اقتصادی

قیمت شوینده چقدر افزایش یافت؟/ بسته‌بندی‌ها کوچک شد؛ قیمت‌ها بالا رفت

پس از کش و قوس‌های فراوان، سرانجام امروز وزارت صمت با افزایش ۱۰ تا ۲۵ درصدی قیمت شوینده موافقت کرد.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، موج گرانی‌ها این بار به شوینده‌ها رسید. گرچه ابتدای ماه جاری وزارت صمت افزایش قیمت شوینده را غیرقانونی اعلام کرد، اما امروز به تولیدکنندگان مجوز داد تا بین ۱۰ تا ۲۵ درصد نرخ محصولات مختلف را افزایش دهند.

البته نرخ درخواستی تولیدکنندگان برای افزایش نرخ شوینده در انواع مختلف آن، ۵۰ تا ۱۲۰ درصد بود که سازمان حمایت با آن موافقت نکرد. پس از اینکه چانه‌زنی شرکت‌ها راه به جایی نبرد، برخی تولیدکنندگان از ترفندهای جدیدی استفاده کردند. تعدادی از آن‌ها به توزیع قطره‌چکانی روی آوردند و گروهی با کوچک‌کردن بسته‌بندی‌ها، فعالیت خود را سودده‌تر کردند.

به‌رغم اینکه وزارت صنعت خود را مخالف هر گونه افزایش بها نشان می‌داد، اما با تصمیم‌گیری‌های اخیر باعث شد هم اندازه بسته‌بندی‌ها کوچک شود و هم قیمت محصولات شوینده بالا برود.

البته تولیدکنندگان هم، توجیهات خود را مبنی بر درخواست افزایش نرخ شوینده دارند. آن‌ها می‌گویند تورم و هزینه تولید به قدری بالاست که دیگر ادامه حیات شرکت‌ها بدون بالابردن نرخ‌ها امکان‌پذیر نیست.

طبق اعلام انجمن صنایع شوینده، آخرین افزایش قیمت محصولات به خرداد سال گذشته برمی‌گردد. در راستای افزایش قیمت مواد اولیه، نرخ دستمزد، هزینه بیمه و کرایه حمل‌ونقل، این انجمن مجدد درخواست افزایش قیمت را به سازمان حمایت ارائه کرد. در نهایت با بررسی‌هایی که صورت گرفت، این سازمان با افزایش قیمت شوینده کرد.

ابهام بر سر افزایش قیمت شوینده
در حالی هجدهم خرداد قیمت شوینده افزایش پیدا کرد که انجمن صنایع شوینده و آرایشی از حدود سه هفته پیش به استقبال آن رفت. رئیس هیات‌مدیره این انجمن ۲۸ اردیبهشت در گفتگو با فارس از موافقت سازمان حمایت با افزایش ۲۵ تا ۴۰ درصدی قیمت محصولات شوینده موافقت کرد. موضوعی که باعث ایجاد ابهام در میزان افزایش قیمت این محصولات شد.

بختیار علم‌بیگی همچنین افزود: بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده مواد شوینده بورسی هستند و به علت جلوگیری از افزایش قیمت‌ها به زیان افتاده‌اند.

کاهش عرضه؛ مجوز افزایش قیمت
تا پیش از افزایش قیمت‌ها، برخی از تولیدکنندگان اقدام به کاهش عرضه محصولات شوینده و بهداشتی در بازار کردند. چرا که این مفهوم در بازار امروز ایران کاملاً جا افتاده که کاهش عرضه یعنی مجوزی برای افزایش قیمت. این سیاستی است که بسیاری از تولیدکنندگان با توسل به آن موفق شده‌اند خواسته خود را برآورده سازند.

اکنون در حالی شوینده‌ها وارد موج گرانی شدند که طبق اعلام مسئولان دولت قرار بود تنها چهار قلم کالا مشمول افزایش قیمت شوند.

البته به نظر می‌رسد وزارت صمت و سازمان حمایت هم توان یا اراده چندانی برای مبارزه با این ترفندها ندارند. چراکه مهم‌ترین مقابله آن‌ها به خواهش رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان تهران بازمی‌گردد.

امیر انصافی خطاب به تولیدکنندگان شوینده گفت: خواهش ما این است که واحدهای تولیدی عرضه خود را کاهش ندهند. حتی اگر فعلاً قیمت شوینده تغییری ندارد با مصرف‌کنندگان همکاری کنند و اجازه ندهند در بازار کمبود ایجاد شود.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا