اقتصادی

درخواست افزایش ۵۰ درصدی قیمت شیر خشک

آخرین گزارش مرکز آمار ایران از متوسط قیمت کالاهای خوراکی طی دی ماه سال جاری از رشد ۲/۵ درصدی قیمت شیرخشک نسبت به آذر ماه حکایت دارد. اما رئیس انجمن تولیدکنندگان شیر خشک ضمن تکذیب این خبر، از درخواست تولیدکنندگان برای افزایش ۵۰ درصدی قیمت این محصول خبر داد.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، نگاهی به آمارهای رسمی حکایت از افزایش قیمت شیر خشک طی یک سال اخیر دارد. چنان‌که این محصول لبنی در اولین ماه زمستان با ثبت رشد ۲/۵ درصدی، پس از تخم‌مرغ بیشترین افزایش قیمت را در گروه «لبنیات، تخم‌مرغ و انواع روغن» داشت.

گرچه برخی رسانه‌ها از افزایش ۳۲ درصدی قیمت شیر خشک طی یک سال اخیر خبر داده‌اند، اما رئیس انجمن تولیدکنندگان شیر خشک این موضوع را قویا تکذیب کرد.

در این زمینه هانی تحویل‌زاده گفت: مشخص نیست رسانه‌ها یا مراکز آماری بر چه مبنایی چنین گزارشی تهیه ‌کرده‌اند. طی سال جاری تنها در یک مقطع شیر خشک ۱۵ درصد افزایش قیمت داشت و آن هم مربوط به تیر ماه می‌شود.

او ادامه داد: این به معنای مخالفت ما با افزایش قیمت شیر خشک نیست، اتفاقا انجمن چندی پیش درخواست افزایش ۵۰ درصدی قیمت را به وزارت صمت ارائه کرد. متاسفانه در این زمینه هنوز پاسخی دریافت نکرده‌ایم.

وی گزارش افزایش ۳۲ درصدی قیمت شیر خشک را شیطنت رسانه‌ای دانست و افزود: این‌ها می‌خواهند با جوسازی و خبرسازی مقابل افزایش قیمت بایستند.

گرانی شیر خشک جوسازی یا واقعیت؟

تحویل‌زاده درباره دلیل درخواست افزایش قیمت توضیح داد: طی ماه‌های اخیر قیمت مواد اولیه به شکل افسارگسیخته‌ای بالا رفت. به‌عنوان مثال نرخ قوطی فلزی ۴۰ درصد بالا رفت. مواد تشکیل‌دهنده شیرخشک نیز بین ۲۵ تا ۵۰ درصد رشد قیمت داشت. تمام مدارک آن نیز موجود است.

پس از پاندمی کرونا و محدودیت‌های قرنطینه‌ای اروپا بود که به قیمت مواد اولیه تولید به این شکل بالا رفت.

او همچنین درباره دریافت ارز ترجیحی یادآور شد: این ارز به تمامی قسمت‌ها تخصیص پیدا نمی‌کند. تنها ۴۰ درصد ماده اولیه مشمول ارز ترجیحی می‌شود. بنابراین ۶۰ درصد این ماده از شمول دریافت ارز ترجیحی خارج است.

به‌رغم اینکه رئیس انجمن تولیدکنندگان شیر خشک افزایش قیمت این محصول را تکذیب می‌کند، اما همان‌طور که در نمودار زیر هم مشخص است، قیمت شیرخشک بر مبنای محاسبات مرکز آماز از ۳۴ هزار تومان در بهمن ۱۳۹۹به ۴۴ هزار و ۶۰۰ تومان در دی ماه سال جاری رسید.

بررسی‌های میدانی نیز اطلاعات مرکز آمار را تائید می‌کند. به‌عنوان مثال شیر خشک ۴۰۰ گرمی نان ۱ نستله با قیمت کمتر از ۴۴ هزار تومان در بازار یافت نمی‌شود. البته ممکن است این افزایش قیمت مربوط به خرده‌فروشی‌ها باشد و عایدی آن به تولیدکننده نرسد که تحویل‌زاده افزایش قیمت را رد می‌کند.

حال باید دید طی هفته‌های آینده وزارت صمت با افزایش ۵۰ درصدی قیمت‌ها موافقت می‌کند یا اجازه می‌دهد قیمت‌ها در بازار راه خود را پیدا کنند. به نظر می‌رسد در هر صورت این مصرف‌کنندگان هستند که هر ماه برای تهیه شیر خشک باید پول بیشتری بپردازند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا