بورس

نفت ۹۰ دلاری چه تاثیری روی بازار سرمایه دارد؟

قیمت نفت به بالاترین حد در طول هفت سال اخیر رسید. برخی از کارشناسان می‌گویند که افزایش قیمت نفت بر قیمت بازار سرمایه اثرگذار است. آیا افزایش قیمت نفت روی بورس اثر دارد؟

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، قیمت نفت به بالاترین میزان در هفت سال گذشته رسیده و قیمت نفت ۹۰ دلار شد. برخی از کارشناسان بازار سرمایه می‌گویند افزایش جهانی قیمت نفت ممکن است روی بورس و معاملات برخی از نمادها اثرگذار باشد.

کاویان عبداللهی، کارشناس بازارهای مالی توضیح می‌دهد: در مدت اخیر شاهد افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی بودیم، قیمت نفت به حدود ۹۰ دلار رسیده بود.

وی می‌گوید: بخش عمده‌ای از بودجه دولت توسط فروش نفت تامین می‌شود. افزایش قیمت نفت می‌تواند مقداری از کسری بودجه را پوشش دهد. در مقابل میزان انتشار اوارق در بازار سرمایه کمتر می‌شود، قیمت نفت به تنهایی روی بورس تاثیر می‌گذارد.

این کارشناس بازارهای مالی ادامه می‌دهد: قیمت نفت به طور مستقیم روی کالای مورد معامله در بورس تاثیر می‌گذارد.

رشد بازار سرمایه با افزایش قیمت نفت

وی با مثالی توضیح می‌دهد: افزایش قیمت نفت می‌تواند تأثیر زیادی روی صنعت پالایشی بگذارد زیرا در این صنعت نفت با تخفیف تحویل پالایشگاه می‌شود که این تخفیف در صورت گران‌تر شدن نفت افزایش پیدا می‌کند، می‌تواند موجب افزایش سود گروه در نهایت رشد صنعت می‌شود.

عبداللهی در ادامه می‌گوید: محصولات تولیدی در این پالایشگاه‌ها تأثیر مستقیمی با نفت که ماده اولیه تولید این محصولات است دارند.

وی ادامه می‌دهد: قیمت برخی محصولات پتروشیمی به‌خصوص محصولاتی که کاربرد سوختی دارند همبستگی زیادی باقیمت نفت دارند. با افزایش قیمت نفت قیمت این محصولات پتروشیمی هم افزایش می‌یابد.

این کارشناس بازارهای مالی اظهار می‌کند: این افزایش قیمت‌ها منجر به افزایش سودآوری، فروش و بازدهی سهام می‌شود. باتوجه به تأثیرگذاری زیاد این صنایع روی شاخص باید شاهد رشد بازار در بلند مدت باشیم.

عبداللهی در نهایت می‌گوید: به طورکلی بورس از قیمت نفت تأثیر زیادی می‌گیرد و اصولاً این تأثیر برای بیشتر صنایع به‌صورت مستقیم است و به‌صورت هم‌جهت حرکت خواهند کرد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا