اجتماعی

تقاضا برای عضویت در کمیته امداد افزایش یافت!

از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون به موازات اخبار اقتصادی تمام بازارها، هرآنچه که موضوعشان به پرداخت یارانه و حمایت از مددجویان اقتصادی ربط داشت، به طرز عجیبی مخاطبان را درگیر کردند و حتی به واکنش واداشتند، علت این اتفاق چیست؟ آیا اقتصاد ایران به سمت افزایش جمعیت مستمندان در حال حرکت است؟

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون به موازات اخبار اقتصادی تمام بازارها، هرآنچه که موضوعشان به پرداخت یارانه، حمایت از مددجویان اقتصادی و نحوه دستگیری دولت از مستمدان ربط داشت، به طرز عجیبی مخاطبان را درگیر کردند و حتی به واکنش واداشتند، علت این اتفاق چیست؟ آیا اقتصاد ایران به سمت افزایش جمعیت مستمندان در حال حرکت است؟

در همین رابطه، حمید رضا علی اکبری مدیرکل خدمات مددکاری کمیته امداد امام خمینی از افزایش تقاضاها برای تحت پوشش قرار گرفتن خدمات این موسسه حمایتی خبر داده است. به روایت رویداد۲۴، کمیته امداد هم اکنون نزدیک به ۲ میلیون و دویست‌هزار مددجو دارد و علاوه بر این یکصد هزار نفر دیگر نیز در صف مددجویان جدید این سازمان هستند.

البته این مطلب جدیدی نیست و در سالهای اخیر غربالگری مددجویان کنونی و جذب مددجویان جدید یکی از برنامه‌های دو نهاد کمیته امداد و سازمان بهزیستی بوده است.

پیش از این سید مرتضی حسینی، معاون وقت توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی در همین رابطه گفته بود: سازمان برای سال ۱۴۰۰ قصد داشت ۵۰۰ هزار خانوار جدید را تحت پوشش خود قرار دهد که به دلیل تامین نشدن منابع این اتفاق نیفتاد.

دو سازمان کمیته امداد امام خیمنی و سازمان بهزیستی کشور در مجموع جمعیتی نزدیک به ۱۴ میلیون نفر را تحت پوشش حمایت‌های خود دارند، اما با صحبت‌های اخیر به نظر می‌رسد که فشارهای اقتصادی بر میزان تقاضای مددجویان جدید افزوده باشد. پیش از این نیز حجت الله عبدالملکی، وزیر مستعفی رفاه ۹۰ درصد از جمعیت ۸۴ میلیون نفری کشور را مستحق دریافت یارانه تشخیص دانست.

علت افزایش تقاضا چه می‌تواند باشد؟

شروع امسال با پرداخت دو نوبت یارانه مناسبتی به کم درآمدترین دهک‌ها همراه بود، یکی یارانه نقدی عید نوروز و دیگری یارانه نقدی ماه رمضان، در هر دو نوبت مبلغ یارانه واریزی، بیشتر از ۲۰۰ هزار تومان نبود اما با وجود ناچیز بودن ارزش همین مبلغ واریزی شمار زیادی از مردم تا آخرین دقیقه منتظر واریز آن بودند.

اتفاق مهم دیگری که بعد از اتمام تعطیلات عید نوروز افتاد، موضوع اعلام مبلغ جدید مستمری‌های جدید مددجویان دو سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی بود. مستمری‌های این دو نهاد برای سال جاری ۲۰ درصد افزایش یافت و در نتیجه آن دریافتی یک خانوار پنج نفره به یک میلیون و سیصد و بیست هزار تومان رسید که معادل سقف پرداختی به خانوارهای مددجویان است.

البته همه این‌ها تا وقتی بود که هنوز برنامه اصلاح ارز ترجیحی دولت اجرایی نشده بود، از بعد اجرای این برنامه در نیمه دوم اردیبهشت ماه بیشترین میزان توجه خوانندان و مخاطبان رسانه‌ها قسمتِ اخباری شد که موضوعشان نام نویسی از متقاضیان دریافت یارانه جدید بود.

به عنوان مثال در هفته‌های گذشته بنیاد مستضعفان نیز از توزیع یک میلیون بسته حمایتی حاوی مواد غذایی لبنی در میان مددجویان بهزیستی و کمیته امداد به عنوان پروژه جدید خود رونمایی کرد و دست برقضا اخبار مربوط به این بسته حمایتی نیز توانست توجه مخاطبان را به خود جلب کند.

همچنین اخبار مربوط به توزیع سهام عدالت به جاماندگانی از میان دهک‌های کم برخوردار یا احتمال غیر نقدی شدن پرداخت یارانه‌های معیشتی از دیگر مطالبی بود که میزان بالایی از توجه خوانندگان را به خود جلب کردند.

البته همه این‌ها سوای اخبار و مطالبی است که در ارتباط با حواشی مربوط به افزایش حقوق و دستمزد کارگران و کارمندان شاغل و بازنشسته و یا تصویب قانونی جدید برای تبدیل وضعیت استخدامی شماری از کارکنان دولت منتشر شد.

این در حالی است که طی همین مدت، در بازارهای اصلی کشور (ارز، طلا، خودرو، مسکن و سهام) اتفاقات جالب توجه زیادی رخ داد اما با این همه به نظر می‌رسد که اخبار مربوط به نایاب شدن یک کالای ضروری خاص و یا حمایت اقتصادی از گروه‌های آسیب پذیر اجتماعی در قیاس با سایر اخبارهای اقتصادی از اهمیت ویژه‌ای برخورداند. مسئله‌ای شاید با تغییرات جمعیتی شهروندان مستمند مرتبط باشد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا