اقتصادی

افزایش ۳۵ درصدی معاملات مسکن/ اثر نوسان دلار و بورس در بازار

بازار مسکن بر اساس آمارهای رسمی و غیررسمی در ماه گذشته با افزایش میزان معاملات و افزایش قیمت همراه بود. علت افزایش معاملات در بازار مسکن چیست؟

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، قیمت مسکن در بازار چند ماه گذشته افزایش داشته است. بر اساس گزارش ایسنا، تحرک بازار مسکن افزایش یافته؛ به طوری که بررسی‌های غیررسمی افزایش ۳۵ درصدی تمایل برای خرید و رشد ۲.۵ درصدی قیمت طی یک ماه گذشته را نشان می‌دهد.

بر اساس معاملات انجام شده در بازار مسکن، متوسط قیمت مسکن در تهران از متری ۳۲.۹ میلیون تومان در آذرماه ۱۴۰۰ به ۳۳.۷ میلیون تومان در دی ماه رسیده که افزایش ۲.۵ درصدی را نشان می‌دهد.

افزایش قیمت مسکن در روزهای پایان سال مساله‌ای است که در سال‌های گذشته رخ داده است و امری نسبتا طبیعی است. اما دلیل افزایش معاملات در بازار مسکن ماه گذشته چیست؟

دلیل افزایش معاملات مسکن در بازار

منصور غیبی، کارشناس بازار مسکن در گفتگو با تجارت‌نیوز از افزایش معاملات در ماه گذشته خبر داد و توضیح داد: بیش از ۵۰ درصد معاملات در تهران تا سقف دو میلیارد تومان انجام شده است. این مساله توان خرید در بین اغلب مردم را نشان می‌دهد.

غیبی از معاملات در مناطق پنج، ۱۰ و محلات جنوب منطقه دو تهران خبر داد و توضیح داد که این آمارها نشان دهنده آن است تقاضا در بازار وجود دارد اما قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده است.

او بر این عقیده است که اگر وضعیت معیشتی بهبود پیدا کند و قدرت خرید مردم افزایش داشته باشد خریداران در بازار مسکن افزایش می‌یابد زیرا آمارها نشان دهنده وجود تقاضا در بازار اس.

این کارشناس بازار مسکن نزدیکی به عید و تمایل مردم برای تعویض و یا خرید خانه در این روزهای پایان سال را یکی از عوامل افزایش معاملات می‌داند.

اثر نوسان دلار، بورس و طلا در بازار مسکن

منصور غیبی هیجانات سیاسی و بین‌المللی را در بازار مسکن اثرگذار می‌داند. او بر این عقیده است که نوسان در بازارهای مالی همچون دلار، طلا و تا حدودی بورس باعث حرکت نگاه‌ها به سمت بازار مسکن شده است. نوسان‌های این بازارها در چند وقت اخیر در بازار مسکن اثر مستقیم گذاسته است.

این کارشناس بازار مسکن میزان عرضه و تقاضا در بازار مسکن را از شرایط سایر بازارها اثرگذار می‌داند.

او در ادامه گفت: مذاکرات، نوسان دلار و بورس در بازارهای مالی از عواملی هستند که موجب افزایش تقاضا و افزایش قیمت در بازار مسکن شده است. اگر نوسانات بازار طلا و ارز کنترل نشود امکان دارد با افزایش هیجانات در بازار مسکن مجددا شاهد افزایش و به قولی ایجاد حباب در بازار باشیم.

غیبی در پایان توضیح داد که اگر هیجانات در بازار کنترل نشود احتمال دارد مسیر افزایشی قیمت در بازار مسکن ادامه داشته باشد.

بر اساس گزارش‌های غیررسمی و گزارش بانک مرکزی در سه ماه گذشته تورم ماهیانه مسکن در تهران به ترتیب ۱.۲ درصد، ۱.۸ درصد و ۲.۵ درصد بوده که نشان می‌دهد مطابق پیش‌بینی‌ها بازار با نزدیک شدن به شب عید مقداری رونق گرفته است.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا