اقتصادی

افزایش نامحسوس قیمت خودرو در روزهای سرد بازار / تعادل بین قیمت بازار و کارخانه

قیمت خودرو در کارخانه به‌آرامی درحال افزایش است تا تعادل بین نرخ بازار و کارخانه برقرار شود.

روند بازار خودرو، درحالی‌که بازار خودرو روزهای سردی را پشت‌سر می‌گذارد، خودروسازان به فکر افزایش قیمت خودرو هستند. طی هفته‌های اخیر قیمت خودروهای سایپا به‌صورت روزانه درحال تغییر بوده است. ایران‌خودرو نیز تمایل چندانی به تحویل به‌موقع خودروها ندارد و به‌دنبال افزایش بهای آن‌هاست. همچنین هر دو خودروساز در مرحله سوم عرضه یکپارچه خودرو حضور نخواهند داشت.

رویه افزایش قیمت خودروها بخشی از چالش پیش روی شورای رقابت و وزارت صمت است. تیم جدید مستقر در وزارت صمت رویکردهای متفاوتی برای مدیریت بازار خودرو دارد که با رویه‌های پیشین متفاوت است. به عنوان بخشی از این رویه،‌ قیمت‌گذاری دستوری حذف می‌شود تا سازوکار بازار آزاد شکل بگیرد. لازمه دستیابی به این هدف کاهش فاصله بین قیمت بازار و کارخانه است. به همین دلیل قیمت محصولات خودروسازان به‌صورت پلکانی افزایش می‌یابد. البته این افزایش قیمت مربوط به زمان حال نیست و از ابتدای امسال آغاز شده است.

وضعیت بازار خودرو امروز

افزایش پلکانی قیمت خودرو برای دستیابی به نرخ بازار

قیمت برخی خودروها از ابتدای امسال تاکنون، حدود ۷۰ درصد افزایش پیدا کرده است. یکی از خودروهای حاشیه‌ساز مدت اخیر، یعنی ساینا S، در طول دو ماه بیش از ۵۰ میلیون تومان افزایش نرخ را تجربه کرده است. این اتفاق درحالی رخ می‌دهد که رویه تخصیص نوبت خودروهای سایپا در مرحله دوم سامانه یکپارچه بسیار طولانی‌مدت بوده است.

از سوی دیگر، افزایش قیمت خودروهای جدید مجوز گرانی را برای سایر خودروها صادر می‌کند. به عنوان مثال، بهای شاهین اتوماتیک بیش از ۶۰۰ میلیون تومان تعیین شد، درحالی‌که رقیب مستقیم آن، یعنی تارا اتوماتیک، کمتر از ۵۰۰ میلیون تومان قیمت دارد. بنابراین در طول ماه‌های آتی، قیمت تارا اتوماتیک نیز افزایش می‌یابد تا به سطحی معادل شاهین اتوماتیک برسد.

هم‌زمان با افزایش قیمت خودرو و کاهش اتومبیل‌های تحویل‌شده به مشتریان، شاهد مطرح‌شدن اخبار مرتبط با احتکار خودرو نیز هستیم. درنهایت برگزاری مرحله سوم سامانه یکپارچه عیار واقعی شورای رقابت را در این جنگ نامحسوس مشخص خواهد کرد؛ آن‌هم در شرایطی که خودروسازان دیگر الزامی برای حضور در این سامانه و طرح‌های آن ندارند.

منبع: دیجیاتو

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا