اجتماعی

افزایش وابستگی دانشجویان به مواد مخدر در دوران کرونا

رؤسای دانشگاه‌ها معتقد هستند که اعتیاد دانشجویان در دوران کرونا به دلایل مختلفی افزایش یافته است.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، بهزاد ولیزاده، رئیس اداره کنترل دخانیات وزارت بهداشت در این مورد گفت: بر اساس اطلاعات سازمان بهداشت مدیترانه شرقی، وضعیت شیوع مصرف دخانیات به ویژه در میان جوانان بسیار نگران‌کننده است.

او افزود: تا سال ۲۰۲۵ بر خلاف روند کاهشی مصرف دخانیات در سایر مناطق جهان، شیوع استعمال دخانیات در منطقه مدیترانه شرقی افزایشی است که به اپیدمی روزافزون بیماری ریوی منجر می‌شود.

ولیزاده تصریح کرد: حدود ۳۸ درصد مردان و ۴ درصد زنان دخانیات مصرف می‌کنند. در برخی از کشورها، ۵۷ درصد مردان و ۲۹ درصد زنان دخانیات مصرف می‌کنند.

رئیس اداره کنترل دخانیات وزارت بهداشت ادامه داد: شیوع مصرف دخانیات در پسران ۴۲ درصد و در دختران ۳۱ درصد است (گروه سنی ۱۳ تا ۱۵ سال) دلیل اصلی بالا بودن شیوع مصرف در بین نوجوانان و جوانان، ترویج و تمایل آن‌ها به مصرف قلیان است.

افزایش مصرف دخانیات

رضا مهدی، معاون دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور نیز درباره استعمال دخانیات دانشجویان، گفت: در سال ۹۶ حدود ۲۷ درصد دانشجویان پسر و ۱۴ درصد دانشجویان دختر در دانشگاه‌های کشور از سیگار استفاده رسمی کرده‌اند.

او افزود: تا قبل از شیوع ویروس کرونا نزدیک ۳۰ درصد دانشجویان پسر و ۲۰ درصد دانشجویان دختر در دانشگاه‌های ایران به صورت تفننی از قلیان و سیگار استفاده کرده‌اند.

مهدی تصریح کرد: در دوران همه‌گیری ویروس ملموس کرونا، دانشجویان به علت انزوا و جدایی از محیط‌های عمومی و فضای دانشگاه به مصرف دخانیاتی مانند قلیان و سیگار روی آورده‌اند که در حال حاضر آمار دقیقی در این زمینه وجود ندارد، اما این دوران بیشترین افزایش آمار را در خصوص سوق پیدا کردن دانشجویان به استعمال دخانیات داشته‌ایم.

افزایش آمار اعتیاد جوانان در همه‌گیری کرونا

مجتبی صدیقی، رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم نیز گفته است که سوق پیدا کردن دانشجویان به مصرف دخانیات در دوران کرونا به نسبت قبل از آن بیشتر شده است. بنابراین این معضل مربوط به محیط دانشگاه نیست و عواملی دیگری مانند افسردگی، تفریح نداشتن و دوری از محیط دوستانه یا نرفتن به مهمانی‌ها و … عامل بروز چنین واقعه تلخی است.

مجلس شورای اسلامی هم در سال ۱۳۸۵ قانون کنترل و مبارزه ملی با دخانیات در اماکن عمومی را به تصویب رساند، به عقیده حقوقدانان تصویب قانون می‌تواند بهترین عامل برای فرهنگ سازی باشد، برای مثال اجرای قانون استفاده از کمربند در زمان رانندگی باعث شد تا ۹۰ الی ۹۵ درصد مردم تهران از کمربند استفاده کنند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا