اقتصادی

افزایش ۲۵ درصدی قیمت قطعات خودرو

روند بازار به نقل از باشگاه خبرنگاران نوشت: رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور از افزایش ۲۵ درصدی قیمت قطعات خودرو خبر داد.

محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور با اشاره به واردات قطعات ساخت خودروهای چینی به کشور و تامین قطعات این خودروها گفت: اکنون تعدادی خودروهای چینی به صورت قطعات جهت مونتاژ وارد کشور شده است که نحوه تامین قطعات این خودروها بر عهده وارد کننده است و قطعات این خودروها در داخل ساخته نمی‌شود. اکنون ما تنها می توانیم قطعه برای تمام خودروهای داخلی را تامین کنیم و خط تولید برای قطعات خودروهای داخلی به خوبی فعالیت می‌کند.

او بیان کرد: اکنون خط تولید خودروهای جدید مانند دنا پلاس اتوماتیک، تارا و شاهین را داریم. هر قطعه‌ای را اگر قطعه ساز بخواهد می‌تواند تولید کند، اما اگر این قطعه برای خودروهای پر تیراژ باشد با قیمت مناسب‌تر خواهد بود و اگر تیراژ تولید قطعه کم باشد کمی گران‌تر می‌شود.

نجفی منش با اشاره به گران شدن قطعات خودرو با توجه به افزایش قیمت خودرو تشریح کرد: گران فروشی در حوزه قطعات رخ نداده است بلکه افزایش قیمت خواهیم داشت و این موضوع از یکدیگر جدا هستند، گران فروشی کاملا با افزایش قیمت متفاوت است. اکنون با توجه به اینکه قیمت مواد اولیه افزایش قیمت داشته است، در نتیجه قیمت کالای نهایی نیز گران خواهد شد.

تولید خودروی سواری ۱۹درصد افزایش یافت

رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور تشریح کرد: به طور مثال فولاد را ما در گذشته به قیمت ۸ هزار تومان می‌خریدیم، اما امسال به ۲۲ هزار تومان رسیده است، با این تفاصیل می‌توان گفت که اکنون شاهد افزایش قیمتی ۲۵ درصدی در حوزه قطعه خواهیم بود.

نجفی منش ادامه داد: کمبودی در حوزه مواد اولیه وجود ندارد تنها مشکل تغییر روش خرید مواد است که قطعه سازان را دچار مشکل کرده است، به طور مثال در گذشته نحوه خرید فولاد اینگونه بود که قطعه ساز میزان نیاز فولاد را درخواست می‌داد و پس از طی کردن فرآیندی میزان نیاز را خریداری می‌کرد، اما اکنون باید در سامانه بهین یاب میزان نیاز را درخواست دهیم و پس از آن از بورس این کالا را خریداری کنیم.

رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور افزود: با توجه به خرید اینچنینی اگر میزان نیاز را از بورس تامین نکنیم، باید برای تکمیل نیاز به بازار آزاد مراجعه کنیم و خرید فولاد از بازار آزاد برایمان گران‌تر است.

او با اشاره به چرایی گران شدن مواد اولیه تشریح کرد: نیاز است که قطعا روش قیمت گذاری در کشور عوض شود، این روش قیمت گذاری به ضرر خودروساز و قطعه ساز است. قیمت کالایی مانند خودرو اگر ارزان است باید مایه تفاوت آن را مانند نان را دولت بپرداز که این کار را اکنون نمی‌کند.

رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور افزود: امسال سال مانع زدای و پشتیبانی از تولید نامگذاری شده است و امیدواریم که امسال موانع از سر راه تولید کنندگان برداشته شود و به دنبال آن از تولید پشتیبانی شود تا شاهد افزایش تولید باشیم.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا