اجتماعی

افزایش ۶۰ درصدی حقوق سال آینده! / حداقل حقوق ۲ میلیون زیاد می‌شود؟

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفته بود حداقل حقوق کارمندان دولت در سال ۱۴۰۱، تنها ۱۰ درصد افزایش پیدا می‌کند. اما حالا کمیسیون تلفیق پیشنهاد افزایش حقوق ۶۰ درصدی کارمندان دولت را داده است. آیا این افزایش مشمول همه گروه‌ها می‌شود؟

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، در جریان بررسی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق، مساله افزایش ۶۰ درصدی حقوق کارمندان دولت پیشنهاد شده است. با این پیشنهاد، حداقل حقوق کارمندان دولت به ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان می‌رسد.

این در حالی است که از چند ماه قبل رئیس سازمان برنامه و بودجه چندین بار تاکید کرده بود که حداقل حقوق کارمندان دولت در سال آینده افزایش چندانی نخواهد داشت و نهایت این افزایش ۵ تا ۲۸ درصد است.

یعنی قرار بود حداقل حقوق کارمندان دولت از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در سال جاری به ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برسد. یعنی یک میلیون افزایش. اما حالا کمیسیون تلفیق پیشنهاد افزایش ۶۰ درصدی حداقل حقوق کارمندان را داده و قرار است حداقل حقوق کارمندان دو میلیون تومان افزایش پیدا کند و حقوق هیچ کارمندی در سال آینده کمتر از ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان نباشد.

همزمان با طرح این پیشنهاد سه سوال مطرح می‌شود، اول اینکه آیا افزایش ۶۰ درصدی پایه حقوق شامل همه کارمندان دولت می‌شود یا برخی؟

سوال دوم این است که آیا حداقل حقوق کارگران هم ۶۰ درصد افزایش پیدا می‌کند و یا این افزایش فقط مشمول کارمندان دولت است؟

سومین سوال این است که آیا دولت با پیشنهاد افزایش ۶۰ درصدی حداقل حقوق موافقت می‌کند و توان پرداخت چنین حقوقی را دارد یا نه؟

میزان افزایش حقوق کارمندان

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ اعلام کرده تنها کارمندانی که حداقل‌بگیر هستند مشمول افزایش ۶۰ درصدی حقوق سال آینده می‌شوند. یعنی افرادی که کمتر از این مبلغ را دریافت می‌کنند.

اما کارکنانی که حقوق ماهانه آنها بیشتر از ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان (حداقل حقوق مصوب در سال۱۴۰۱) باشد،«حداقل» ۱۰درصد افزایش پیدا می‌کند.

بر این اساس اگر پیشنهاد افزایش ۶۰ درصدی حقوق کارمندان دولت در مجلس تصویب شود، این افزایش شامل افرادی می‌شود که حقوق ماهانه آنها ۵ میلیون تومان است و افرادی که بالای این رقم بگیرند، مشمول افزایش حقوق کمتری می‌شوند.

حداقل حقوق کارگران ۶۰ درصد افزایش پیدا می‌کند؟

سوال دیگری که وجود دارد این است که آیا حداقل حقوق کارمندان دولت فقط ۶۰ درصد بیشتر می‌شود یا این افزایش شامل حداقل حقوق کارگران هم می‌شود؟

هنوز جلسات تعیین حداقل مزد کارگران در سال ۱۴۰۱ به نتیجه نرسیده است. پیشنهاداتی که برای افزایش حقوق کارگران مطرح می‌شود افزایش ۳۰ درصدی است و برخی می‌گویند اگر قرار باشد حداقل حقوق کارگران در سال آینده، معادل تورم هم افزایش داشته باشد، نهایتا می توان به افزایش ۴۰ درصدی حقوق کارگران امید داشت.

اما حتی اگر قرار باشد میزان افزایش حقوق کارگران بخش خصوصی ۴۰ درصد هم بیشتر شود، باز هم حداقل حقوق در سال ۱۴۰۱ به ۳ میلیون و ۶۵۵ هزار تومان می‌رسد. یعنی یک میلیون تومان افزایش.

دولت میزان افزایش حقوق را می‌پذیرد؟

دولت در لایحه بودجه سال آینده پیشنهاد افزایش ۲۸ درصدی حقوق کارمندان خود را به مجلس داده بود. رئیس سازمان برنامه و بودجه هم بارها اعلام کرده بود که افزایش بیش از حد حقوق کارمندان دولت تورم‌زاست و دولت با این افزایش موافق نیست.

افزایش ۶۰ درصدی حداقل حقوق کارمندان هم فعلا درک میسیون تلفیق مطرح شده و باید در صحن علنی هم رای بیاورد.

بر این اساس ممکن است دیگر نمایندگان با این افزایش موافقت نکنند. به خصوص که حداقل حقوق کارگران نهایتا یک میلیون زیاد شود و حداقل حقوق کارمندان دو میلیون تومان. البته دولت هم بارها اعلام کرده که بودجه توان افزایش حقوق بالای کارمندان را ندارد. البته تصمیم‌گیری در این خصوص بعد از این بر عهده مجلس است. مگر اینکه در جلسات کارشناسی بودجه، نمایندگان دولت بتوانند نظر نمایندگان مجلس را تغییر دهند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا