اقتصادی

افزایش حقوق ۶۰ درصدی برای کارگران/ حقوق سال ۱۴۰۱ چقدر می‌شود؟

بنا بر اظهارات نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار، احتمال افزایش حقوق کارگران تا ۶۰ درصد وجود دارد. حقوق کارگران چقدر می‌شود؟

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، جلسات شورای عالی کار برای تعیین میزان افزایش حقوق کارگران در سال آینده، در روزهای شنبه هر هفته برگزار می‌شود.

براساس مصوبه شورای عالی کار سبد معیشت خانوار کارگری ۸٫۹ میلیون تومان برای یک خانوار میانگین کارگری با ۳٫۳ نفر در ماه تعیین شد.

یک نماینده از گروه کارفرمایان در جلسه شواری عالی کار در خصوص روند جلسات تعیین افزایش حقوق سال آینده به تجارت‌نیوز گفت: قرار است در دو جلسه آینده در خقوق میزان افزایش حقوق تعیین تکلیف شود.

علی اصغر آهنی‌ها در این خصوص توضیح داد که قرار است با توجه به شرایط دو طرف بازار کار، یعنی برای حفظ قدرت خرید کارگران و حفظ کارگره‌های کوچیک برای میزان افزایش حقوق تصمیم‌گیری شود.

دو فاکتور مهم برای تعیین حقوق کارگران در سال آینده سبد معیشت و نرخ تورم است. این نماینده کارفرمایی می‌گوید که نمی‌توان مبلغ ۸٫۹ میلیون تومانی سبد معیشت را به عنوان معیار نهایی در نظر بگیریم. چرا که هزینه‌های اجتماعی در سبد معیشت وجود دارد و تفکیک نشده است.. بنابراین به احتمال زیاد حقوق کارگران به ۸٫۹ میلیون تومان نمی‌رسد.

افزایش ۶۰ درصدی حقوق کارگران

سناریو دیگر برای افزایش حقوق نرخ تورم است. آهنی‌ها در خصوص ملاک قرار دادن نرخ تورم توضیح داد: میزان افزایش حقوق حدود نرخ تورم است.

براساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم سالانه در بهمن ماه به بیش از ۴۱ درصد رسید. با افزایش ۴۱ درصدی پایه حقوق وزارت کار از دو میلیون و ۶۵۵ هزار تومان به سه میلیون و ۷۵۰ هزار تومان می‌رسد.

آهنی‌ها عنوان می‌کند که با احتساب سنوات و عیدی میزان افزایش حقوق کارگران به ۶۰ درصد می‌رسد.

او در پایان ابراز امیدواری کرد که در سال آینده نرخ تورم روند کاهشی داشته باشد و در مقابل قدرت خرید کارگران افزایش یابد.

براساس مصوبات مجلس حقوق ماهانه تا پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان از پرداخت مالیات بر حقوق معاف هستند. نماینده کارفرمایی معتقد است که این سقف معافیت مالیاتی به نفع کارگران نیست و عدد پایینی است. باید سقف مالیاتی را ۶٫۵ میلیون تومان تعیین می‌کردند که خانواده کارگران کمتر آسیب ببیند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا