اقتصادی

افزایش ۸ درصدی ارزش بازار فرابورس از ابتدای سال

معاملات فرابورس ایران در نخستین هفته کاری این بازار در اردیبهشت‌ماه ۹۸ با رشد متغیرهای شاخص کل و ارزش بازار و دادوستد ۵ هزار و ۷۶ میلیون ورقه به ارزش ۲۰ هزار و ۱۸۵ میلیارد ریال پایان یافت.

به گزارش روند بازار به نقل از خبرگزاری فارس، آیفکس شاخص فرابورس ایران در هفته‌ای که گذشت ۳ درصد رشد را تجربه کرد و در آخرین روز کاری هفته در بالاتر از ارتفاع ۲۴۹۳ واحدی ایستاد تا این نماگر بازدهی ۱۰ درصدی را از ابتدای امسال به ثبت برساند. همزمان ارزش بازار نیز با ۲.۲ درصد افزایش، میزان رشد خود از ابتدای سال جدید را به ۸ درصد رساند.

هفته معاملاتی گذشته در فرابورس که یک روز کاری نیز کمتر داشت با نقل و انتقال ۵ هزار و ۷۶ میلیون ورقه به ارزش ۲۰ هزار و ۱۸۵ میلیارد ریال به پایان رسید که در مقایسه با هفته کاری پیش از آن از افت حجم و ارزش معاملات حکایت داشت.

در هفته منتهی به ۶ اردیبهشت‌ماه در بازارهای اول، دوم و پایه فرابورس به ترتیب ۴۸۹، یک هزار و ۸۸۹ و ۲ هزار و ۵۹۵ میلیون سهم به ارزش یک هزار و ۵۱۲، ۵ هزار و ۶۳۱ و ۶ هزار و ۲۸۳ میلیارد ریال مورد مبادله قرار گرفت و در بازار ابزارهای نوین مالی نیز شاهد تغییر مالکیت ۱۰۲ میلیون ورقه به ارزش ۶ هزار و ۷۵۹ میلیارد ریال بودیم.

از مبادلات انجام‌شده در بازار ابزارهای نوین مالی خرید و فروش ۵ میلیون ورقه بدهی، ۹۶ میلیون ورقه در صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و ۲۹۰ هزار ورقه تسهیلات مسکن رقم خورد که ارزش این دادوستدها نیز به ترتیب ۴ هزار و ۸۱۸، یک هزار و ۷۹۵ و ۱۴۶ میلیارد ریال بود.

در همین حال، هفته گذشته ارزش معاملات خرد بازار سهام در مجموع بازارهای اول، دوم، پایه، بنگاههای کوچک و متوسط SME و مشتقه به رقم ۱۳ هزار و ۸۶ میلیارد ریال رسید که از این میزان، گروه فلزات اساسی با مبادلاتی به ارزش یک هزار و ۵۶۷ میلیارد ریال، ۱۲ درصد از ارزش کل معاملات را به خود اختصاص داد و در جایگاه نخست قرار گرفت. پس از آن گروه محصولات شیمیایی ۱۰ درصد و انبوه‌سازی ۷ درصد از ارزش کل معاملات را در اختیار گرفتند و در پله دوم و سوم ایستادند.

در این میان از مهمترین رخدادهای فرابورسی در هفته قبل می‌توان به درج نماد معاملاتی شرکت تولید ژلاتین کپسول ایران پس از احراز تمامی شرایط پذیرش از تاریخ ۴ اردیبهشت ماه ۹۸ به عنوان یکصد و نود و دومین نماد معاملاتی در بازار دوم اشاره کرد. این شرکت در تاریخ ششم آبان ماه سال ۱۳۹۷ در بازار فرابورس پذیرش شده بود و با نماد «دکپسول» در گروه مواد و محصولات دارویی زیرگروه داروهای شیمیایی و گیاهی قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا