بورس

افشای اطلاعات جدید چند نماد بورسی

روز گذشته شرکت‌های زیادی در سامانه کدال اطلاعات بااهمیت منتشر کردند که دو مورد آنها در خصوص برگزاری مزایده بود. در قوانین بازار از این‌گونه اطلاعیه‌‌‌ها به عنوان «افشا» یاد می‌شود که بر اساس میزان اهمیت آنها به دو گروه «الف» و «ب» طبقه‌‌‌بندی می‌شوند.

به گزارش روند بازار، شرکت پالایش قطران زغال‌سنگ در یکی از این اطلاعیه‌‌‌ها در گروه «الف» از «دریافت مجوز تغییر بیش از ۱۰‌درصد در نرخ فروش محصولات» خبر داد. بر این اساس قیمت روغن سنگین OH۱۱S از رقم ۹‌هزار و ۵۰۰تومان به ۱۱‌هزار تومان افزایش یافت. در این خصوص گفته شده است: «طی جلسه مورخ ۳/ ۱۲/ ۱۴۰۰ و مطالعات صورت‌گرفته در بازار و بررسی شرایط حاکم بر آن، در جهت حفظ بازار داخلی، قیمت پایه فروش روغن سنگین OH۱۱S در اسفندماه سال ۱۴۰۰ از سوی اعضای کمیسیون فروش محصولات داخلی پیشنهاد و تایید شد.»

شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان در یک اطلاعیه گروه «ب» از پذیرش تعهدات جدید خبر داد. موضوع این تعهد جدید «پذیرش تعهد پذیره‌نویسی و بازارگردانی اوراق سلف موازی استاندارد شرکت تولیدی نیروی برق حرارتی (نماد سحرا۰۲۳).» عنوان و در خصوص جزئیات آن نوشته شده، «تعهد پذیره‌نویسی و بازارگردانی اوراق سلف موازی استاندارد شرکت نیروی برق حرارتی به مبلغ ۱۵هزار و ۷۰۰میلیارد ریال است.» طبق این اطلاعیه تاریخ شروع پذیره‌نویسی ۰۸/ ۱۲/ ۱۴۰۰ و تاریخ سررسید ۰۸/ ۱۲/ ۱۴۰۲ تعیین شده است. همچنین درآمد تعهد پذیره‌نویسی ۱۵۷هزار میلیون ریال و درآمد بازارگردانی طی دو سال مبلغ یک‌میلون و ۴۵۱هزار و ۴۶۵میلیون ریال است.

شرکت بانک سرمایه با نماد «سمایه» هم درباره معافیت سود تسعیر دارایی‌‌‌های خود اعلام کرده که «به استناد ماده «۲» مکرر «۳» دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت‌شده نزد سازمان به اطلاع می‌‌‌رساند پیرو اخبار منتشرشده در فضای مجازی مبنی بر معافیت سود تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی به استحضار می‌رساند با عنایت به اینکه وضعیت ارزی این بانک در تاریخ ۳۰/ ۱۲/ ۱۳۹۹ منفی بوده است (بدهی‌های ارزی بیشتر از دارایی‌های ارزی است) مشمول این موضوع نمی‌شود.» همچنین در این اطلاعیه گفته شده «بدیهی است در صورت وقوع هرگونه رویداد بااهمیت، مراتب مطابق مفاد ماده «۱۳» دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت‌شده نزد سازمان افشا می‌شود.»

موسسه اعتباری ملل هم شرکتی است که روز گذشته در یک اطلاعیه گروه «ب» از برگزاری مزایده (مزایده عمومی املاک و مستغلات و سرمایه‌گذاری‌های مازاد موسسه اعتباری ملل-نوبت چهارم) خبر داده است. «موسسه اعتباری ملل در نظر دارد سهام خود در شرکت‌ها و املاک مازاد را به افراد حقیقی یا حقوقی متقاضی و واجد شرایط بر اساس قیمت پایه اعلامی به بالاترین قیمت پیشنهادی و به صورت نقدی واگذار کند.» این اطلاعیه درباره شرایط مزایده هم ابتدا گفته است که «فروشنده در رد یا قبول یک یا کلیه پیشنهاد‌های واصله مختار است.»

همچنین مبلغ سپرده شرکت در مزایده ۵‌درصد ارزش پایه تعیین شده که گفته شده باید به حساب مندرج در برگ شرایط مزایده واریز و ارسال شود.»

توضیحاتی درباره دو نوع فروش نقدی و قسطی

این اطلاعیه درباره دو نوع فروش نقدی و قسطی هم توضیحاتی به این شرح ارائه کرده است.

فروش نقدی: ۵۰‌درصد بهای مورد معامله همزمان با انعقاد قرارداد، ۴۵‌درصد همزمان با تحویل ملک مورد معامله (حداکثر یک‌ماه بعد از انعقاد قرارداد) و ۵‌درصد همزمان با تنظیم سند رسمی دریافت می‌شود.

فروش اقساطی: ۳۰‌درصد نقدی و مابقی در قالب قرارداد اجاره به شرط تملیک در اقساط حداکثر ۶۰ماهه.

گفته شده، در صورتی که متقاضی در نظر داشته باشد با شرایط نقدی نسبت به خرید ملک اقدام کند، قیمت پایه مزایده مشمول ۵‌درصد تخفیف می‌شود.

شرکت پارس‌سرام هم به این شکل از برگزاری یک مزایده خبر داده است. «شرکت پارس سرام (سهامی‌عام) در نظر دارد به استناد مصوبه هیات‌مدیره نسبت به فروش اقلام ضایعاتی زیر جمعا به وزن حدودا ۳۰۰تن از طریق مزایده عمومی اقدام کند. ۱) انواع آهن‌آلات ضایعاتی شامل تیرآهن، نبشی، قوطی، لوله، بشکه، مخزن، پالت و…؛ ۲) دو فقره خودروی اسقاطی.» این اطلاعیه درباره شرایط شرکت در مزایده توضیح داده است: «۱) متقاضیان باید به‌منظور سپرده شرکت در مزایده مبلغ ۳۰۰میلیون ریال را حداکثر تا پایان وقت اداری مورخ ۱۱/ ۱۲/ ۱۴۰۰ به حساب جاری ۶۶۳۲۳۰۸۵۵۸ نزد بانک ملت شعبه میدان فردوسی به نام شرکت پارس‌سرام (سهامی عام) واریز و اصل فیش واریزی را در روز مزایده حضوری به همراه خود داشته باشند. ۲) محل برگزاری مزایده حضوری کارخانه شرکت، مورخ ۱۲/ ۱۲/ ۱۴۰۰ است و صرفا متقاضیانی که تا پایان مورخ ۱۱/ ۱۲/ ۱۴۰۰ سپرده شرکت در مزایده را به حساب شرکت واریز کرده باشند، حق شرکت در مزایده را دارند. ۳) هزینه حمل‌ونقل ضایعات از انبار کارخانه به محل باسکول و انتقال و توزین تماما برعهده برنده مزایده است. ۴) در صورتی‌که نفر اول مزایده از بردن وسایل امتناع یا به هر دلیلی اعلام انصراف کند، اقلام ضایعات به نفرات بعدی واگذار می‌شود و سپرده برنده مزایده به نفع شرکت ضبط خواهد شد. ۵) شرکت در رد یا قبول یک یا کلیه پیشنهادها مختار است. ۶) متقاضیان می‌‌‌توانند به‌منظور بازدید از اقلام ضایعاتی از تاریخ درج آگهی تا پایان مهلت واریز سپرده شرکت در مزایده طی روزهای کاری از ساعت ۷ تا ۱۶ به محل کارخانه مراجعه کنند.»

منبع: دنیای اقتصاد

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا